Sjuk guppy,hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Strumpan
    • November 2012
    • 1

    Sjuk guppy,hjälp

    Trots att jag haft akvarium i många år så går jag bet nu och undrar därför om nån har en aning om vad min ena guppyhona kan ha drabbats av.
    För några dagar sedan började 2 av mina guppys (en hona+en hane) bete sig lite småkonstigt,höll gärna till uppe vid ytan och var inte så aktiva men dom har ändå ätit och jag har inte lyckats se något konstigt på dom.
    Har tagit tester varje dag och har inte kunnat se några konstiga värden alls utan allt har sett normalt ut.
    Har även körsbärsräkor och äppelsnäckor i samma kar och dom har inte visat nånting,det har inte heller mina andra guppys gjort.
    Igår kväll kunde jag fortfarande inte se nånting konstigt på dom fiskarna som höll till vid ytan men när jag kommer upp imorse så ser jag att guppyhonan ser allt annat än frisk ut.
    Hon höll båda bröstfenorna totalt utspända och såg ut att inte kunna dra in dom alls,den ena fenan var dessutom trasig (såg uppäten ut).
    Hon hade ett sår på ena sidan och ett till mindre sår mot stjärtfenan,hon hade även skrikröda prickar lite här och var,speciellt på stjärtfenan.
    På stjärtfenan satt även en fläck med vitt ludd (svamp) och hon hade väldigt röda gälar.
    Fick ta ur henne och avliva direkt jag såg hur hon såg ut.
    Tycker det är väldigt konstigt alltihop,har inte synts nånting på henne alls och så säger det pang över natten och hon ser hemsk ut när man vaknar.
    Vad kan det vara som har gått så fort.
    Hanen simmar fortfarande runt vid ytan och verkar smått nervös men jag kan inte se något annat på honom.
    Är rädd att detta nu ska sprida sig till resten av invånarna då jag inte vet vad jag ska behandla mot.
    Kanske finns nån där ute som kan ha en gissning iaf.
    Tack på förhand
Arbetssätt...