Är min antricus sjuk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Beckisen
    • December 2012
    • 6

    Är min antricus sjuk?

    startade mitt akvarium för två veckor sen, i lördags köpte vi fiskar. 3 guppys, 2 molly , en liten anticrus.
    Alla har verkat glada och pigga och fiskarna simmar runt i hela akvariet och verkar nöjda men malen som gömt sig i flera dagar verkar lite tagen idag. Flytade på en rot och då simmade den ut och la sig på botten helt stilla, stjärtfenen rör sig lite av vattnets rörelse, sen flyttade den sig så den sitter på sidan på glaset men helt nere vid botten så den nästan ligger på sidan. Munnen rör sig inte men precis under munnen ser man rörelse, ganska långsama. När den ligger plant på grusen är sido fenorna rakt ut.

    Vattnet luktar lite skumt, inte ammoniak men lite unket som instängt vatten typ, ska det lukta så? Har ju heltäckande lock så jag tänkte att det luktar lite skumt pga av det.

    Kan det vara ammoniak jag fått fast fiskarna verkar nöjda? Eller är den svältfödd eftersom det inte funnits några alger till den? Den var jätteaktiv de första dagarna.

    Ska jag byta en del av vattnet eller avvakta? Har inte direkt nära till en djuraffär och har inga tester hemma.. men idag är ju dag 5 med fiskar dvs ammoniak risk om jag läst rätt
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    #2
    Du flyttade förmodligen på ancistrus gömställe. Så den är helt enkelt lite vilsen.
    Den är normalt nattaktiv. Om dagarna ligger den mestadels gömd på något av sina favoritställen.
    Moget akvarievatten luktar ungefär som sjövatten. En helt normal doft.
    Köp tester nästa gång du kommer till din zoobutik. Det är bra att ha hemma. Ta det nu väldigt lugnt med matningen så ska det säkert gå bra.. bara lite, lite. Det får INTE ligga något kvar på botten efter matningen.

    Hur stort akvarium har du?
    Växter?
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

    Kommentar

    • Beckisen
      • December 2012
      • 6

      #3
      fast den var super aktiv i 2 dagar och rörde sig i hela akvariet. Och om den blev lite förvirrad nu tänker jag ändå att han borde gått och gömt sig efter ett tag. Nu bara ligger den på botten, fenorna på sidorna rakt ut. Den är bara 3-4 cm så den är ju inte så stor.

      Det känns som om den inte mår bra alls. Men som sagt guppysen och mollysarna verkar må bra.

      Akvariet är 126 liters, pumpen sitter typ 4-5 cm under vattenytan men det är rejält ös i den och det är bara precis bakom den som vattnet är lugnt på ytan. annars är det bra rörelser och bubblor. har 4 ynkliga växter än bara men som sagt det är ganska nystartat. Mat fick fiskarna först i måndags och bara lite lite en gång om dagen sen dess. tempen ligger på 26 grader

      Kommentar

      • MonkanS
        • December 2011
        • 861

        #4
        Då får vi hoppas att det går bra för din lilla ancistrus. Det var egentligen för tidigt att sätta in ancistrus. Det finns inga alger som den kan knapra på än. Men man blir lätt så ivrig med de fiskar man vill i sitt akvarium.

        Bubblor är inte så viktigt för syresättning av vattnet. Däremot ska vattenytan röra sig.. som krusningar på ytan.

        Ancistrus: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315
        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

        Kommentar

        Arbetssätt...