Snälla! Hjälp mig med mina guppys!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henke_90
    • November 2012
    • 10

    Snälla! Hjälp mig med mina guppys!

    Under den senaste månaden har mina guppys blivit allt sämre!
    Det börjar med att dom får krokig rygg och sen så svullnar deras gälar upp och dom "flämtar" hela tiden.
    Varför blir det så? har googlat så mycket men inte funnit något riktigt svar,så jag känner mig tvungen att ställa frågan själv.
    Mitt akvarium är på ca130 liter,byter vatten varje vecka (30 %) testar nitrit varje vecka,matar en gång/dag tempen ligger runt 23-25 grader.
    Har även andra fiskar i karet (slöjstjärt,neontetra,svärdbärare,scalarer och två malar) och dessa visar absolut inga symptom.

    Oerhört tacksam för svar!!
    Mvh/Henke
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Förmodligen lider de av näringsbrist, de gör lätt de om de bara får flingfoder och inga vitaminer. Atvitol från JBL är bra att ta till, det brukar hjälpa.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Henke_90
      • November 2012
      • 10

      #3
      Okej ska pröva detta så snart ja kan. Men undrar lite varför dom andra fiskarna i karet inte visar detta symptom? Eller är guppys i större behov av just den vitaminen? Tack för ditt svar!
      Ska tillägga att dom även får frysta mygglarver några gånger i veckan,men det kanske inte innehåller de nödvändiga vitaminerna?

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Mygglarver är inte världens mest näringsrika käk. Guppy föder ju ungar var tredje vecka och alla yngel som honan klämmer ur sig har hon 'gjort' av näringen hon äter. Säger sig själv att hon har enorma behov då.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av Mumin
          Mygglarver är inte världens mest näringsrika käk. Guppy föder ju ungar var tredje vecka och alla yngel som honan klämmer ur sig har hon 'gjort' av näringen hon äter. Säger sig själv att hon har enorma behov då.

          går ju naturligtvis inte att jämföra rakt av, men det skulle väl kanske motsvara att en människa ploppar
          ut en unge varje år under hela sin fertila del, dvs runt 20-25 år.

          kräver ganska mycket energi och vitaminer för att man inte skall se ut som en krokryggad gumma vid
          40-45 års ålder.....

          vilket många gjorde fram tills i början på förra århundradet.....




          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Henke_90
            • November 2012
            • 10

            #6
            Okej,har slutat ge dom mygglarver nu och skaffat lite artemia och frysa dafinier. Tror ni detta blir bättre?
            Senast redigerad av Henke_90; 19 December 2012, 14:58. Anledning: felstavning

            Kommentar

            Arbetssätt...