Borrelli-ciklider sjuka..?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Borrelli-ciklider sjuka..?

    Hej!
    Utav 3 inköpta borelliciklider har jag nu bara 1 kvar.
    Hanen dog efter ca 1,5 vecka. Han hade lite dålig aptit men verkade pigg annars. Såg egentligen bara dom två sista dagarna att han var hängig. Började gunga lite i simningen, fick en knöl på huvudet och tillslut dog han. Igår dog även en hona efter att ha betett sig på samma sätt. Hon drog sig undan en del och ville inte äta dom sista dagarna.

    Har en hona kvar som äter artemia, men spottar ut cyclops, svarta mygg och torrt. Hon har även fått en liten knöl på huvudet, men verkar pigg i övrigt...än så länge.

    Var in i butiken jag köpte dom igår för att köpa en ny hane. Då såg jag att dom var likadana. Säljaren sa att dom medicinerat mot bakteriella sjukdomar utan något resultat. Jag skulle självklart få nya men han tyckte jag skulle vänta ett tag eftersom dom hade problem med mycket sjukdommar för tillfället. Han visste iaf inte vad det var.

    Fiskarna är ungdjur på ca 3-4 cm kan tilläggas.

    Någon som har varit med om något liknande eller tror sig veta vad det kan vara?
    Vet ju inte om dom kan smitta alla andra fiskar i akvariet. Det vore ju väldigt tråkigt.
    Ska jag ta bort sista honan eller låta hon gå kvar? Bör jag medicinera? Salt vill jag helst slippa ha i eftersom jag har Corydoras.
    Höjde tempen från 24-25 till 26-27 grader och alla andra fiskar verkar må jättebra. Stänktetrorna har tillochmed lekt och skött om äggen bra så det kanske blir småttingar...

    Hoppas någon kunnig kan hjälpa mig så det inte blir någon massdöd. :/


    Mvh Jimmy
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Ursprungligen postat av Falconer
    Hej!
    Utav 3 inköpta borelliciklider har jag nu bara 1 kvar.
    Hanen dog efter ca 1,5 vecka. Han hade lite dålig aptit men verkade pigg annars. Såg egentligen bara dom två sista dagarna att han var hängig. Började gunga lite i simningen, fick en knöl på huvudet och tillslut dog han. Igår dog även en hona efter att ha betett sig på samma sätt. Hon drog sig undan en del och ville inte äta dom sista dagarna.

    Har en hona kvar som äter artemia, men spottar ut cyclops, svarta mygg och torrt. Hon har även fått en liten knöl på huvudet, men verkar pigg i övrigt...än så länge.

    Var in i butiken jag köpte dom igår för att köpa en ny hane. Då såg jag att dom var likadana. Säljaren sa att dom medicinerat mot bakteriella sjukdomar utan något resultat. Jag skulle självklart få nya men han tyckte jag skulle vänta ett tag eftersom dom hade problem med mycket sjukdommar för tillfället. Han visste iaf inte vad det var.

    Fiskarna är ungdjur på ca 3-4 cm kan tilläggas.

    Någon som har varit med om något liknande eller tror sig veta vad det kan vara?
    Vet ju inte om dom kan smitta alla andra fiskar i akvariet. Det vore ju väldigt tråkigt.
    Ska jag ta bort sista honan eller låta hon gå kvar? Bör jag medicinera? Salt vill jag helst slippa ha i eftersom jag har Corydoras.
    Höjde tempen från 24-25 till 26-27 grader och alla andra fiskar verkar må jättebra. Stänktetrorna har tillochmed lekt och skött om äggen bra så det kanske blir småttingar...

    Hoppas någon kunnig kan hjälpa mig så det inte blir någon massdöd. :/


    Mvh Jimmy
    Fy vad tråkigt, det där låter inte bra. Undrar, hur dom såg ut i butiken? Själv skulle jag ha avlivat den hona du har kvar - eftersom det inte alls verkar bra med dessa "knölar"
    Borelliin brukar äta allt som bjuds - dessutom är dom väldigt lekvilliga, om dom trivs.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Falconer
      • November 2005
      • 786

      #3
      I butiken hade dom också en knöl på huvudet. Åtminstone hanen. Tror dom haft dödsfall på borrellin i butiken också för det vara bara 2 kvar och det fanns många när jag köpte dom.
      Ok, kanske får ta bort sista med då.
      Mest rädd att det ska smitta ner alla andra fiskar. :/

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Ursprungligen postat av Falconer
        I butiken hade dom också en knöl på huvudet. Åtminstone hanen. Tror dom haft dödsfall på borrellin i butiken också för det vara bara 2 kvar och det fanns många när jag köpte dom.
        Ok, kanske får ta bort sista med då.
        Mest rädd att det ska smitta ner alla andra fiskar. :/
        ...men varför köpet, om du såg dessa knölar redan i butiken?

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Falconer
          • November 2005
          • 786

          #5
          Jaha, du menar innan köpet..
          Då såg alla fiskar pigga och fina ut. Det måste ha gott väldigt fort från frisk till sjuk fisk....

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            #6
            Såg/ser knölen ut som en finne så kan det vara hål i huvudet- sjukan? Om fiskarna redan är nedsatta i immunförsvaret så kanske de inte detta "förstadie" på denna sjukan.
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Falconer
              • November 2005
              • 786

              #7
              Jo det ser lite ut som en finne...eller förstadiet på en finne. :/ hehe
              Hanen som var kvar i butiken igår hade iaf som en finne på huvudet.

              Vad kan man gör åt det? Smittar det dom andra fiskarna?

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                #8
                Sök under "sjukdommar" i forumet, jag kan tyvärr inte någon om hur det smittar men jag hade personligen tagit bort fisken och sen avvaktat innan jag köpt ny fisk.
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                Arbetssätt...