Hopplösa molly

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HelenLind
    • September 2012
    • 405

    Hopplösa molly

    Det funkar inte alls med Black Molly här hemma.
    Köpte 3 st och råkade få 2 hanar och en hona. Den lilla hanen dog.
    Honan fick en kull yngel och vi räddade 3 st till yngelkaret.
    Både hanen och honan började bli risiga. Troligen svamp.
    Honan hann få en kull till och vi räddade 1 yngel.
    Flyttade båda till ett eget kar med salt i.
    Ingen av dem blev bra så jag tog bort dem.
    Första kullen är nu ca 2,5 cm och det är 2 av dem kvar. Ett har bara försvunnit.
    Nu ser jag att ett av de kvarvarande ynglen visar tecken på svamp. Sjärtfena och mun.

    När man läser lite här och där verkar det som att molly ska vara en lätt fisk. Men när jag läser artbeskrivningen så verkar den inte lika lätt.
    Kör alla som har molly med salt i karet konstant eller vad kan vara fel? Inga andra fiskar visar samma symptom.
    Familjen fisksoppa
    Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
    Mina: 120l, 312l, 500l
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    #2
    Sv: Hopplösa molly

    Molly behöver enligt min erfarenhet ha lite salt i vattnet för att må riktigt bra. Jag sätter till 1 ml ektozonsalt per 10 liter akvarievatten vid varje vattenbyte (1 gång/vecka).
    Helst ska du ha 2-3 honor för varje hane.

    Vi har fått 5-6 kullar molly i höst och har ungefär 70 yngel kvar. 2-3 yngel har dött för oss också, så lite bortfall blir det ju. Honorna föder i en "yngelkasse" i yngelkaret, så de äter inte så många.

    Testa med lite salt och försök skilja ut honan i en egen kupé när hon ska föda.

    Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
    Senast redigerad av Knax; 23 November 2012, 11:34.
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown

    Kommentar

    • HelenLind
      • September 2012
      • 405

      #3
      Ok, jag får stuva om lite i karen och sätta molly ynglen i ett eget kar med salt.
      När jag gör vattenbyten tillsätter jag väl bara salt för den bytta mängden vatten?
      Vi trodde vi köpte 1 hane och 2 honor men det var inte så
      Frågan är om jag ska plocka bort den lilla som visar tecken på att ha svamp?
      Vi sätter inga honor i yngelkasse utan håvar ur ynglen när vi hittar dom, eller plockar ur dom ur pumpen. Blir för många annars.
      Har nog ca 100 platy yngel i ett kar nu. Äldsta dottern har blivit lite för duktig på att håva yngel.
      Vi gör ett försök med de återstående ynglen och går det bra så kanske vi köper fler och har ett mollykar. Det är ju fina fiskar.
      Familjen fisksoppa
      Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
      Mina: 120l, 312l, 500l

      Kommentar

      • Knax
        • November 2012
        • 1148

        #4
        Sv: Hopplösa molly

        Om du sätter till salt, kan du testa med dubbel dos för att behandla svampinfektionen på den lilla stackaren.

        Hm... Jag har alltid kört 1 ml salt per 10 liter total akvarievattenmängd, när jag byter 25-30 % vatten, alltså en tesked till ett kar med 50 liter. Hoppas någon annan kan tala om ifall det är fel. Jag tänker mig att fiskar och växter tar upp lite salt osv. så att salthalten inte stiger successivt, men nu känner jag mig högst osäker. Tänk om mina firrar simmar omkring i bräckt vatten?

        Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
        Senast redigerad av Knax; 23 November 2012, 11:33.
        // Mats, a.k.a. Knax



        "All's well that ends." - Unknown

        Kommentar

        • HelenLind
          • September 2012
          • 405

          #5
          Jag har fattat det som att saltet inte försvinner.
          Hoppas nån som vet ger oss ett svar.

          Men med beräkningen 1ml/liter så skulle du ju behöva ha i 50ml för hela karets mängd
          Nu doserar du ju 1tsk=5ml. 30% av 50 liter = 15 liter. Du doserar ju för lite om jag fattat rätt
          Familjen fisksoppa
          Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
          Mina: 120l, 312l, 500l

          Kommentar

          • Knax
            • November 2012
            • 1148

            #6
            Sv: Hopplösa molly

            Jag skrev fel. 1 ml/10 liter ska det förstås vara. Huvva.

            Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
            // Mats, a.k.a. Knax



            "All's well that ends." - Unknown

            Kommentar

            • Rebah
              • January 2012
              • 410

              #7
              Vilken slags black molly är det du har? Har själv http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=35&SOK=1 som har varit lättskötta, funkat bra både i saltat vatten och utan salt. Men sen finns det svarta segelfens molly med som går under namnet black molly och som är mycket svårare, i alla fall de vi haft. De fick just svamp de med, extra salt+ salt bad hjälpte inte men körde en mycopur behandling som verkar ha funkat. Vad har du för temp i karet? Hur ofta byter du vatten?
              "The trees move... do you not see it?"

              Kommentar

              • HelenLind
                • September 2012
                • 405

                #8
                Enligt artbeskrivningen ska mollyn ha 0,1% salt. 1liter = 1000ml. 1000*0,001=1 dvs 1ml/liter
                Familjen fisksoppa
                Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
                Mina: 120l, 312l, 500l

                Kommentar

                • HelenLind
                  • September 2012
                  • 405

                  #9
                  Ursprungligen postat av Rebah
                  Vilken slags black molly är det du har? Har själv http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=35&SOK=1 som har varit lättskötta, funkat bra både i saltat vatten och utan salt. Men sen finns det svarta segelfens molly med som går under namnet black molly och som är mycket svårare, i alla fall de vi haft. De fick just svamp de med, extra salt+ salt bad hjälpte inte men körde en mycopur behandling som verkar ha funkat. Vad har du för temp i karet? Hur ofta byter du vatten?
                  Det är den mollyn vi har. Lyrstjärtar. 26 grader i karet
                  Familjen fisksoppa
                  Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
                  Mina: 120l, 312l, 500l

                  Kommentar

                  • Knax
                    • November 2012
                    • 1148

                    #10
                    Sv: Hopplösa molly

                    Det som står i artbeskrivningen gäller ju iofs viltfångade. Jag har inga lyrstjärtar och mina molly delar ju dessutom akvarium med några andra fiskar som inte vill ha så mycket salt...

                    Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                    // Mats, a.k.a. Knax



                    "All's well that ends." - Unknown

                    Kommentar

                    • HelenLind
                      • September 2012
                      • 405

                      #11
                      Skulle ju kunna vara Asienodlade exemplar jag fått tag på. Kan ju isåfall förklara en del.
                      De tre ynglen går nu i ett eget kar med salt i och den lille stackaren verkar ha blivit bättre.
                      Får se om det fortsätter förbättras, annars kan vi ju höja salthalten lite.
                      Sen får vi fundera på om vi ska fortsätta ha molly och i så fall köra ett kar med salt och anpassade invånare.
                      Det är ju en himla trevlig fisk.
                      Familjen fisksoppa
                      Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
                      Mina: 120l, 312l, 500l

                      Kommentar

                      Arbetssätt...