Hjälp, mina guldgurami mår pyton!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rara
    • September 2012
    • 5

    Hjälp, mina guldgurami mår pyton!

    Hej,det här handlar om sjuka gurami men jag följer 'mallen' så det blir långt!

    Har ett juwel vision 260l med originalfiltret som varit igång sen i somras. I början hade jag en del alger men det har nu gått över. Där finns nu fem molly, några zebrafiskar, tre siam algätare, en guldancistrus, tre små mosaikgurami och så dessa tre vuxna guldgurami. Växterna är javaormbunke, svärdsplanta, 'frogbit' och nåt som ser ut som plättar på tråd, vet inte namnet. Rättså mycket växter. Vattenvärdena har varit bra, byter ca 30% var tredje v. Inga förändringar i akv sedan drygt en månad då mosaikerna införskaffades. De får flingfoder och tabimin samt frysfoder, ärtor ibland.

    Alla fiskar har mått bra tills för 2-3 dagar sen då guldguramina började hålla sig undangömda. Såg igår att den ena har en vit fläck stor som ett fingeravtryck i ansiktet (inte luddig men lite ojämn yta) och blekare i teckningen på ryggen. Nu gömmer de sig alla tre och kommer bara fram en liten stund om det serveras mat. Alldeles nyss såg jag den med vita ansiktet och en av de andra som ser ut som den brukar bli förföljda av molly som nafsade dom över ryggen och sidan. De gitte inte ens jaga bort mollyna eller flytta på sig, de puttades liksom ner lite av varje nafs... Sen simmar de in i sina gömställen vid bottnen igen. (Har bild och film men begriper inte hur jag ska posta dom)
    Var på lokala djurmagazinet och de sålde waterlife protazin mot whitespot och svamp till mig, har inte använt det. Än. Inget salt i vattnet.

    Vad tror ni det är? Finns något att göra utom att säga hejdå?



  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Posta bilden på tex www.photobucket och länka hit, filmer lägger många ut på Youtube för att sedan länka. Men en bra bild hjälper en hel del skulle jag tro.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Sabina
      • January 2003
      • 481

      #3
      En bild skulle hjälpa oss att ge dig bättre svar, precis som Anders nämner.

      På din beskrivning så skulle det kunna vara hudgrumling av Costia, Trichodina eller Chilodonella. För dessa brukar Protozin eller andra mediciner som även hjälper mot vita prick vara verksamma, men behandlingstiden brukar vara längre. Protozin innehåller Malakitgrönt, Formaldehyd samt kopparsulfat och är i min erfarenhet mer effektiv jämfört med preparat som enbart innehåller malakitgrönt och formaldehyd. Det innebär att du borde starta behandling enligt bruksanvisningen på Protozin.

      Det bästa preparat jag provat är JBL Punktol Ultra i kombination med JBL Cristal. Punktol Ultra är den enda medicinen (som jag hittat efter intensivt letande i samband med ett aggressivt vita prick angrepp) som innehåller tre verksamma substanser, nämligen kristallviolett, malakitgrönt och metylenblått. Medan Cristal är en blandning av olika metalloxider som ökar effekten av medicineringen.

      Som redan nämnts, försök få till en bild så skall vi se om vi kan säkerställa vad dina guramis har insjuknat i.
      Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

      Kommentar

      • rara
        • September 2012
        • 5

        #4
        får se om det blir rätt nu med länken. och tack!

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Ja sånt här är svårt att få klarhet i... Nån form av bakteriella utbrott i slemhuden kanske? Du bör nog gå över till 30% vattenbyte varje vecka och då använda ett vattenberedningspreparat och se om det ger någon positiv effekt. Gör ett vattenbyte som fort som möjligt och Lös 2dl salt (går bra med vanligt bordsalt), det kan lindra problemen eftersom det stärker fiskens slemhud.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          Arbetssätt...