Döda fiskar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • xlnt4ever
    • June 2008
    • 115

    Döda fiskar!

    Senaste veckan har 4 praktbotior och 1 siames dött snabbt!
    Vattenbyten görs varannan vecka (mitten av månaden 25% ca och månadsskifte 50% ) Inga allarmerande utslag på vattentesterna, god aptit (mat varje-varannan dag) All mat uppäten inom 30-45sek) Enda som jag sett är att alla har varit (ihopskrumpna och magra) och det har gått fort.
    Har 1 siames och en pakitstan kvar och en ancistrus som ser ut som dom ska (i det undre skiktet). Ovanför går 10 Buenos Aries tetror. Akvariet är 110L med ett Fluval 4+ som pumpar runt och rengörs då flotörmarkeringen börjar sjunka. Alla vattenbyten inkluderar aquatan. Ingen ny utrustning eller så senaste 3 månaderna så :

    Vad kan ha hänt?!?
    Fiskoholic


  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Har de varit magra, så låter det som om de haft någon sjukdom. I det här fallet gissar jag på någon inre infektion som speciellt botiorna varit känsliga för. Håll koll på andra fiskarna, och om de inte äter som de ska, ta bort dem eller sätt dem i karantän omedelbart. Inre infektioner är svåra att bota, tyvärr.
    Vad har du matat dem med?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • xlnt4ever
      • June 2008
      • 115

      #3
      Botiorna har fått Tetra Tabimin bottenfoder men även ätit TertaMin flingorna som tetrorna får. Ancistrusen får sin Tetra Wafer algtablett men även han äter flingorna . Får vänta och se om fler insjuknar, barnen ville att jag skulle köpa nya men känns som att det är bättre att vänta med det.
      Fiskoholic


      Kommentar

      • freddan_gbg
        • December 2011
        • 297

        #4
        Var botiorna ihopsjunkna när du handlade dem? Jag har gjort ett test och åkt och kikat lite i olika akvariebutiker i gbg och kollat in botiorna, de flesta botior är av mycket låg kvalité, väldigt smal över buken/bakdelen... jag undrade också i början vad det var som hände med mina botior, handlade dom.. dom käkade som bara den men inget hände, dom blev bara tanigare och tanigare, sen fick jag tag på bättre kvalité och där har vi raka motsatsen... så frågan är hur såg de ut från början? =)

        Kommentar

        • xlnt4ever
          • June 2008
          • 115

          #5
          Dom såg normala ut, sjukdomsförloppet verkade väldigt snabbt och så är förbryllad minst sagt. Än mer underligt att pakistanbotian inte har visat något som tyder på att den är sjuk.
          Senast redigerad av xlnt4ever; 14 November 2012, 07:30.
          Fiskoholic


          Kommentar

          Arbetssätt...