Kan sjuka akvariefiskar smitta människor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pierre67
    • November 2011
    • 321

    Kan sjuka akvariefiskar smitta människor?

    Har tagit bort ett par fiskar som var sjuka och jag avlivar dom gennom att slå dom i badkarskanten ett par gånger. Idag skvätte det en del gojs från fisken på mig och det är därför jag ställer denna fråga.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Finns något som hetr fisktuberkolos som kan smitta människor - zoopetartikel i ämnet

    Fast chansen för det är ytterst liten
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Pierre67
      • November 2011
      • 321

      #3
      Tack för svaret Kjell! Är det inget annat som kan smitta oss människor? Eller att vi för över det till andra husdjur?

      Har aldrig tänkt på detta innan, men sen man läst om alla otrevliga sjukdommar våra fiskar kan drabbas av, så börja jag undra om vi kunde få dessa också. Skulle inte vilja att kroppsdelar börja ruttna bort (fenröta) eller att tamarna löstes upp (bukvattensot) eller nått annat hemskt.

      Visst tvättar jag alltid händerna efter jag varit i karet och jag suger inte i nån slang vid vattenbyte, men man blir ju ändå orolig...

      Kommentar

      • david87
        • June 2005
        • 710

        #4
        Sv: Kan sjuka akvariefiskar smitta människor?

        Har hört att man kan få salmonella. Men tror inte det är så vanligt

        /David

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          #5
          Sköldpaddor har jag för mig att man kan få salmonella av. Men har aldrig hört det om fiskar

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av Jesper Broman
            Sköldpaddor har jag för mig att man kan få salmonella av. Men har aldrig hört det om fiskar
            Nej men röda mygglarver kan ha salmonella. Så man skall aldrig ta i röda mygglarver utan att ha handskar på sig.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              Jo, det går nog att få salmonella från akvarier även om man inte matat med röda mygg, men jag tror inte jag kan föra det i bevis. Jag vet också ett fall med allvarlig infektion i ett sår på hand (vet inte om det var virus eller bakterier, men troligen någon bakterie som är svår att knäcka med antibiotika) som kan ha kommit från akvarievatten. Det är mycket hörsägen över detta. Men det kan vara sant så det är lika bra att vara försiktig (tvätta händer, aldrig akvarievatten i munnen). Det är som med högerregeln: även om cykeln har företräde för lastbilen kanske man inte skall utgå från att lastbilen hinner bromsa.

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #8
                Efter att ha googlat lite kunde jag konstatera att det finns flera fall där husdjur fått Giardia efter att ha druckit akvarievatten. Nu är inte Giardia någon vanlig parasit i Sverige, men den finns. Jag har fått Giardia i Indien, och även om det är ganska lätt att bota, så är det en onödig och trist sjukdom.

                EDIT: Det är alltså vattnet (inklusive virus, bakterier och protozoer) och inte fiskarna som sprider smittan i mina tre exempel.
                Senast redigerad av Erik Åhlander; 15 December 2012, 13:05.

                Kommentar

                • Pierre67
                  • November 2011
                  • 321

                  #9
                  Verkar som man kan andas ut då. Har aldrig tänkt på om man kan smittas från vattnet eller fisken förut. Men hittar inget om detta på nätet heller, så det verkar vara en väldigt liten risk. Nu gäller det bara att hålla fisken frisk!

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Ursprungligen postat av Pierre67
                    Verkar som man kan andas ut då. Har aldrig tänkt på om man kan smittas från vattnet eller fisken förut. Men hittar inget om detta på nätet heller, så det verkar vara en väldigt liten risk. Nu gäller det bara att hålla fisken frisk!
                    Nästan all smitta överförs via vattnet så även om inte risken är stor så är det i alla fall detta man skall ge akt, dels genom att ha plasthandskar på sig om man har sår på händerna, dels genom att inte svälja vatten.


                    Risken är störst (eller snarare minst liten) om man har sköldpaddor samt om man matar med röda mygglarver.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...