Mycobactum Marina

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blåsippa
    • April 2012
    • 44

    Mycobactum Marina

    ...har jag tydligen drabbats av. Fisktuberkulos, lagom roligt.

    Det jag undrar nu är, måste jag döda hela akvariet? INGEN av fiskarna har visat minsta tecken på sjukdom, och då inkluderar det en flytt och en omstart (satte bakgrund) som dom vart rätt stressade av.
    Jag har ju liksom inte lust att drabbas av detta igen om vi säger så...har haft ett rent helvete.
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Mycobacterium marinum alltså. För att alltså klara ut begreppen, det är du som personligen fått den där lilla elakingen? Och alltså inte något egentligt problem med akvariet?

    Har man akvarium så får man räkna med att den där otäckingen finns helt enkelt. Omstart är inga garantier för att den är borta, möjligen bara en falsk säkerhet. Infektionsrisken finns om man rotar i akvariet med små sår på händerna. För att undvika infektion så bör man alltså inte ha såriga händer i akvariet och vill man vara säker så använder man handskar. Långa plasthandskar av veterinärmodell, det är en vettig variant för att hindra infektion och i motsats till att vända upp och ner på akvariet och starta om så fungerar det verkligen.

    Sen, den där fulingen, vi pratar om den ibland här men det är ju få som verkligen råkat ut för den. Det vore av värde att få höra om ditt lidandes historia, det är viktigt att sprida kunskap om sånt här. Både för att förebygga och för att se till att de som drabbas får rätt behandling inom rimlig tid.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      #3
      Ja det skulle va intressant att höra. Kände en odlare för några år sen som åkte på det och det enda jag kommer ihåg är att ena handen svullnade på honom och han hade väldigt ont. Håller med Bygert om att det är viktigt att sprida information om detta. Själv är jag alltid dumdristig och oförsiktig om jag har sår på händerna.
      Hoppas du slipper det i framtiden

      Kommentar

      • blåsippa
        • April 2012
        • 44

        #4
        Det är jag personligen som har fått det, förlåt min otydlighet. Det har varit en jäkla harang om detta sår som sedermera blev en helt svullen arm. Bölder har spruckit och antibiotikan har slagit ut hela min kropp. Jag som aldrig är sjuk annars!
        Det jag undrade (och fick svar på) är om man är tvungen att behandla akvariet, om jag förstår det rätt så finns bakterien där hela tiden och man kan inte göra något åt det?


        Mitt förlopp gick långsamt, jag hade inte ens en tanke på att det pyttesår jag hade på överarmen skulle vara i riskzonen, en månad (!) senare läkte inte såret, det varade och jag testade allt. I det här läget va "det bara ett svårläkt sår" och jag tänkte inte så mycket mer på det. En kväll kände jag svullnad och ökad värme i hela armen och det blev stora förhårdnader som ömmade rejält.
        Nu har dom spruckit och det kom rejält med var. Det tog lång tid mellan läkarbesöken och ingen hade någon förklaring till detta så förloppet har varit smärtsamt och oroande. Google har gått varmt men jag har haft mina misstankar.
        Tills för en vecka sedan, då hade dom odlat och kommit fram till att jag hade mycobakterier. Jag har ätit fyra olika antibiotika sedan dess, dalacin, kåvepenin, heracillin, ciprofloxacin och inget har hjälpt. Ska till sjukan nästa vecka och göra en utredning.

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          #5
          Usch hoppas det blir bra och man kanske ska va lite nogrannare när man har sår på armar och händer

          Kommentar

          Arbetssätt...