Vita pricken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Froggy_1983
    • June 2003
    • 140

    Vita pricken?

    Har fem slöjstjärtar och jag undrar om min fisk har vita pricken.
    På sidan av fisken är det vita prickar men lika stora som fjällen men de andra har inte det.

    Kan den ha skadat sig på något i akvariet?

    Och om den har den sjukdomen hur ska man göra?

    Mvh//Froggy akvariefrälst
    180 l sällskapsakvarium
    54 l med neontetror
  • Nova
    • April 2003
    • 512

    #2
    Det låter som vita prick. Det du ska göra är att gå till djuraffären & köpa Protozin som är mycket effektiv mot vitaprick. Om du har mindre fiskar i karet tex: neontetror så rekomenderar jag att ta ut dom till ett annat kar sålänge & ge lite mindre medicin till dom. Mina neontetror dog under medicineringen för att dom är så små att det blir som ett gift för dom. Men prata med dom i din djuraffär om du skulle ha mindre fiskar i akvariet. Lycka Till Mvh Denise
    Denise

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Medicinera inte i onödan.
      Slöjstjärtar har lätt att få sådana märken eftersom de vill rota i allt i akvariet, därför ska man inte ha lavasten eller prylar i vattnet när man har fiskar som är klumpiga och har långa fenor, eftersom de har lätt att skada fenorna.
      Om du har som det skrivits många gånger 2 dl salt per 100liter vatten så hjälper salter mot lindriga utbrott av vita prick.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • mgrant
        • July 2003
        • 475

        #4
        Tänk på att om du har vita stenar typ faxe eller hålsten eller kalksten i akvariet så bör du ta ur dessa innan du böjar med medicineringen för annars blir dessa missfärgade.
        Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
        Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

        Kommentar

        • Froggy_1983
          • June 2003
          • 140

          #5
          <font color="yellow"><font size="3">UPPDATERING</font id="size3"></font id="yellow">

          Fiskens prickar är liksom glänsande är det vita pricken då?
          180 l sällskapsakvarium
          54 l med neontetror

          Kommentar

          • Nova
            • April 2003
            • 512

            #6
            hmm.. det är svårt att säga, men när mina slöjstjärtar hade det var det små små prickar. Det såg ut som mjöl.
            Denise

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Nej
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Nova
                • April 2003
                • 512

                #8
                Jag tycker du ska gå till din akvariebutik & fråga. Här i nynäs brukar dom ringa experter när jag har en fråga. Dom ´kanske har sånna att ringa hos dig med, eller så kanske dom själva vet vad det är för sjukdom dina fiskar har. Lycka till!
                Denise

                Kommentar

                • Froggy_1983
                  • June 2003
                  • 140

                  #9
                  Inga andra har fortfarande inte fått det tror han bara har skadat sig för att det ser inte ut som mjöl och det finns bara på ena sidan av fisken.....han har haft det i ca en till två veckor
                  180 l sällskapsakvarium
                  54 l med neontetror

                  Kommentar

                  • Nova
                    • April 2003
                    • 512

                    #10
                    Okej, då är det inte vitaprick, utan som du säger att den har skadat sig. För om en fisk skulle gå med vitaprick i 1-2 veckor så skulle den må väldigt dåligt eller vara död... Min slöjstjärt har oxå en glänsande centimeterstor fläck på ena sidan, tror oxå att det är en skada.

                    Mvh Denise
                    Denise

                    Kommentar

                    Arbetssätt...