Sjuka kakaduor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SneakySteve
    • July 2010
    • 425

    Sjuka kakaduor.

    Hej.
    Två av mina tre kakaduor har dragit på sig någon åkomma som jag ej vet vad det är.

    Symtomen är att de magrat av något och att de är svullna runt analöppning som att det ibland sticker ut något lite "halvludigt" en liten bit, ca 0,5 mm.

    Akvariet har varit igång sen i juni.
    Värden:
    Temp: 27
    Ph: ca 6,8
    Kh: 4-5 (lite lågt)
    No2: 0
    No3: ca 10
    Gh 7
    Cl2: 0

    Karet rymmer ca 430l och är två meter långt.
    Invånare:
    5st dantum scalare
    8st corydoras
    20st glödbandstetra
    1 golden nugget
    1 clown pleco
    1 ancistrus
    1 otocinclus.

    Stenar, sand, ekgrenar och eklöv från naturen.

    Inga nytillkomna fiskar på 1månad.

    Det är två av mina tre kakaduor som har tydliga åkommor. Symtomen har funnits i ca en vecka. Det är en hona och en hane som smittats. Honan har dessutom haft ett sår vid ena gällocket en längre tid, ca en månad.
    Fiskarna är något magra men är ändå pigga, de simmar runt och smakar på saker, verkar dock inte ha någon jätteaptit. Avföringen de får är tunn och delvis transparent.
    Vet någon vad detta kan vara och hur jag bör behandla?
    Kan det röra sig om en parasit?

    Hälsningat

    Oliver
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Består det "luddiga" i en ansamling av röda trådliknande saker? I så fall handlar det om masken Camallanus, som kan botas med bl.a Sera Nematol.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • SneakySteve
      • July 2010
      • 425

      #3
      Sjuka kakaduor.

      Försökte ta några bilder för att underlätta men de är svårfotade.

      Jag matar med novotabs och granulat. Ger även malarna algtabletter lite då och då.

      När jag upptäckte sjukdomen första gången så gjorde jag ett stort vattenbyte, nästan 50% tyckte mig därefter se en lite. Förbättring hos hanen att det dragit sig tillbaka men nu är det tillbaka igen.
      Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1350663613.303212.jpg
Visningar: 1
Storlek: 183,9 KB
ID: 2143377Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1350663625.952681.jpg
Visningar: 1
Storlek: 320,7 KB
ID: 2143378Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1350663635.771091.jpg
Visningar: 1
Storlek: 293,4 KB
ID: 2143379Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1350663645.314642.jpg
Visningar: 1
Storlek: 306,2 KB
ID: 2143380
      ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

      Kommentar

      • SneakySteve
        • July 2010
        • 425

        #4
        Sjuka kakaduor.

        Ursprungligen postat av Animaniac
        Består det "luddiga" i en ansamling av röda trådliknande saker? I så fall handlar det om masken Camallanus, som kan botas med bl.a Sera Nematol.
        Ja det skulle jag vilja påstå att det gör. Nu finns det bilder i tråden också.
        ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Hmm, på första bilden, på cacatuoideshanen, så tycker jag det ser ut som Camallanus.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • SneakySteve
            • July 2010
            • 425

            #6
            Sjuka kakaduor.

            Jag får åka och köpa den där och se om det ger med sig, om inte så återkommer jag. Tack för snabba svar!
            ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ursprungligen postat av SneakySteve
              Jag får åka och köpa den där och se om det ger med sig, om inte så återkommer jag. Tack för snabba svar!
              Lycka till Har själv råkat ut för den där masken, den var inte särskilt kul.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              Arbetssätt...