Behandla vita prick under uppstart av akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan Rosendahl
    • December 2012
    • 78

    Behandla vita prick under uppstart av akvarium?

    Vi har 3 tetror som har fått vita prickar tre dagar efter köp och flytt och vi tror att detta är vita prick.

    Vi har haft något kallt i karet (25 grader) Vi har medicin hemma. Temperaturen är nu 27 grader.


    Problemet är att vi är mitt inne i "incyklingen" av karet (dag 10) och behöver verkligen varje bakterie kvar!
    Karet klarar sig knappast utan sitt filter i tre dagar heller i detta läge.

    Vi har höga ammonium-, nitrit- och nitratvärden. Ingen av våra fiskar beter sig sjukt.

    Vad gör man i den situationen?
    Tacksam för svar eller hänvisning!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Är det vita prick så bör man medicinera eftersom det annars kan bli massdöd. Visst som du skriver så tar det sedan längre tid för att akvariet att "komma igång" men det är inte så mycket att göra åt. Filtret bör kunna var igång.

    25 grader är förövrigt inte kallt så det bör definitivt inte vara orsaken till vita pricken
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Johan Rosendahl
      • December 2012
      • 78

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Är det vita prick så bör man medicinera eftersom det annars kan bli massdöd. Visst som du skriver så tar det sedan längre tid för att akvariet att "komma igång" men det är inte så mycket att göra åt. Filtret bör kunna var igång.

      25 grader är förövrigt inte kallt så det bör definitivt inte vara orsaken till vita pricken
      Stort tack för svar!
      På bipacksedeln stod det att man skulle lyfta ut filtermaterialet.
      Vi har en dunk med uppstartsbakterier hemma, så vi får väl komplettera med dessa under tiden.
      Jag har hört att fiskar kan få blåsor av hög nitritnivå. Kan dessa förväxlas med vita prick?

      Dessa prickarna är enormt små och lysande vita. 1-2 prickar på varje fisk. En grön tetra hade fler, men den plockade vi bort.
      //Johan

      Kommentar

      Arbetssätt...