Apistogrammahona är tjock

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnsson_82
    • March 2012
    • 289

    Apistogrammahona är tjock

    Min A. hongsloihona ser inte bra ut. Hon har tjocknat och ligger mest still och andas kraftigare än hanen. Hon kommer inte fram vid matdags och det har hon alltid gjort tidigare.

    Allt har fungerat bra tills nu. Mina hongsloi går i ett 60 liters kar och är helt ensamma i det. Det finns gott om växter och gömställen och jag byter 30 % vatten i veckan. I måndags sågs fiskarna tillsammans i grottan och jag tänkte att det var lek på gång. Honan har sedan varit osynlig och jag trodde att hon vaktade äggen som hon gjort tidigare. Jag såg honan först idag och då såg hon som sagt konstig ut.

    Väldigt surt när jag förväntade mig något helt annat. Vattenvärdena är bra, det enda som inte varit som vanligt är att fiskarna har fått lite mindre mat under jul då jag var bortrest med det tycker man ju att de ska klara av.

    Misstänker att det är bukvattensot, men det har gått så himla fort. Honan åt i måndags men inte därefter. Finns det något att göra eller ska jag avliva henne? Hanen ser tipptopp ut och käkar som vanligt.
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Det där låter inte positivt, kan du se om hennes fjäll står ut?
    Det kan gå fort för de kan ha symptom tidigare som man kanske inte noterar och detta är slutfasen om det är bukvattensot.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • johnsson_82
      • March 2012
      • 289

      #3
      Ursprungligen postat av PiaJo
      Det där låter inte positivt, kan du se om hennes fjäll står ut?
      Det kan gå fort för de kan ha symptom tidigare som man kanske inte noterar och detta är slutfasen om det är bukvattensot.
      Nej de verkar inte stå ut, utan hon är bara onormalt tjock. Bör jag avliva henne tror du? Vill ju inte att min hane också ska smittas..fast det kanske han redan har blivit?

      Kommentar

      • johnsson_82
        • March 2012
        • 289

        #4
        Kan det vara förstoppning?

        Kommentar

        • Ryskbompa
          • August 2012
          • 930

          #5
          Vad kör du för kost?

          Kommentar

          • johnsson_82
            • March 2012
            • 289

            #6
            Ursprungligen postat av Ryskbompa
            Vad kör du för kost?
            Fryst vuxen artemia. Men när jag var bortrest över jul la jag i en sådan där vit kub, weekendfoder.

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              #7
              Jag har hört att det inte smittar så lätt mellan fiskarna, men om du tar bort henne så avvakta ett tag innan du köper en ny hona gör säkerhetsskull.
              kolla hur hon ser ut imorgon och om hon äter och ser hon likadan ut så hade jag plockat bort henne, tråkigt men så är det ibland .

              Maten i övrigt som du ger dem är bra men skippa weekendfodret nästa gång, de klarar minst en vecka utan mat.
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • johnsson_82
                • March 2012
                • 289

                #8
                Läget verkar oförändrat idag, varken bättre eller sämre. Hon har gömt sig under några löv och är fortfarande onormalt tjock, verkar ha svårt att simma och äter såklart inte. Är det bukvattensot har jag förstått att avlivning är enda utvägen. Samtidigt har jag läst att det kan finnas många olika anledningar till att en fisk svullnar upp.

                Finns det någon chans att honan kan bli bättre utan behandling eller bör jag avliva henne nu och göra slut på lidandet?

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #9
                  Ursprungligen postat av johnsson_82
                  Läget verkar oförändrat idag, varken bättre eller sämre. Hon har gömt sig under några löv och är fortfarande onormalt tjock, verkar ha svårt att simma och äter såklart inte. Är det bukvattensot har jag förstått att avlivning är enda utvägen. Samtidigt har jag läst att det kan finnas många olika anledningar till att en fisk svullnar upp.

                  Finns det någon chans att honan kan bli bättre utan behandling eller bör jag avliva henne nu och göra slut på lidandet?
                  Jag tycker, att du ska avsluta hennes lidande...

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    #10
                    Jag tycker som Inger, ta bort henne så att hon slipper lida mer.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Dr.Dork
                      • December 2012
                      • 263

                      #11
                      Sv: Apistogrammahona är tjock

                      Det är troligtvis bäst att ta bort henne

                      Vill bara säga en sak först. Jag hade ett gäng platys och neontetror som fick bukvattensot en gång (tror det var ca 5 fiskar). Samtliga med symtomen tjocka, utstående fjäll och trötta placerades i en 0.5L plastlåda och fick leva i vatten med en gnutta salt i, några dagar.Alla blev friska och resten av fiskarna klarade sig också! Jag kanske hade grym tur men...

                      Kommentar

                      Arbetssätt...