Kan min smitta föras över till akvariet...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter79
    • April 2012
    • 311

    Kan min smitta föras över till akvariet...?

    En kanske liten konstig fråga men när jag imorse insåg att jag även har ögoninfektion ovanpå min dunder förkylning, slog det mig att det kanske är dumt att städa akvariet nu när man har den här skiten.....?
  • Joakim Lundgren
    • August 2006
    • 631

    #2
    Du ska kanske vänta med att greja i ditt kar tills du är bättre, mest för din egen del.
    AKA: Lizardking

    Kommentar

    • Peter79
      • April 2012
      • 311

      #3
      Tack, men vem sätter sig själv främst nuförtiden....

      //2barnspappa

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Förkylning brukar vara virus och den typen smittar inte mellan människa och fisk. Får du en bakterieinfektion så skulle det teoretiskt sett gå att få över den till fisk men sannolikheten att du skulle få ner nog med smitta i karet av nån typ som faktiskt biter på fisk ser jag som nästan obefintlig. Du kan väl för säkerhets skulle tvätta händerna innan du rotar i karet, då kan du vara lugn.

        Däremot så finns det en högst reell risk för smitta åt andra hållet, att du blir sjuk av akvariet. Fisktuberkulos är en liten otäcking som man får räkna med finns i akvarier och har man nåt litet sår på händerna så den kommer in så kan det bli en tråkig infektion. Det är alltså viktigare att du skyddar dig mot att smittas i akvariet än tvärtom. Har du nåt sår på händerna bör du vänta eller sätta på dig handskar om du skall rota i karet.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Peter79
          • April 2012
          • 311

          #5
          Ok, jag har alltid vana att göra en "sjuvårdstvättning", utan handsprit då, innan jag ska ner i karet, händer o underarmar tvättas noga. Sår på händerna är alltså bra att kolla efter, d ska jag göra, tack för info!

          Kommentar

          Arbetssätt...