hur många alkottar mot mögel på ägg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • clarias89
    • February 2011
    • 33

    hur många alkottar mot mögel på ägg?

    Någon som vet hur många alkottar man kan lägga i karet för att motverka mögel på äggen men ändå inte sänka ph värdet för mycket? Är ett 90L kar med två-fläcks ciklider son lagt ägg på en sten.


    Mvh Anna
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    Sv: hur många alkottar mot mögel på ägg?

    Fiskarna själva ser väl till att det inte blir mögel genom att vifta över äggen?

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Det brukar väl vara obefruktade ägg som möglar? Plocka bort dem...
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #4
        Sv: hur många alkottar mot mögel på ägg?

        TS har helt rätt i att alkottar kan hjälpa mot mögel men hur många man ska ha vete fasen, de enskilda kottarna ger olika effekt så du får prova dig fram.
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          ser inte varför man skulle ha det dock. om man vill kläcka artificiellt så sätt en luftpump eller ett litet filter som får sjölja friskt vatten över äggen

          Kommentar

          • clarias89
            • February 2011
            • 33

            #6
            Tidigare kullar som paret fått har äggen blivit vita efterhand. Föräldrarna plockar bort dem men hinner inte med i takt med att de blir vita. Kan som tidigare nämnts vara att de inte är befruktade men kan kanske vara att de möglar. Har tillsatt extra syre i karet men fick råd att jag skulle prova med alkottar.

            Kommentar

            • chricka
              • February 2009
              • 198

              #7
              Hej jag brukar använda alkottar men bara när jag tar ut rommen ur akvariet och kläcker den i ett separat kar . Tror det blir svårt att få nån effekt i ett såpass stort kar med alkottar .

              Kommentar

              • Pierre_N
                • December 2010
                • 24

                #8
                Vet inte om detta kan vara till hjälp:


                Ursprungligen postat av hannesc
                ser inte varför man skulle ha det dock. om man vill kläcka artificiellt så sätt en luftpump eller ett litet filter som får sjölja friskt vatten över äggen

                Vid artificiell kläckning så är det rätt vanligt att man använder alkottar om det rör sig om fiskar som vars rom klarar sig bättre i surt vatten, de har som sagt en antiseptisk verkan. Kan vara speciellt användbart med rom som är känslig mot andra medel.
                Senast redigerad av Pierre_N; 03 January 2013, 15:20.

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  Sv: hur många alkottar mot mögel på ägg?

                  Ursprungligen postat av Pierre_N
                  Vet inte om detta kan vara till hjälp:



                  Vid artificiell kläckning så är det rätt vanligt att man använder alkottar om det rör sig om fiskar som vars rom klarar sig bättre i surt vatten, de har som sagt en antiseptisk verkan. Kan vara speciellt användbart med rom som är känslig mot andra medel.
                  Smart. Ja mot tex etylenblått (eller vad det heter) :-)

                  Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    • January 2006
                    • 1881

                    #10
                    Jag tror också att problemet ligger någon annanstans. Men det vet man inte förrän man har testat. JAg antar att det är Cichlasoma amazonarum det är frågan om. Den borde inte vara så känslig, men jag är inte säker på om jag har haft lek av den eller inte (i sådana fall för mer än 30 år sedan, så jag minns inga detaljer). Testa med alkottar (metylenblått kan vara svårt att få tag på idag.) Jag är osäker på doseringen, men skulle gissa på någonstans mellan 25 och 100 kottar på 90 liter. Möglar äggen ändå så skulle jag pröva ett annat par av samma art och se om det gör någon skillnad. (Det är väl ett par och inte två honor?). Om äggen inte möglar med alkottar skulle jag nästa gång pröva, utan alkottar men med mycket växtlighet och täta vattenbyten (kanske 30-40% varannan dag veckan innan du tror att de skall leka nästa gång - annars gör nog vattenbytena att de lekar)

                    Kommentar

                    • clarias89
                      • February 2011
                      • 33

                      #11
                      Tack för tips och hjälp! Tyvärr blev alla äggen vita även denna gången. Efter knappt 2 dygn fanns inga ägg kvar. Hanen har jag haft sedan länge och han fick många "friska" kullar med sin gamla hona. Med denna nya honan har det inte lyckats. Ska prova med täta vattenbyten och kottar. Ska försöka få tag på ett par till och se om de lyckas bättre.

                      Kommentar

                      • Erik Åhlander
                        • January 2006
                        • 1881

                        #12
                        Den nya honan kanske inte är av samma art?

                        Kommentar

                        • Majkie88
                          • August 2012
                          • 215

                          #13
                          Ursprungligen postat av clarias89
                          Någon som vet hur många alkottar man kan lägga i karet för att motverka mögel på äggen men ändå inte sänka ph värdet för mycket? Är ett 90L kar med två-fläcks ciklider son lagt ägg på en sten.


                          Mvh Anna
                          Det är väl att alkottarna sänker pH värdet som är själva grejen? Alltså att rom klarar sig bättre i vatten med lägre pH?

                          Kommentar

                          • Erik Åhlander
                            • January 2006
                            • 1881

                            #14
                            Ursprungligen postat av Majkie88
                            Det är väl att alkottarna sänker pH värdet som är själva grejen? Alltså att rom klarar sig bättre i vatten med lägre pH?
                            Nej, dom innehåller bakteriedödande ämnen (men jag vet inte vilka och hur dom fungerar - någon får gärna redogöra)

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              #15
                              Jag detektivletade runt lite på nätet och fann de här sambanden;
                              Alkottar avger humus- och garvämnen. Garvämnen kallas även Tanniner. Tanniner är det ämne som till exempel gör att en druvas skall smakar "torrt" - tänk torra vin o.s.v. Det här är ett skydd som växten har mot insekter m.m.
                              Alkottar har alltså en förmåga att sänka ph i vattnet, är rik på ovanstående ämnen - som fiffigt nog är antiseptiska, vilket gör att vattnet blir något antibakteriellt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...