Sneda neon tetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lampa
    • February 2012
    • 20

    Sneda neon tetror

    Hej i mitt 150 liters kar går för tillfället 20 neon tetror och 3 skäggmunsmalar.
    Problemet ligger hos neon tetrorna som efter matning simmar med huvudet ner åt och så fort de slutar simma flytter de upp mot ytan. När jag först skaffa akvariet för ca 7-8 månader sen la jag i neon tetror några i taget tills de var ca 20. Sedan dess har jag matat med samma sorts mat (testade en gång någon annan sort men samma problem uppstod) och haft samma inredning bara visst till skott av växter men det var länge sedan. Sned simmandet började för ungefär 2 månader sedan och deras "anfall" har varierat i kraftighet mycket, (ibland simmar de bra med små tendenser till flyttande och ibland pågår det i någon timmar) men efter några timmar har det inte funnits några synliga fel alls. Alltså inget naturlig dödsfall ännu.
    Det kan tyckas vara lite uppblåsta vid de ljusara partiet kring buken.

    Just nu matar jag 1-2 gånger per dag, och byter ca 40-50% vatten varje vecka.

    Kan maten blivt dålig?
    Borde jag byta mat?
    Finns det någon risk att alla neon tetror måste bort?

    Tackar vänligt för svar
    Senast redigerad av Lampa; 28 December 2012, 21:46.
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    De har nog bara svalt luft när de äter, pröva att släppa fodret under vattenytan så får de inte i sig luft.
    Det svullna är nog bara att magen är full
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Lampa
      • February 2012
      • 20

      #3
      Smart där! Ska testa det i morgon bitti.

      Kommentar

      Arbetssätt...