Inredning vs lik?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maligne

    • September 2012
    • 188

    Inredning vs lik?

    En fundering jag har som relativt nybliven akvarist, hur gör ni som har relativt mycket inredning i karen när en fisk försvinner och antagligen har dött?
    Jag har fått för mig att det är bra att plocka bort en död fisk ur karet, så den inte ligger och ruttnar eller så. Men hur fasen ska man hitta den om den försvunnit? River ni ur all inredning tills ni hittar den eller låter ni det bara vara?
    Har man mycket växter, stenrösen eller rötter så är det ju nästan hopplöst att hitta en stackare som kanske simmat undan för att den mår dåligt och sedan trillat av pinn.

    Eller ska man bara strunta i det och anta att "naturen" (så mycket natur det nu blir i en glaslåda) gör sitt, dvs att fisken äts upp av de andra eller löses upp och eventuella elaka bacillusker filtreras bort?
    Inte för att det dör fiskar på löpande band, men ett par stycken har ju trillat bort för mig nu i början av de två kar jag har, och i det större finns det en del gömställen.
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Ursprungligen postat av Maligne
    En fundering jag har som relativt nybliven akvarist, hur gör ni som har relativt mycket inredning i karen när en fisk försvinner och antagligen har dött?
    Jag har fått för mig att det är bra att plocka bort en död fisk ur karet, så den inte ligger och ruttnar eller så. Men hur fasen ska man hitta den om den försvunnit? River ni ur all inredning tills ni hittar den eller låter ni det bara vara?
    Har man mycket växter, stenrösen eller rötter så är det ju nästan hopplöst att hitta en stackare som kanske simmat undan för att den mår dåligt och sedan trillat av pinn.

    Eller ska man bara strunta i det och anta att "naturen" (så mycket natur det nu blir i en glaslåda) gör sitt, dvs att fisken äts upp av de andra eller löses upp och eventuella elaka bacillusker filtreras bort?
    Inte för att det dör fiskar på löpande band, men ett par stycken har ju trillat bort för mig nu i början av de två kar jag har, och i det större finns det en del gömställen.
    Hejsan Maligne!

    Det funkar med "att låta naturen ha sin gång". Det är som du säger, att med en massa inredning hittar man ibland inte den döda fisken.
    Så jag tror nog att du kan vara lugn.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Maligne

      • September 2012
      • 188

      #3
      Ok, tack så mycket! Då kan man ha en lite mer avslappnad attityd framöver då. Och bara hoppas att det inte var något smittsamt, utan ålder eller liknande.

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        1)
        Fisk som är död och syns = upp med dom

        2)
        Enstaka fisk som "försvinner" i inredningen = låt vara

        3)
        Många fiskar som försvinner i inredningen tyder på smittsam sjukdom = riv ut och leta upp och ta bort



        så gör jag iaf.....




        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          I det här fallet har storleken betydelse. Både på akvariet och på fisken. Typ en neontetra i ett rimligt stort akvarium, det märks inte. Dessutom brukar andra fiskar mm ha fest så ofta är bevisen borta innan man ens konstaterat dödsfallet.

          Är det däremot frågan om en mal på ett par dm eller nåt i den stilen, då lär man försöka fiska upp liket innan akvariet blir helt förpestat.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • Maligne

            • September 2012
            • 188

            #6
            Jo det låter ju rimligt. Nu har jag inga jättefiskar ännu, men hade det varit en större så verkar det vettigt att leta lite noggrannare. I detta fallet handlar det om en liten guppy dock, och en gång för ca en månad sen en tetra. Som jag iofs hittade resterna av efter två dagar, och fiskade upp.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Halloj Maligne! Nu kommer jag in lite sent här, du har redan fått svar på din fråga, men jag tänkte bara lägga in en bild på en död guppyhona som jag upptäckte idag. Det kommer att gå fort för karets duktiga "dödgrävare" att ta hand om liket!
              Bifogade filer

              Kommentar

              • Maligne

                • September 2012
                • 188

                #8
                Ok, ja jag misstänkte att de nog blir käk till någon. Hittade också min i morse, eller rättare sagt, ungefär halva.

                Kommentar

                Arbetssätt...