Kan det vara någon sjukdom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tessirini
    • December 2008
    • 12

    Kan det vara någon sjukdom?

    Hej!

    Jag har fått närmare 30 guppy yngel för ca 3-4 veckor sedan som jag lagt i yngelkasse, nu efter mitt vattenbyte i förra veckan har ca 10-15 yngel dött på kort tid (6st bara inatt).
    En guppy hona är JÄTTE hängig, när hon försöker simma ser det ut som att hennes stjärtfena inte fungerar överhuvudtaget och använder bara fenorna på sidan.

    Kan hon vara sjuk? Vad kan det vara isåfall och vad ska jag göra med henne? Vad ska jag göra för att inga fler ynglen ska dö?

    Tacksam för svar!!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Släpp ut ynglen i karet. Har du lite täta buskage kommer många yngel att klara sig, och tänk på att det kommer en ny kull efter ca 4 veckor igen.
    Sedan varför det dör många nu är svårt att svara på. Har du mätt nitriten? Nystartat kar?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Tessirini
      • December 2008
      • 12

      #3
      Jag har ett akvarium på ca 50-60 liter så får inte plats med så mycket växter tyvärr.
      Men försöker få tag i ett till akvarium som jag kan flytta över ynglena till.
      Jag är inte så säker på att det kommer komma nya yngel, ingen av honorna ser ut att vara dräktiga och båda hanarna dog i natt :/
      Jo, det kom en kvinna till mig från djurmagazinet som mätte mitt vatten eftersom jag köpte 10 fiskar och alla dog inom loppet av 48 timmar, så fick då ett medel som jag ska lägga i vattnet varje gång jag gör vattenbyte. Och dessutom har jag fått bruna alger efter att jag började med det medlet, kan det vara pga de som fiskarna inte mår bra?

      /Therese

      Kommentar

      • MonkanS
        • December 2011
        • 861

        #4
        Och vad hade du för värden på ditt vatten? Hon måste ha sagt vad som var fel...
        Medlet du fick. Var det en bakteriekultur du skulle sätta till?
        Hur länge har du haft ditt akvarium?
        De bruna algerna är kiselalger, inget farligt för dina fiskar.
        Lite växter måste du väl kunna få plats med i ditt kar. Skapa en lite buskig hörna till dina guppisar De gillar nåt ställe att gömma sig i.

        Jag föreslår att du läser den här nybörjarguiden:
        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

        Kommentar

        Arbetssätt...