Omflyttningsmetoden Vita prick

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Salmiakki
    • June 2012
    • 9

    Omflyttningsmetoden Vita prick

    Är det någon som känner till hur man går till väga för att bli av med vita prick genom omflyttningsmetoden? Jag har sett den nämnas lite här och var men aldrig sett en komplett redogörelse för hur man gör.
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Kanske därför att det förmodligen är säkrare med adekvat medicinering. Dock kan tydligen vita pricken på något sätt ligga latent i en akvariebesättning och bryta ut när det blir tuffare för dom individerna - ungefär som velvet hos killis.
    Men har du inte läst detta som Christina G skrev i GOC? Christina har oftast korrekt info

    Här är kärnan om omflyttningsmetoden (från ovanstående):
    "Nämnas bör, är att medicinering inte ens behövs för att häva sjukdomen, bara omflyttning. Men det kanske inte en vanlig hobbyodlare har möjlighet till. Det behövs ju fler än ett tomt akvarium för detta. Man flyttar fisken till ett tomt kar. Efter 12 timmar flyttar man fisken igen till ett nytt tomt kar. Grejen är att vid temperaturer under 28 Grader så har det inte hunnit bildas några nya svärmare inom 12 timmar! "
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Salmiakki
      • June 2012
      • 9

      #3
      Tack, jag läste det och tyckte att det lät som ett bra sätt att gå till väga i min situation. Jag upptäckte ett par enstaka, mycket små prickar igår och vet ej ännu om det är vita prick eller något annat. Så jag tänkte att jag kunde starta upp med omflyttningsmetoden för att ligga steget före, då jag inte vill börja medicinera ännu eftersom jag inte är säker på vad felet är. Undviker gärna att medicinera på en höft, risken finns ju att skapa resistens osv om man inte vet vad man håller på med.

      Anledningen till att jag startade tråden är att jag är intresserad av lite mer detaljer, men det där är iofs allt jag behöver veta för att börja med "behandlingen". Jag får göra ett försök.

      Kommentar

      Arbetssätt...