Sjuk guppy? Snälla kika på bilden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anne Gisela
    • October 2012
    • 425

    Sjuk guppy? Snälla kika på bilden

    Jag startade ett 125 l Juwel akvarium för 1 1/2 vecka sedan, med 3 st guppys och en ancistrusmal i. De får mat varannan dag, ytterst lite, och malen en halv algtablett i veckan. Originalpump och doppler. Nio st växter, högst ordinära som man finner i akvariebutiker, men har ej namnet.

    För två dygn sedan noterade jag att en guppyhona hade en lång sträng efter sig, som om hon bajsade men det lossnar aldrig. Hon är samtidigt rund om magen, och ser lite konstig ut i formen tycker jag. Hon är ganska stilla, men rör sig runt i akvariet. Blir irriterad när någon kommer i närheten.

    Trodde att det kanske var yngel på gång, men nu två dagar senare har ingenting mer hänt, läget är oförändrat. Strängen hänger kvar. Jag kan inbilla mig, men tycker att hon börjar vara gulare än vanligt, normalt är hon mer blågrå.

    Undrar vad som är fel? Bör jag avliva henne?

    Bifogar länk till bild och hoppas ngn vill kika.


    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det där är fiskars motsvarighet till diarré - vit, strängig, genomskinlig, avföring. Det är svårt att säga vad det beror på, men sjuk är hon. Om jag var du skulle jag förmodligen avliva henne, men du kan också försöka lyfta ut henne (hon kan vara smittsam för dina andra fiskar) och hålla henne varmt (strax under 30 grader) med lite salt i vattnet och se vad som händer. Jag tror inte det är lönt att medicinera, om hon inte spontant tillfrisknar på några dagar är det nog rationellast att avliva henne.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Anne Gisela
      • October 2012
      • 425

      #3
      Tack för svar. Jag har inget karantänkar - får skaffa det imorgon. Tycker att hon sett piggare ut idag, men nu står hon still och hovrar igen. Usch, så trist!
      Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

      Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13124

        #4
        Ja man kan tydligt se en inflammation i buken och fjällen står även ut i det området. Drabbade fiskar kan under en längre tid lida av detta och ändå verka pigga och ha god aptit tills de dör! Det som händer i magen är att den löses upp till en varig sörja!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Anne Gisela
          • October 2012
          • 425

          #5
          Hon fick simma vidare i fiskhimlen igår, kändes bäst så. Tack för era råd.
          Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

          Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

          Kommentar

          Arbetssätt...