Dör den nu?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    Dör den nu?

    Hej och hjälp!

    Jag har en Scalare som har firat många födelsedagar. Oklart hur gammal den är, men den följde med karet och de som hade det karet hade också fått den med. Jag skulle inte bli förvånad om den är >10 år.

    Ni som följt min fisksoppetråd i Hur reda ut den här (fisk)soppan? vet att jag haft något högt nitritvärde i mitt 145-literskar ett litet tag. Jag har troget testat och bytt 20 liter vatten varje dag, samt saltat (5-15 ml per dag i ett par-tre dagar nu) och värdet ser nu klart bättre ut. Alla fiskar har piggnat till avsevärt, simmar och äter som vanligt. Men... Inte min äldsta scalare! Den står bara i ett hörn eller glider långsamt förbi framför rutan och kippar, kippar, kippar efter andan. Emellanåt ser den ut som om den "kväljer".

    Ibland, inte ofta, simmar den upp till ytan och står där ett tag. Oftast drar den istället rätt nära botten. Den äter givetvis inget.

    Vad kan jag göra? Om det inte hjälper med salt i akvariet, ska jag försöka plocka upp fisken och sätta den i karantän? Salta hårdare?
    Jag vill ju inte se den stackaren dö. Kan det vara så, att den p.g.a. sin aktningsvärda ålder klarade nitritförgiftningen sämre än de andra? Nitriten var hela tiden runt 0,3 mg/l, möjligen något högre i början av denna vecka.

    // Knax
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    #2
    Sv: Dör den nu?

    Uppdatering: Trots 20% vattenbyte tre dagar i sträck, med tillsats av bakteriekultur och akvariesalt händer det väldigt lite med NO2:t... Idag lite upp, faktiskt. Bytte därför 50 liter idag (= nästan 50%) och satte till 5 ml vattenberedning, 10 ml bakteriekultur och 15 ml salt. Känner mig som den lille kemisten och hoppas inte bli totalt dumförklarad.

    Jag kan bara inte sitta still och se på. Hoppas jag inte dräper fisken. Den stora scalaren ser inte mycket bättre ut...

    Jag har testgrejer bara för PH (normalt) och nitrit. Borde jag kolla något annat?

    Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Hej! Tråkigt med din Skalar. Men det kan ju bero på ren ålderdom också.
      Vet du vad som gör att du har för mycket Nitrit? Det testet som jag tycker är vikigast är snarare Nitrat (NO3) Nitrit blir det ofta bara i nystartat akvarium eller om man har gjort rent för mycket eller övermatat, något ligger och ruttnar etc. Är akvariet normalskött ska akvariet med hjälp av filter och bakterier omvandla Nitrit till Nitrat.
      Varför tror du själv du har höga halter av Nitrit?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Knax
        • November 2012
        • 1148

        #4
        Sv: Dör den nu?

        Jag tror att det beror på alltför god renhållning. De stora problemen började när jag bytte pump och filter för ett par månader sedan. Jag har rört runt för mycket på botten förut. Antagligen hjälpte det gamla filtret till att balansera, men med nytt filter och lika ihärdig rengöring av botten funkade det väl helt enkelt inte längre.

        Status nu efter en dryg timme är att fiskarna verkar lugnare och flämtar mindre. Även den gamla scalaren. Håller tummarna och sätter NO3-testkit på inköpslistan.

        Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
        // Mats, a.k.a. Knax



        "All's well that ends." - Unknown

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Tror vändningen blev när du tillsatte bakterier i vattnet. Fungerar de bakterierna som de ska kommer du ha allt lägre Nitrithalter snart. Har du mycket växter i det akvariet? Och vilka sorter har du? Och ta det lugnt med salt nu Håller tummarna för goda processer i burken. En del fiskar fäster man sig ju vid. Min fru och jag hade ett riktigt djupdepp när några Skalarer som vi haft sedan de var yngel och lekt mycket i flera år dog med ett par dagars mellanrum. Så det värmer att du vill din fisk väl och att du bryr dig så mycket.
          Senast redigerad av Bluewing; 10 November 2012, 15:20.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Knax
            • November 2012
            • 1148

            #6
            Sv: Dör den nu?

            Uppdatering: Fiskarna mår i största allmänhet rätt bra nu. Nitriten håller sig låg.

            Tyvärr äter den stora scalaren fortfarande ingenting. Det ser ut som om den har starr, då pupillen är stålgrå, snarare än svart. Den flämtar hela tiden, vilket den är ensam om i karet. Jag tror att åldern tar ut sin rätt.

            Har börjar fundera på hur vi bäst avlivar den. När den blir lite klenare, kanske man kan göra som vanligt: Håva upp, klappa till med knivhandtaget över nacken mot ett hårt underlag och sedan dekapitera?

            Det kommer att bli en sorgens dag här i huset.

            / Skarprättar'n
            // Mats, a.k.a. Knax



            "All's well that ends." - Unknown

            Kommentar

            • Knax
              • November 2012
              • 1148

              #7
              Sv: Dör den nu?

              Senaste nytt, någon vecka senare (inte för att någon läser eller har intresse): Scalaren ifråga försöker äta, men allt kommer tillbaka ut efter några sekunder.

              Här är en suddig bild av den.
              Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1354008408938.jpg
Visningar: 1
Storlek: 85,4 KB
ID: 2144317
              Den har fått något slags rosaaktig böld på underkäken, ser ut som om den växer ganska fort. Syns inte så bra på bilden, jag får plocka fram riktiga kameran. Den mjölkartade blicken syns dock här också.

              Vad tror ni? Är den helt enkelt för gammal?

              Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
              Bifogade filer
              // Mats, a.k.a. Knax



              "All's well that ends." - Unknown

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Hej! Oavsett orsaken så verkar din fisk inte må bra. Om sedan hans immunförsvar går ner allt mer pga brist på mat etc. så kan det nog ske mycket konstigt i kroppen. Så även om jag förstår att det känns hårt och ledsamt så tror jag att det oavsett orsaken är kört för honom.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Knax
                  • November 2012
                  • 1148

                  #9
                  Sv: Dör den nu?

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Hej! Oavsett orsaken så verkar din fisk inte må bra. Om sedan hans immunförsvar går ner allt mer pga brist på mat etc. så kan det nog ske mycket konstigt i kroppen. Så även om jag förstår att det känns hårt och ledsamt så tror jag att det oavsett orsaken är kört för honom.
                  Det är lite så jag har tolkat situationen och avsaknaden av tips i tråden. Fiskar dör ju, helt enkelt. Sorgligt när det är djur man haft länge, men det är ju naturens gång. Vi får trösta oss med att de 3 andra mår bra. Planen att ge dem mer utrymme i form av ett större akvarium ligger fast. Får väl sätta upp en ny scalare på inköpslistan...

                  Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
                  // Mats, a.k.a. Knax



                  "All's well that ends." - Unknown

                  Kommentar

                  Arbetssätt...