svamp på fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rudy
    • January 2012
    • 275

    svamp på fisk?

    hej
    jag har försökt att leta runt lite efter svampsjukdommar(bilder) på fisk men inte hittat nått bra

    anledningen att jag kollar med er mer kunniga är att jag misstänker att en av mina lyckttetror har det
    det är vita prickar eller nått som sitter bara på ena sidan av fisken men det är bara en som har det
    och han äter som han ska och är pigg och fräch annars

    tror inte att det är vitaprick då jag har haft det innan

    finns det /har ni lite bilder på hur dom skulle kunna se ut om dom har det


    jag HAR försökt att ta kort
    men gör det på EN fisk och en dålig kamera och på rätt sida!!!

    så lite hjälp tack?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Svampangrepp på fisk: http://www.google.se/search?q=fungus...w=1920&bih=867 som jag inte tror din fisk drabbats av...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • rudy
      • January 2012
      • 275

      #3
      hum ne ... det såg inte ut att vara det *f-n*

      happ göra nu då? ta upp och slå ihjäl så han inte smittar dom andra i karet?

      lite mer beskrivning då så får ni väl komma med nått som kanske kan passa in och hur man behandlar sånt

      karet är nästan året gammalt och lycktorna är dessutom dom som överlevde vita pricksjukan som slog ut 90% av karet

      på just denna fisk så är det som sakt vita små prickar på ena sidan av fisken prickarna står ut lite vissa mer än andra
      fenerna är rena på prickar och det är huvvet och en bit av stjärten oxå han har haft det i snart 3 veckor och det har inte förökat sig nått nämnvärt
      han har inte magrat av och visar "vanligt" fiskbeteende allså ligger inte nånstans och trycker utan är med och ska kika överallt

      inga av mina andra kar har nått och om inte annat så får det karet mat sist så det är inget som kan ha kommit av dom andra karen

      mat ;
      allt från mygglarver till torrfoder och algtabletter

      nått mer som är av vikt men som jag har glömt att berätta fråga så svar ja

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det låter lite på beskrivningen som vita prick, men att det inte blivit värre under dessa veckor låter lite mysko. Jag kan inte råda hur du ska göra utan att ha sett en bild, så det vore bra ifall det gick att ordna.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • rudy
          • January 2012
          • 275

          #5
          ska göra ett försök och kanske fiska upp han
          han får dock överleva till nästa helg då jag är 30 mil från karet nu =D

          börjar inte vita prick på fener? och över sen hela kroppen?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Det brukar vara lättare att se prickarna på fenorna, annars tycker jag nog att det kommer ganska jämnt på kroppen.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • rudy
              • January 2012
              • 275

              #7
              men som sakt inte i detta fallet då fenerna är "rena" och prickarna sitter på en sida...
              men som sakt om han lever tills på lörda när jag kommer hem så ska jag försöka att ta en bild

              Kommentar

              Arbetssätt...