Skadad gurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Grottbert
    • November 2009
    • 340

    Skadad gurami

    Hej

    Köpte ett guramipar för ca en vecka sedan.
    Verkar som att honans stora bakfena är skadad på något vis. Hon kan inte använda den när hon simmar utan simmar endast med framfenorna.
    I butiken fick jag veta att hon hade åkt runt mycket i karet(slagit i inredning?) när hon skulle fångas in så antar att något hänt där. Hon såg mysko ut i påsen(irregulärt simmande gentemot hannen, svårt att hålla riktning) men tänkte att det var stress-symptom eller liknande så tänkte inte mer på det.

    Kan sådana här skador på djur läka med tiden? Är antagligen benbrott, hjärn eller nervskada som skett.

    Är det någon idé att ha henne kvar eller är det lika bra att ta bort henne?

    info om karet:

    Väl inkört 180L kar.
    Ph 7
    nitrit noll
    temp pendlar 24-26 grader över dygnet.
    Ingen annan fisk visar symptom på att det skulle vara problem med vattnet.

    MvH
    Mikael
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    #2
    Jag hade gått tillbaka med henne och begärt att få en ny fisk. Så här ska det inte gå till. Om hon ska tas bort eller inte kan väl vara butikens huvudvärk, känns det som.

    Ursprungligen postat av Grottbert
    Hej

    Köpte ett guramipar för ca en vecka sedan.
    Verkar som att honans stora bakfena är skadad på något vis. Hon kan inte använda den när hon simmar utan simmar endast med framfenorna.
    I butiken fick jag veta att hon hade åkt runt mycket i karet(slagit i inredning?) när hon skulle fångas in så antar att något hänt där. Hon såg mysko ut i påsen(irregulärt simmande gentemot hannen, svårt att hålla riktning) men tänkte att det var stress-symptom eller liknande så tänkte inte mer på det.

    Kan sådana här skador på djur läka med tiden? Är antagligen benbrott, hjärn eller nervskada som skett.

    Är det någon idé att ha henne kvar eller är det lika bra att ta bort henne?

    info om karet:

    Väl inkört 180L kar.
    Ph 7
    nitrit noll
    temp pendlar 24-26 grader över dygnet.
    Ingen annan fisk visar symptom på att det skulle vara problem med vattnet.

    MvH
    Mikael
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown

    Kommentar

    • Grottbert
      • November 2009
      • 340

      #3
      Tack för svaret.

      Har redan ordnat detta med butiken, hon var försvunnen morgonen efter jag släppte i henne och tänkte väl att hon hade strykt med då. Döda fiskar försvinner ju fort när dom har snäckor och andra fiskar som kompisar.
      Honan dök upp igår morse igen efter att inte ha synts till på 6 dagar med samma besvär som när jag släppte i henne.

      Fick en ny hona av butiken så från deras sida är det utagerat så att säga. Jag visste ju inte att den skadade honan var vid liv när jag kontaktade dom så dom hjälpte mig med en ny fin hona(som för övrigt började leka med hanen efter ca 4:a timmar i karet) som jag fick utan kostnad.

      Sitter väl i sitsen om det kommer ske någon ljusning för henne eller om jag plågar henne. Vill ju göra det som är bäst för fisken.
      Tiden kommer väl ge mig svaret så småningom men om någon har haft liknande problem så delge dom gärna.

      Kommentar

      Arbetssätt...