Bota skador efter slagsmål med salt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HelenLind
    • September 2012
    • 405

    Bota skador efter slagsmål med salt?

    Jag tror black mollysarna håller på att ta livet av varandra.
    Från början hade vi 3 men tyvärr fick vi 2 hanar och en hona. Den mindre hanen simmar i fiskhimlen efter vad jag tror var ett rejält slagsmål. Nu har den andra hanen en skada på munnen som är vit och även märken efter en fiskmun på ryggfenan. Honan har ett jack i ryggfenan och fenan bakom gälen verkar vara skadad. Hon hade även ett märke på ryggen framför ryggfenan som försvunnit av sig själv.

    Ska jag flytta båda till ett 20l kar som jag har har i salt i för att skadorna förhoppningsvis ska läka?
    Om dom inte slåss ännu mer i det lilla karet

    Alternativt så får jag starta ett av 54l karen och sätta dom i varsitt kar tills vi kan utöka gruppen och förhoppningsvis blir det lungt då. Har bara en halvtaskig pump till 54l karet men till en fisk borde det funka ett tag.
    Familjen fisksoppa
    Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
    Mina: 120l, 312l, 500l
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Nej, det är inte slagsmålsskador - black mollys har inte beväpning nog att skada varandra.

    Det är antagligen columnaris ("munsvamp"). Salt har ingen verkan på columnaris.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • HelenLind
      • September 2012
      • 405

      #3
      Kan det då vara någon av de andra fiskarna som skadar mollysarna?
      De går tillsammans med praktbotia, platy, guppy, glödbandstetror och ancistrus.

      Märkena i hanens ryggfena ser ut som ett bett.
      Familjen fisksoppa
      Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
      Mina: 120l, 312l, 500l

      Kommentar

      Arbetssätt...