Har vi gjort något fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • swedishfish
    • September 2012
    • 22

    Har vi gjort något fel?

    Hej!
    Vi startade upp vårt första akvarium den 3/11, alltså för lite mer än 6 veckor sedan. Vi lät akvariet stå med pumpen igång i en vecka (11/11) innan vi intruducerade 5 st guppys som vi lånade av en vän för att få igång bakteriekulturen. Vi fick då även en planta med vattenpest. Vattenpesten verkade inte må så bra, den växte inget och började få ljusare toppar. Jag sänkte då temperaturen från 27 till 25 och de mådde lite bättre. Guppysana verkade i alla fall må bra och innan den veckan var slut fick vi ungefär ca 7 yngel.

    Den 23/11 hade vi fått lite alger på vår bakgrund så då köpte vi 2 st albino ancistrus, de var väldigt små, bara 3-4 cm långa. En av dem växte utav bara farten och är nu 6-7 cm medan den andra fortfarande är ganska liten på lite mer än 4 cm. Vi köpte även några svärdplantor som nu inte verkar må så superbra.

    Den 1/12 fick vi 4 nya yngel med guppysarna samtidigt som vi var iväg och handlade de första 5 kardinaltetrorna. En av de vuxna guppyhanarna försvann även under denna dagen och vi har ännu inte funnit något av honom. Vi läste att ancistrusarna hade kunnat ätit upp honom om han hade dött. Eftersom vi inte hade kollat så noga i akvariet förrän på eftermiddagen är det en möjlig teori, tror jag.

    Den 9/12 tar vi med oss alla våra guppys med tillhörande yngel (4 vuxna, 4 "nästan vuxna" som börjat jaga tjejerna och 7 mindre yngel) och byter mot 10 kardinaltetror. Nu är det bara våra egna fiskar i akvariet.

    I fredags, den 14/12 köpte vi 3 små "bebis" skalarer, som jag kallar dem. De är inte mer än 4-5 cm långa. Nu på morgonen när jag tände så såg jag att en av skalarerna var död. Jag har nu tagit upp den och undrar vad vi har gjort för fel med dem?

    Vi matar kanske 1-3 ggr/dag (oftast 1 gång), men endast en eller två små flingor per gång. Vi använder ingen växtnäring än, men hade som plan att åka till fiskaffären ikväll för att fixa. Kan det vara att vattnet inte mår bra pga växterna inte mår bra? Eller tvärtom? Fyllde vi på med fiskar för snabbt? Vi har försökt ta det lugnt och tycker att vi lyckats ganska bra.

    Varför dog vår nya skalar?
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    Ursprungligen postat av swedishfish
    Hej!
    Vi startade upp vårt första akvarium den 3/11, alltså för lite mer än 6 veckor sedan. Vi lät akvariet stå med pumpen igång i en vecka (11/11) innan vi intruducerade 5 st guppys som vi lånade av en vän för att få igång bakteriekulturen. Vi fick då även en planta med vattenpest. Vattenpesten verkade inte må så bra, den växte inget och började få ljusare toppar. Jag sänkte då temperaturen från 27 till 25 och de mådde lite bättre. Guppysana verkade i alla fall må bra och innan den veckan var slut fick vi ungefär ca 7 yngel.

    Den 23/11 hade vi fått lite alger på vår bakgrund så då köpte vi 2 st albino ancistrus, de var väldigt små, bara 3-4 cm långa. En av dem växte utav bara farten och är nu 6-7 cm medan den andra fortfarande är ganska liten på lite mer än 4 cm. Vi köpte även några svärdplantor som nu inte verkar må så superbra.

    Den 1/12 fick vi 4 nya yngel med guppysarna samtidigt som vi var iväg och handlade de första 5 kardinaltetrorna. En av de vuxna guppyhanarna försvann även under denna dagen och vi har ännu inte funnit något av honom. Vi läste att ancistrusarna hade kunnat ätit upp honom om han hade dött. Eftersom vi inte hade kollat så noga i akvariet förrän på eftermiddagen är det en möjlig teori, tror jag.

    Den 9/12 tar vi med oss alla våra guppys med tillhörande yngel (4 vuxna, 4 "nästan vuxna" som börjat jaga tjejerna och 7 mindre yngel) och byter mot 10 kardinaltetror. Nu är det bara våra egna fiskar i akvariet.

    I fredags, den 14/12 köpte vi 3 små "bebis" skalarer, som jag kallar dem. De är inte mer än 4-5 cm långa. Nu på morgonen när jag tände så såg jag att en av skalarerna var död. Jag har nu tagit upp den och undrar vad vi har gjort för fel med dem?

    Vi matar kanske 1-3 ggr/dag (oftast 1 gång), men endast en eller två små flingor per gång. Vi använder ingen växtnäring än, men hade som plan att åka till fiskaffären ikväll för att fixa. Kan det vara att vattnet inte mår bra pga växterna inte mår bra? Eller tvärtom? Fyllde vi på med fiskar för snabbt? Vi har försökt ta det lugnt och tycker att vi lyckats ganska bra.

    Varför dog vår nya skalar?

    jag skulle nog tro att det är fråga om ett taskigt måndagsexemplar som inte klarade av stressen
    att flytta från butik till hemmet.

    kanske var inkoppningen för snabb, kanske hade den kommit till butik dagen innan, och redan blivit
    utsatt för stress, och andra dagen blev det helt enkelt för mycket för den.

    med den uppstarten så bör det inte varit taskigt vatten iaf. ni bör inte ha nitrit i nämnvärd nivå.

    men helt klart, lite blomgödning är nog på sin plats.

    billigaste och bästa är nog PMDD, finns på www.pmdd.se

    sedan vet jag inget om storleken på kar, men inga nya fiskar nu på en månad eller två.


    såvida inte karet är stoooort, typ 500-700-1000 liter.


    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • swedishfish
      • September 2012
      • 22

      #3
      Tack Ken! Det verkar som om den dog av stress (efter diskussion med han i butiken, som verkar väldigt kunnig), så nu är jag lugnare! Det är ett 220 liters kar, så jag antar att jag ska avvakta med fler fiskar och försöka sköta om växterna ett tag så de är på topp istället? Vi hade väl bara tänkt ha 2-3 små skalarer till och kanske 5 kardinaltetror så vi får ett större stim. Men det beror på hur det går de närmsta veckorna!

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Njau, rätt och sådär rätt.

        För vattnet spelar blommorna mindre roll, de spelar roll, men det skall isf vara väldigt mycket blommor.

        Långsam uppstart skall man ha för att slippa nitritförgiftning.

        Väldigt kort om det. Fiskar andas ut gift, prexis som vi gör, i vattnet/gruset/pumpen (i pumpen är det väl kanske
        95% av dom) lever det goda bakterier som äter giftet och neutraliserar vattnet.

        I uppstarten är dom inte så många, de behöver tid på sig att komma upp i rätt mängd.

        Därför långsamt......hela karet behöver 2-6 månader på sig att stabilisera sig.


        Fler scalarer....hmmm...see your point............men...

        karet är inte större än att det kan vara i princip 1 par, dvs 2 st när dom är fullvuxna,

        normalt sett brukar man köpa typ 5-6-7 st småttingar, och sedan när man ser att
        det har blitt ETT par, så får man göra sig av med resten.

        I ditt fall skulle jag inte köpt fler, risken är att de första redan då har börjat med partendenser,
        och då blir det bara slarvsylta av nykomlingarna.

        Nog bättre att vänta och se om de som är kvar blir ett par.



        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • swedishfish
          • September 2012
          • 22

          #5
          Okej! Tack så mycket!

          Kommentar

          Arbetssätt...