Galen svärdbärare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    Galen svärdbärare

    Ja, som ämnet säger har jag en svärdbärare som beter sig "galet". Den står mest stilla, eller simmar sakta runt i karet. Men ibland, mest vid matning, får han något slags "spatt" och far omkring som en skållad iller åt alla håll i akvariet. Har aldrig sett en fisk simma så fort förut. Till slut dyker han ner i något hörn och står där och liksom flämtar. När han simmar normalt ser han lite lätt vinglig ut... Jag har två honor i samma akvarium som beter sig normalt.

    Bedömningen är, från min sida, att han kommer att dö inom kort. Vad säger forumet? Kan jag göra något? Han ser normal ut annars, om än något tunn. Han äter, men bara ytterst lite.

    Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    #2
    Sv: Galen svärdbärare

    Nu kan man sluta spekulera. Simblåseförlamning antagligen. Nu är han i svärdbärarhimlen, efter att ha imiterat en korkskruv och simmat mer på rygg än på rätt ledd senaste timmen.

    Jag är ändå intresserad av att få lite input på vad detta kan ha berott på, eftersom detta är 3:e svärdbäraren som dött för oss sedan i somras. Han har bott i karet i 2 månader och lekt en gång där. Ph 7,2 och låg till obefintlig nitrit. Vilka övriga tester bör jag köra?

    Vi har 2 svärdbärare till och är sugna på att behålla dem. Det går ett stort stim black molly i samma kar, plus ett par ancistrus.

    Eftersom fiskarna insjuknar en och en med flera veckors mellanrum, tror jag ju att det är något i själva akvariemiljön som spökar. Detta är ett överbefolkat 54-liters akvarium, som jag skrivit om i andra trådar. Vi håller på och flyttar fiskar från detta till ett större akvarium, så överbefolkningen börjar lösa sig.

    Just nu i karet:
    2 svärdbärare
    ~20 Black molly
    3 siamesiska algätare
    2 ancistrus (7-10 cm)
    1 liten gibbiceps (7 cm)

    (Planen är att göra ett rent mollyakvarium av detta. Någon mal kanske kan få stanna.)

    Idéer?

    Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown

    Kommentar

    • Knax
      • November 2012
      • 1148

      #3
      Sv: Galen svärdbärare

      Nu har de två kvarvarande svärdbärarna flyttat till det "stora" akvariet intill (150 l). så nu hoppas jag att de kommer att trivas och hålla sig i livet. De bor nu med högvis av barber och tetror. Än så länge sköts akvarierna likadant, så det är väl inte säkert att det har någon betydelse, men det är värt att testa, tycker jag.

      Planen är att det lilla 54-liters akvariet ska bli ett artakvarium för ett lagom stim Molly. Men den brännande frågan är ju: är det för litet?

      Återstår hur som helst att fånga in siameserna och den lilla gibbin. Ancistrusarna får bo kvar tills beslutet är fattat om vad akvariet ska vara till.

      Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
      // Mats, a.k.a. Knax



      "All's well that ends." - Unknown

      Kommentar

      Arbetssätt...