Vad är det för fel på min dvärgguramihona?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vitloksbrod
    • February 2012
    • 45

    Vad är det för fel på min dvärgguramihona?

    Hej!
    Har en dvärgguramihona som har fått ett otäckt sår på stjärtfenan i en veckas tid. Efter att ha varit bortrest några dagar så upptäkte jag idag att såret blivit värra samt att det börjar bildas ett sår även vid munnen. Trodde fört att såret på fenan var en skada när som ev. hanen hade orsakat vid ett för närgånget uppvakatande. Men nu ser det mer ut som om det är någon typ av sjukdom. Bifogar lite bilder.

    Klicka på bilden för större version

Namn: _MG_6196.jpg
Visningar: 1
Storlek: 75,2 KB
ID: 2183581
    Klicka på bilden för större version

Namn: _MG_6185.jpg
Visningar: 1
Storlek: 75,4 KB
ID: 2183582
    Klicka på bilden för större version

Namn: _MG_6198.jpg
Visningar: 1
Storlek: 55,5 KB
ID: 2183583

    Någon som vet vad som hänt med fisken? Och går det att göra något åt eller ska jag plocka bort den? Den verkade sjuk i sitt beteende idag, men inte varit så innan. Slängde i lite mat för att locka fram den när jag skulle ta bilder och då åt den av maten som vanligt.
  • vitloksbrod
    • February 2012
    • 45

    #2
    Ingen som har någon aning om vad det kan vara.... idag verkar den väldigt dålig och har svårt att simma. Den är just nu upphåvad och ligger i en burk.... verkar även som den svullnat upp över buken. Det blir nog snart avlivning.

    Kommentar

    • Christer5

      #3
      Avlivas omgående !

      Kommentar

      • vitloksbrod
        • February 2012
        • 45

        #4
        avlivningen genomfördes omgående...fisken blev bara sämre och sämre

        Men skulle ändå vilja veta om det är någott som smittar?

        Har förutom dvärgguramihanen, 2st rubingurami, 1st kampfisk, svärdbärare och kardinaltetrer i karet. Desutom är 3st blackmolly på besök i väntan på nytt hem. Karet är 10 månader gammalt och inga problem tidigare med sjukdomar.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13124

          #5
          Svullnanden över buken talar för en inflammation och då varfylls hela buken och mag-tarm systemet blir upplöst till en enda sörja och fisken dör så småningom. Om fisken blir försvagad av någon faktor som ex. stress från andra fiskar, dåliga eller svajjande vattenvärden, olämpligt foder, att man river för mycket i karet mm. så blir den mottaglig för angrepp av bakterier och parasiter och följderna är tråkiga.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • vitloksbrod
            • February 2012
            • 45

            #6
            Kan bero på stress från andra fiskar samt att jag har gjort om en del i karet den senaste veckan. Upptäkte att min ena svärdbärarhona hade en väldigt stor och svullen mage idag också.... men ur den kom det yngel en timme senare, så det var ingen fara med den inte...

            Kommentar

            Arbetssätt...