Fiskdöd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ypzilon
    • December 2005
    • 76

    Fiskdöd

    Min son har ett akvarium på ca 200l.
    I det simmar svärdbärare, guppy, neontetror och ancistrus.

    Ända sedan vi befolkade det för ca fyra månader sedan har guppy befolkningen dalat (brukar vara standard mer eller mindre) med ungefär en fisk varannan vecka, i början dog även två svärdbärare.
    Neontetrorna har varit med i en månad och verkar ok.

    I lördags verkade våra ancistrus ovanligt aktiva, igår var tre av fem döda. Idag dog våra två sista guppy.
    Ingen fisk förutom de två svärdbärarna har visat ngt symptom innan de dött.

    Några tips?
    Tillsätter inga kemikalier förutom PMDD.
  • laasesku
    • October 2002
    • 660

    #2
    Testar du vattenvärden?
    Hur mycket fisk har du?

    Kommentar

    • MonkanS
      • December 2011
      • 861

      #3
      Inte så många fiskar kvar av vad jag kan läsa mig till.. tråkigt när de dör.
      Men hur ofta byter ni vatten?
      Och hur mycket?
      Matning, hur ofta och hur mycket?
      Vad för symptom visade svärdbärarna?
      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

      Kommentar

      • ypzilon
        • December 2005
        • 76

        #4
        Vattenbyten varier en hel del, blir vanligtvis mer (4-50%) än ofta.
        Matas en-två gånger per dag, ungefär en dags uppehåll per vecka. Har ett ytterfilter med 12l filtermaterial och ganska lite fiskar, så tror balansen är bra. (Har haft akvarium i ca 20 år och nästan aldrig haft sjukdomar)

        Ena svärdbäraren bara dog, den andra tynade bort så jag avlivade honom när han såg ut att vara utom räddning.

        Tog en sista titt innan jag gick och la mig igår och såg att ena svärdbärarhonan hade ett par små vita prickar, idag när jag kom hem hade hon betydligt fler.
        Köpte Punktol ultra på vägen hem, men kände mig lite lurad på förpackningen där det stod att den räcker till 1000l. Men enl. bipacksedeln räcker den inte ens till att fullbehandla vårt akvarium.
        Läste i ngn tråd om vattenbyte mellan varje dos, men det står det ingenting om i bipacksedeln, var säger ni om det?

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #5
          Det kan vara bra att få in en bra rutin med vattenbyten, ca 30% en gång i veckan. Det för att få jämnare vattenvärden.

          Aha.. vita pricken. Jag har just nu ingen erfarenhet av sådan medicinering. Har klarat mig från vita prick under det år jag haft mitt akvarium igång. Så där kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Det ska i flera doser med någon dags mellanrum alltså. Kan inte tänka mig att du ska byta vatten mellan varven.
          Hoppas att någon annan här kan hjälpa dig bättre.
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          • Uli
            • December 2008
            • 51

            #6
            När jag startade mitt första akvarium mådde fiskarna inte helt bra. Hade köpt begagnat och använde allt som kom med. Förstod ganska snabbt att något var fel. Alla värden bra men fiskarna ändå ansträngda. Jag fick byta vatten hela tiden för då mådde de bättre. När jag tog bort stenarna som kom med akvariet så blev det plötsligt bra. De måste ha släppt något till vattnet, kanske för att de gått sönder i transport och fått nya ytor.

            Eftersom du har haft problem sen du startat tänker jag att det kan vara något liknande.

            Kommentar

            • Ryskbompa
              • August 2012
              • 930

              #7
              Hur mycket PMDD doserar du? Har du mycket växter? Är lysrören fräsha? Tänkte om du har höga nitrit halter också tillsätter du pmdd.

              Vattenbyte varje vecka kan man ju inte tumma på. Tar ca 10min att byta 50 liter vatten om man är lite smidig

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13127

                #8
                Ursprungligen postat av ypzilon
                Köpte Punktol ultra på vägen hem, men kände mig lite lurad på förpackningen där det stod att den räcker till 1000l. Men enl. bipacksedeln räcker den inte ens till att fullbehandla vårt akvarium.
                Läste i ngn tråd om vattenbyte mellan varje dos, men det står det ingenting om i bipacksedeln, var säger ni om det?
                Följ anvisningarna i bipacksedeln, det är högst troligt att den är korrekt medans råd i olika trådar inte är det

                Antar att det är 100ml punktol och man doserar väl 10ml/100L. Till 200L så borde den räcka till att dosera 5ggr dvs. dag 1,3,5,7,9!
                Senast redigerad av åheim; 28 January 2013, 22:10.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • ypzilon
                  • December 2005
                  • 76

                  #9
                  Behandlade med Punktol och fiskarna blev pigga och glada. Efter ca 1½ vecka köpte jag lite fler fiskar, sex platy och fyra pansarmalar. Släppte även i fyra svärdbäraryngel från ett annat kar.

                  I fredags såg en av de gamla svärdbärarhonorna lite vissen ut, lördag morgon var hon död. Igår hittade jag en död pansarmal och idag är det en platy som är på väg att möta samma öde.
                  Ser inga prickar på varken henne eller någon annan, däremot reflekterade jag över den insjunkna magen och de ihopdragna fenorna:
                  http://img687.imageshack.us/img687/2865/dsc08061280x519.jpg

                  Kommentar

                  • emscifer
                    • November 2012
                    • 29

                    #10
                    min kvalificerade amatörgissning är torpedsjuka, kankse?
                    Jag hade en platyhona som såg ut ungefär sådär. Hon blev bättre ett tag med salt, men sen bara dog hon >.<
                    De som vet bättre sa till mig att det antagligen var flyttstress, det drabbade bara henne, hon var ganska ny i akvariet och hon hade åkt en bra bit.

                    http://sallskapsakvarium.blogspot.se...pedsjukan.html <- känns det igen?
                    Senast redigerad av emscifer; 18 February 2013, 18:13. Anledning: stavfel
                    You are not a beautiful and unique snowflake.

                    Kommentar

                    • ypzilon
                      • December 2005
                      • 76

                      #11
                      Låter ju inte helt olika, men drabbas även pansarmalar? Dessutom tål ju inte pansarmalar salt vidare bra.

                      Kommentar

                      • emscifer
                        • November 2012
                        • 29

                        #12
                        hrm, det är ju iofs sant. och inga prickar säger du? hmm.
                        parasiter? dåligt vattenvärde?
                        You are not a beautiful and unique snowflake.

                        Kommentar

                        • Ale22
                          • February 2013
                          • 36

                          #13
                          Jobbarkompisen hade något liknanade för ett par år sedan och då plockade han ur dom fiskar som var drabbade och lät dom gå i ett eget kar med saltlösning. Nu är han i Österike och åker skidor så jag kan inte fråga honom hur han gick tillväga, men om jag minns rätt så gick det ganska bra dvs, dom flesta fiskarna klarade sig, dock inte alla.
                          180l Växt/Sällskapsakvarie 54l växtakvarium 2st 20l Räkkuber
                          Trädgårdsdamm Äkta guldfisk o guldid, koikarp

                          Kommentar

                          • ypzilon
                            • December 2005
                            • 76

                            #14
                            Nu är platyn död. Hyffsat snabb utveckling, för 24 timmar sedan såg jag inga symptom. Sedan är det mindre än fyra timmar mellan bilden i inlägg #9 och bilden nedan:

                            Kommentar

                            Arbetssätt...