Akut: Mögel/svamp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kladdkaka
    • November 2012
    • 88

    Akut: Mögel/svamp

    Detta har hänt/iaktagits:
    Jag reagerade först på att jag tyckte mat möglade snabbt om det blev lämnat på botten (överskattade pansarmalarnas matintresse) och började givetvis mata mindre. Även funderat över att vissa mosstussar på grenarna i akvariet blekts/förtvinat, medan de flesta växt på bra. Nu har jag upptäckt att två av mina Corydoras Panda har mögel på sig, den ena en tuss på sidan av kroppen, en annan har det på en bröstfena (som även är lite rödaktig - något sår/skada troligtvis). En pansarmal och 1-2 av mina Pseudomugil Gertrudae har även lite flikar i sina fenor.

    Akvariet:
    240 L lowtech med jordbotten. Grenar från ormhassel & växter utgör inredningen. Ett mindre innerfilter står för cirkulation (och lite filtrering såklart). Temperaturen ligger på 26-27 grader. Akvariet har varit igång i ca 1½ vecka och där i finns 6 Corydoras Panda och 15 Pseudomugil Gertrudae (flyttade in för ett par dagar sedan)

    Mina misstankar:
    Själv tror jag att möglet från början brytit ut pga att ett par av ormhasselgrenarna kanske inte torkat igenom ordentligt innan jag satte i dessa och därmed börjat mögla/ruttna inuti. Misstänker detta dels för att mossan mått tydlgit sämre på dessa grenar (även sett mer trådlika utfällningar på en av de - utöver de normala utfällningarna som brukar dyka upp, dessutom är det de grövsta grenarna detta gäller, vilket ökar misstankarna att just de inte hunnit torka nog mycket innan.

    Gjort hittills:
    Har vid ett par tillfällen givetvis sugit upp den överblivna mat jag sett. Tog upp det misstänkta grenarna nu idag.


    VAD SKA JAG GÖRA?
    Dels måste ju helt klart vattnet förbättras, mögel/svamp utrotas och fiskar behandlas på något sätt.
    Hur ska jag gå till väga?
    Kommer jag bli tvungen att medicinera? Är omöjligt att enbart fånga upp de drabbade pansarmalarna utan att riva upp hela karet, så behandling lär behöva ske i hela karet.
    Hur/med vad ska jag behandla och hur mycket sabbar det i akvariet i så fall? Salt och/eller medicin? Och hur påverkar i så fall medicin jordbotten & balansen (som visserligen inte infunnit sig ännu)?

    Alla tips, tankar, idéer och hjälp är välkommen...
  • Kladdkaka
    • November 2012
    • 88

    #2
    Bild på en av de drabbade:
    Pansarmalen med mögeltuss på kroppen



    Upptäckte vid närmare iaktagelse att även denna rot ser misstänkt ut, ska plocka ut den med:
    Bild 1
    Bild 2

    Kommentar

    • Kladdkaka
      • November 2012
      • 88

      #3
      Ingen som har några råd alls om hur jag ska hantera det här? :/

      Kommentar

      • Kladdkaka
        • November 2012
        • 88

        #4
        General Tonic hittade jag i en av mina akvarielådor och det ska vara effektivt emot både fenröta & munsvamp bland annat - Så det blir nog att testa en behandling av det trots allt.

        Får filtrera bort med kol sedan & ha i en massa Nitrivec efteråt och hoppas det blir ordning sedan... Ingen aning om hur det påverkar näring m.m i jordbotten, hoppas det fungerar.

        Edit: Fast jag har visst bara nog mycket för att dosera drygt en halvdos, antar att det är bättre att vänta till imorgon och köpa medicin då...
        Senast redigerad av Kladdkaka; 22 November 2012, 22:10.

        Kommentar

        • Kladdkaka
          • November 2012
          • 88

          #5
          Hmm... Rent teoretiskt sett kan jag ju rentav tömma halva karet så blir koncentrationen lagom med medicinen. Vill ju helst kunna behandla så snart som möjligt. Är inte ens säker på att jag hinner handla imorgon nämligen heller.


          Edit: Nu är karet halvfullt och behandling med GT pågår. Får hoppas det tar som det ska!
          Senast redigerad av Kladdkaka; 22 November 2012, 23:26.

          Kommentar

          • Kladdkaka
            • November 2012
            • 88

            #6
            Nu är akvariet halvfullt och under behandling med Generalt Tonic sedan drygt 12 timmar tillbaka.

            En pansarmal var död imorse och har plockats ut (en av de drabbade). Den andra med mögel/svamp-angrepp lever och angreppet har synligt minskat redan. Den verkar dock lite slö så får väl se om det är mögelsvampen eller malen som vinner - men det är skönt att se att GT tar på svampen i vilket fall!

            Pansarmal med mögelangrepp (fotad igårkväll före behandling)
            Samma pansarmal efter drygt 12 timmars behandling

            Den har ett litet angrepp på en bröstfena med som ännu varken blivit sämre eller bättre - syns inte på bilderna.



            Tycker pansarmalarna överlag känns lite slöare än vanligt. Regnbågsfiskarna är till synes helt opåverkade, verkar nästan piggare än vanligt.

            Kommentar

            • Kladdkaka
              • November 2012
              • 88

              #7
              Update igen: Plockade ut ovanstående drabbade pansarmal nyss då den även började simma konstigt nu. Så fokus ligger helt på att få ordning på karet igen nu helt enkelt. Ser inget angrepp på någon av fiskarna som är kvar.


              Edit: Nyare update:
              Pansarmalen som simmade konstigt började simma normalt igen efter någon timma (hade honom i hink med vatten från akvariet). Släppte tillbaka honom och nu finns inget synligt mögel/svampangrepp kvar alls. Dock är han rödaktig där tussen satt förut och han är väldigt blek - så får väl se hur det går för honom. Känns i alla fall väldigt bra att GT tycks fungera väldigt effektivt på angreppen i alla fall
              Senast redigerad av Kladdkaka; 23 November 2012, 16:07.

              Kommentar

              Arbetssätt...