Neeej, jag har fått vita prick!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sabina
    • January 2003
    • 481

    Neeej, jag har fått vita prick!

    Jaha, även vana akvarister gör sina dumheter ibland. För första gången sedan ung tonår har mitt akvarium drabbats av sjukdom, det var lääänge sedan.

    Mina erfarenheter av vita prick då var inte bra, det slog ut många fiskar minns jag.

    Nu tror jag att jag lyckades hitta sjukdomen tidigt och hoppas hoppas att jag kan klara mig undan dödsfall.

    Mitt akvarium är 550L, väl inkört och har varit stabilt lääänge. Ett innerfilter Fluval 4U (den största) samt det största EHEIM ytterfiltret. Massor med växter (Anubias, Java ormbunkar, Javamossa, Musselblommor) och två stora rötter. Där går 9 praktbotior stl 7-17 cm (har inte sett några prickar på dem, tack gode gud), 6 vuxna ancistrus (har inte sett nga prickar här heller), en hel del ancistrusyngel (oklart om de är drabbade, tror inte det), 1 gammal siamesisk algätare (inga prickar har setts), 1 gammal flying fox (inte sett prickar här heller), 34 drottningrasboror (tror att jag har sett ngn med en prick), 5 Parkinson regnbågar (samtliga har vita prickar, en dessutom fått ett disigt öga dag 3 av behandlingen), 2 strålfenor (inte sett några prickar), 3 praktregnbågar (honan har mest vita prickar av alla, de 2 hanarna ser ok ut).

    Samtliga fiskar äter fortfarande och jag har inte sett ngn som gömmer sig.

    Jag tyckte en fisk såg lite slemmig i lördags och var lite misstänksam men såg inget annat (13/10), gjorde planerat vattenbyte (ca 30%) som vanligt. Dagen efter (14/10) noterade jag flera vita prickar enligt ovan. Vattentest påvisar knappt något nitrat, ingen nirtir, svagt surt vatten (pH ca 6,5-6,8), med mjukt vatten (samma som det brukar vara när jag kör ett test för kontroll).

    Inga nya fiskar är tillsatta, men jag har gett dem levande daphnier (tror att det var "vilt-fångat" och inte uppfött) som jag köpte på akvariemässan i Köge för ngn vecka sedan och misstänker att detta är orsaken.

    Jag påbörjade medicinering med protozin direkt 14/10 (höjde även temperaturen till ca 28-30) och har kört enligt rekommendation, nu 3 behandlingsdagar (sedan skall det doseras igen 6:e dagen). Det verkar inte som att jag ser fler prickar, men jag är orolig då en Parkinson påvisar sekundär bakteriell infektion (disiga ögat) och då min praktregnbågshona fortfarande har många prickar på sig och ser magrare ut trots att jag ser att hon äter. Än så länge inga dödsfall.

    Enligt fabrikanten måste jag vänta 4 dgr innan jag ger Myxazin (mot bakteriella sjukdomar) och eftersom jag skall ge Protozin även på dag 6 så innebär det att jag kan medicinera Myxazin först dag 10, vilket känns lite i senaste laget. Jag tänkte idag (=dag 4) dosera Easylife vattenberedning (http://www.gibbon.se/Products/Product.aspx?artnr=258981) och göra ett mindre vattenbyte (20%) eftersom jag hoppas att det stöttar fiskarnas slemlager och kanske ger lite vitaminboost?

    Vattentesterna är stabila med oförändrat pH, KH, GH, ingen nitrit och enbart svagt positivt för nitrat.

    Alla tips-tricks-goda råd som finns här ute bland alla andra fiskälskare mottages högst tacksamt!
    Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information
  • Sabina
    • January 2003
    • 481

    #2
    Ingen alls därute med något mer tips?!

    Igår var dag 4, vattentesterna stabila (pH ca 6,4-6,8, ingen nitrit, mycket lite nitrat, GH mellan 10-16 och KH lite över 6). Har sänkt ned tempen lite igen. Alla lever och även den mest prickiga praktregnbågshonan äter fortfarande. Jag gjorde ett litet vattenbyte och hällde i EasyLife vattenberedning till hela vattenvolymen. Parkinsonhannens öga var fortfarande lite disigt men inte försämrat iallafall. För övrigt staus quo och jag ser inga nya prickar, men en del av fiskarna utan prickar gnider sig ibland mot inredningen och en del har lite mer gråaktigt slem på sig än vad som är vanligt.

    Får se ikväll hur det verkar och jag håller fortfarande tummarna intensivt.

    Som sagt, minsta lilla tricks och tips mottages tacksamt!
    Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

    Kommentar

    • Hoffa
      • October 2002
      • 136

      #3
      Jag höjde tempen till ca 27 grader och hade i mer salt, då mina blåciklider blev drabbade av vita prick, nu är det full fart på dom igen, pigga och glada.
      /Jimmy

      Kommentar

      • Sabina
        • January 2003
        • 481

        #4
        Jag har dragit ned lite på tempen igen (drog upp den till 28-30 dag 1) sedan igår (vilket var dag 4) och ligger nu kring 26 grader. Den gamla siamesiska algätaren (> 13 år gammal) och ancistrus ynglena verkade inte gilla den högre tempen. Jag skall ju medicinera med Protozin igen imorgon (dvs dag 6) så vet inte om jag bör ha i salt innan dess. Dessutom är jag osäker på vad de flesta av mina fiskar säger om en saltdosering, någon som vet? Skall jag isåfall prova med salt typ dag 7 (dagen efter sista Protozinbehandlingen), vilken dosering anser ni?

        Hoffa, kan du berätta lite mer om hur du gjorde när du saltbehandlade?
        Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

        Kommentar

        • Sabina
          • January 2003
          • 481

          #5
          Det verkar vara på bättringsvägen!

          Parkinsons är så gott som prickfria, hanen m bakteriell påverkan på ögat är också litebättre. Vattentestet stabilt, fast nu knappt utslag alls på nitraten. Praktregnbågshonan ser bättre ut, prickarna minskat och hon åt idag med, men hon är smalare än vanligt. Håller fortfarande tummarna, imorgon är det sista dosen Protozin. Inga dödsfall hittills!
          Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Tror inte någon av dina fiskar är saltkänsliga så ur den synpunkten är det OK.

            Sedan hjälper inte salt direkt mot någon sjukdom, men däremot kan det i viss mån hjälpa fisken att upprätthålla den osmostiska balansen vilket kan vara positivt, men då behöver man ha i åtminstone 1,5-2 dl salt per 100 liter vatten. SEdan kan en mindre dos med salt minska nitritens skadliga effekter (tar dock inte bort nitriten) men du verkar ju inte ha nitrit.

            Fiskar är minimalt känsliga mot nitrat.


            Sedan (som du också har gjort) följ alltid rekommendationerna som medföljer fiskmedicinerna - tänk på det gamla ordspråket. Skillnaden mellan en medicin och ett gift är doseringen.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Sabina
              • January 2003
              • 481

              #7
              Tusen tack!

              Just nu är jag mindre orolig eftersom det verkar gå åt rätt håll plus att ingen har dött för mig. Idag är dag 6 och sista behandlingsdagen med Protozin. Sedan tror jag faktiskt att jag kommer att använda EasyLife vattenberedning igen efter det och se hur de tillfrisknar. I värsta fall måste jag kanske medicinera för de sekundära bakteriella angreppen tidigast dag 10, men eftersom det tycks ha minskat även på den sidan så känner jag mig inte lika panikartat orolig längre....men för tidigt att pusta ut helt och hållet dock....
              Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

              Kommentar

              • Sabina
                • January 2003
                • 481

                #8
                Jahapp, det var nog lite tidigt att säga att jag inte var lika panikartat orolig längre...

                I fredags 19/10 var det dag 6 i min kamp mot vita prick och karet fick således en dos Protozin enligt plan. Dock kunde jag inte längre hitta praktregnbågshonan, de 2 praktregnbågshanarna hade nu fått prickar plus lite lindriga tecken till klibbiga fenor. Samtliga mina praktbotior har nu också blivit helt utsådda med prickar.

                Så efter att ha googlat och letat efter mer info så blev jag inte ett dugg klokare utan valde att göra så här.

                Dag 6 (alltså fredagen) Protozindos enligt plan
                Dag 7 EasyLife vattenberedning i enkeldos
                Dag 8 (igår lördag) ca 30% vattenbyte och fulldos EasyLife.

                Idag 22/10 är det dag 9 och jag vet inte helt säkert vad jag skall köra. Låta det vara helt? Jag har slut på EasyLife men jag skall kanske fixa ngt nytt preparat för att stötta fiskarna några dagar till innan det ev är dags för en ny kur?

                Fortfarande har alla praktbotior prickar, praktregnbågarna ser ganska så hängiga ut, parkinsonregnbågarna ter sig på bättringsvägen med ingen säker prick och det tidigare disiga ögat är på tillbakagång. Praktbotiorna har också ändrat sitt beteende och beter sig knäppare än vanligt, de kan stå 5 st längst upp i en hörna och simma så att det ser ut som att de håller sig stilla i akvariet men så fort man försöker ta sig en försiktig titt så är de extremt nervösa och försvinner snabbare än fort.

                Eftersom medicinen även skall ses som belastande för fiskarna så är min fråga, nu när jag följt behandlingen men fortfarande ser vita prickar. När skall jag isåfall köra en ny behandling?

                Det står på Protozinflaskan att man skall vänta minst 4 dagar innan man använder någon annan typ av medicin, men hur tar jag ställning till om och när jag skall ge mer Protozin?

                Och skall jag kanske byta till ett annat preparat nu när jag redan kört en kur med Protozin?

                Vattenparametrarna är som vanligt och låga nitrathalter (knappt läsbart på stickan). Kanske skall nämna att jag helt plötsligt de senaste 3 dagarna fått mycket skäggalger som är nytt, jag gallrade ur de värsta bladen igår.

                Jag skall försöka ladda upp någon film på fiskarna, tyvärr har jag ingen kamrea för tillfället så det blir ganska kassa mobilbilder.
                Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                Kommentar

                • KristianE
                  • April 2012
                  • 1443

                  #9
                  När jag drabbades av vita prick så blev jag rekomenderad att byta vatten dagligen och därefter dosera protizin (också dagligen) samt höja tempen till 28grader och dosera salt. Detta gör att man håller bra vatten värden och dessutom plockar bort massor av eventuella frisimmande parasiter.
                  Problemet som jag har förstått det är ju att prickarna är ju "förökningsstadiet" och där kommer man inte åt dom utan man måste ha ihjäl dom när dom är frisimmande. En livscykel för dom är ju ca 2veckor vid 22-23 grader medans den är 5-6 dagar vid 28 grader. Så medicinerar man typ 10 dagar så är man garanterad att slå ut 2generationer vilket ju är en total utrotning.
                  //Kristian
                  Följ mitt 1440l SA projekt på
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                  Kommentar

                  • Sabina
                    • January 2003
                    • 481

                    #10
                    Det var svårt att fånga praktbotiornas knäppa beteende, här är en filmsnutt på en ensam individ och jag ser dem stå i grupp och hålla på och simmar så här hela tiden (eller klia sig mot botten). De gör detta hela tiden, förutom när man vill ta sig en titt då är de puts väck!



                    Jag försökte ladda upp närbild på en praktbotia samt praktregnbågarna, men youtube har gett mig lite strul.
                    Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                    Kommentar

                    • Sabina
                      • January 2003
                      • 481

                      #11
                      Här kommer film på praktregnbågarna, påverkan syns bäst precis i början av filmsnutten.

                      Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                      Kommentar

                      • Sabina
                        • January 2003
                        • 481

                        #12
                        Tack Kristian!

                        Jag besökte underbara Akvarietjänst i Malmö igår för att bolla mina frågor.

                        Så det blir/blev så här:

                        Igår (=dag 9 fr start) gjorde jag ett stort (50%) vattenbyte samt tillsatte fulldos Protozin och fulldos ektozonsalt.
                        Dag 10: Fulldos Protozin.
                        Dag 11: Fulldos Protozin.
                        Dag 12: Inget.
                        Dag 13: Inget.
                        Dag 14: Nytt vattenbyte (50%) och fulldos Protozin plus Ektozonsalt.

                        Samt hålla tummarna!
                        Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                        Kommentar

                        • Sanna M
                          • October 2012
                          • 39

                          #13
                          Hur har det gått sen?
                          Hälsn. Sanna
                          I vårt hem finns: *Sällskapsakvarie 180 l *Sällskapsakvarie 100 l *Ciklidakvarie 350 l (sambons) * Ciklidakvarie 180 l (styvsonens) *Yngelakvarie 60 l *Ynglingsakvarie 20 l (samt sphynxkatter, hund och gerbiler )

                          Kommentar

                          Arbetssätt...