Vitaprick?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sanna M
    • October 2012
    • 39

    Vitaprick?

    Under en längre tid har något inte kännts bra i mitt akvarie, vissa fiskar har verkat må dåligt och några har under veckornas lopp dött. Har testat vattnet både med sticks och dropptest, alla värden finfina. Gjort delvatten byte. Nu har flera fiskar fått vita tussar (framför allt Mollysarna). Vet inte om det är så vita prick ser ut, svårt att avgöra efter de bilder jag sett.
    Tidigare(flera månader sedan) har min praktbotia haft små "saltkorn" på sig, men han har aldrig varit sjuk och "kornen" har varit borta på någon dag. Kan botian haft en parasit som han klarat utan problem ,men som överlevt i akvariet och nu smittat mollysarna? Min ballongmollyhane har ibland haft dessa tussar/prickar men de har gått bort igen. Jag har nu flyttat de sjuka fiskarna (tre vuxna mollys och tre halvvuxna) till ett karantänakvarium där de behandlas mot vitaprick (så jag hopppas det är vita prick, men medlet tar lite annat också, bla svamp). Höjt värmen också.
    Men vad jag förstår så finns parasiten kvar i det stora akvariet? Ska jag behandla där med? Är det så att om man en gång fått in vita prick så har man det alltid? Som ett latent virus typ som poppar upp då och då? Finns inget sätt att helt utrota parasiten? Vika medel är bäst eller är alla ganska lika?
    Hälsn. Sanna
    I vårt hem finns: *Sällskapsakvarie 180 l *Sällskapsakvarie 100 l *Ciklidakvarie 350 l (sambons) * Ciklidakvarie 180 l (styvsonens) *Yngelakvarie 60 l *Ynglingsakvarie 20 l (samt sphynxkatter, hund och gerbiler )
  • Sanna M
    • October 2012
    • 39

    #2
    Nu hittade jag denna mallen för att få bra svar:

    1/ Hur stort är akvariet? 180 liter
    2/ Vilken filtrering använder du? Ytterfilter, högre kapacitet än 180 l.
    3/ När startade du akvariet? 6- 7månader sedan kanske?
    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?----
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de? ca 12 molly, platy, svärd från yngel till vuxna (12 sammanlagt alltså). 15 neontetra. 2 malaysiska halvnäbbar. ca 10 vuxna guppys. 4 endlers guppy. ca sju lite större guppy yngel. 1 praktbotia. 1 pakistanbotia. 2 ancistrus. 1 gul/guld algätare. Min största fisk är algätaren som är 5 cm. Störst av fiskarna är svärdbärarhonan med tre cm. Rätt mycket fisk antar jag.
    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? Mycket växter, även flytväxter.Vet inte namnet på alla.
    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? Jag har köpt KHtest men det var obegripligt... Phvärden har alltid varit bra, och lika, men mitt siffer minne....
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet.
    Som sagt...Minns inte PH, men det har alltid legat på samma. Nitriten är inte mätbar.

    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? Blir ca varannan vecka. En tiondel ungefär.
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`? En tiondel. ca 1,5 veckor sedan.
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? Nej
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge? Höll ej i karantän. Ja för sedan en vecka sedan. Mollys. Den ena har dött, de andra är friska.
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? Nej
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. Flingfoder, spirolina(eller vad det heter) algvaffers samt hemgjord mat( bas: räk, ärt, spir, vitaminer) en till två gånger om dagen, ibland matfri dag.
    15/ Har du nyligen bytt foder? Nej de får av de ovan
    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? Har haft en känsla länge, ca en månad...ibland har någon sett risig ut. Någongång har man hittat en död fisk.
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? Ett tag dog det en per dag. det har gått en vecka sedan ca, sedan har ingen dött men nu har de svarta mollysarna och en vit, börjat se luddiga och sjuka ut.
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc. Nej
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är. Vitt ludd. Mest kring huvudet, ögonen, munnen. en millimeter ca.20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet? Inget resultat än, gjorde det nyss
    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? Se 17
    22/ Tar du direkt bort döda fiskar? Ja
    Hälsn. Sanna
    I vårt hem finns: *Sällskapsakvarie 180 l *Sällskapsakvarie 100 l *Ciklidakvarie 350 l (sambons) * Ciklidakvarie 180 l (styvsonens) *Yngelakvarie 60 l *Ynglingsakvarie 20 l (samt sphynxkatter, hund och gerbiler )

    Kommentar

    Arbetssätt...