Pansarmal med deformerad skalle, vårta på ett öga, skadad fena

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    Pansarmal med deformerad skalle, vårta på ett öga, skadad fena

    Hej igen kära Zoopetare, nu skulle jag behöva er hjälp igen.

    Jag har haft lite dålig koll på 180-liters burken senaste tiden men du upptäckte jag något som inte alls ser bra ut och eftersom jag varit en smula ouppmärksam så vet jag inte förloppet. Ena långsträckta pansarmalen har en deformerad skalle som jag tycker blivit betydligt värre, en fena som ser ut som någon slags röta (den saknar redan en fena från bakre paret) och en vårtliknande utväxt på ögat på den insjunkna delen av skallen.

    Den har alltid haft en lite smått vriden skalle men nu tycker jag att det snabbt blivit värre och skallen buktar just nu inåt helt på vänster sida. Den vårtliknande pricken på vänster öga nästan lyser i ljus och ser konstigt ut. Jag har aldrig sett något liknande och det ser lite otäckt ut faktiskt.
    Klicka på bilden för större version

Namn: _IGP9906.jpg
Visningar: 1
Storlek: 524,3 KB
ID: 2183647Klicka på bilden för större version

Namn: _IGP9902.jpg
Visningar: 1
Storlek: 287,6 KB
ID: 2183648Klicka på bilden för större version

Namn: _IGP9903.jpg
Visningar: 1
Storlek: 467,7 KB
ID: 2183649Klicka på bilden för större version

Namn: _IGP9905.jpg
Visningar: 1
Storlek: 309,8 KB
ID: 2183650

    Det finns en ungfisk till med an konstig form på huvudet då den har en rak panna och en något sned mun, men den har också den varit deformerad länge och jag inbillar mig att det inte ändrats.

    Klicka på bilden för större version

Namn: _IGP9909.jpg
Visningar: 1
Storlek: 815,2 KB
ID: 2183651

    Även en Skalar har en lite udda fläck på huden som syns bättre på bild än med ögat av någon anledning. Dock så är Skalarparet gamlingar med okänd ålder så att de är lite slitna är inte så konstigt, men värt att nämna i samband med resten.
    Klicka på bilden för större version

Namn: _IGP9879.jpg
Visningar: 1
Storlek: 545,4 KB
ID: 2183652Klicka på bilden för större version

Namn: _IGP9892.jpg
Visningar: 1
Storlek: 659,1 KB
ID: 2183653

    Någon som har varit med om liknande? Jag har en känsla utav att det är något som skadar fisken invändigt och de yttre symptomen just bara är symptom och ingen orsak.

    1/ Hur stort är akvariet? 180l
    2/ Vilken filtrering använder du? Ett Fluval 204, samt lite extra filtermatta med en powerhead bakom bakgrunden.
    3/ När startade du akvariet? Minns ej så ett bra tag sedan senaste rescapen.
    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de? 7st Långsträckt Pansarmal (två vuxna, resten ungdjur på något år), en L134, 3st Banjomalar, två zebrafiskar, två dvärgbotior, ett mindre stim kopparteror och två Scalare.
    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? För många och för mycket för att räknas, tyvärr lika mycket cladofora-aktiga alger som växter just nu.
    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? pH7.8-8 men rasar till ett stabilt pH7.5
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet. Vet ej säkert just nu då mina tester är för gamla för att lita på men brukar ligga på pH7.5, minns ej KH men helt okej och skulle bli förvånad över nitrit.
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? ca 30-40% var 7-9 dag.
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`? Ca 35% igår
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? Det var länge sedan sist.
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge? Det var ännu längre sedan, säkert minst ett halvår sedan.
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? Nej
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. NLS nästan dagligen
    15/ Har du nyligen bytt foder? Nej
    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? Vet ej när men upptäckte idag
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? Nej
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.Inte vad jag kan se, alla äter och beter sig normalt
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är. Deformerade skallar, sliten fena, vårta på ett öga och konstig hudfläck
    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet? Nej, det ser nästan lite lönlöst ut
    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv. Se ovanstående beskrivning
    22/ Tar du direkt bort döda fiskar? Självklart
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663
Arbetssätt...