Kardinalsjukdom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter79
    • April 2012
    • 311

    Kardinalsjukdom?

    Har haft någon typ av sjukdom på mina kardinaltetror, hade 10 st, men efter medicinering är dom nu 5, har tänkt att skaffa nya då detta är en favorit fiskar men vill gärna lära mig av det jag var med om med de gamla så därför frågar jag er om hjälp med vad detta kan vara och hur man kan undvika detta?
    Har skaffat mig ett 180l nu som nu är i uppstarten.
    Här kommer svaren:

    1/ Hur stort är akvariet?
    Svar: 54 l

    2/ Vilken filtrering använder du? Svar: Innefilter Aguael fan 1

    3/ När startade du akvariet?
    Svar: April 2012

    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
    Svar: Hade Kardinalerna ensamma i 3-4 veckor (april)

    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
    Svar: Platy 3 st, guppy 2st, 1 ansitrus och då 10 kardinaltetror som nu är 5...

    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
    Svar: Ca 7-8 krukor, vet inte vad dom heter

    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
    Svar: Vet ej

    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
    Svar: Har kört ph buffert o vattnet i akv ligger på 7.2 o nitriten var bra

    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
    Svar: 30% varannan vecka

    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?
    Svar: I söndags

    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
    Svar: Nej

    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
    Svar: Nej

    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
    Svar: Nej

    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
    Svar: Varannan dag med Granulate menu

    15/ Har du nyligen bytt foder?
    Svar: Nej

    16/ När började fiskarna bli sjuka
    och hur var symptomen då?
    Svar: Under en ca en 4 v period
    som började i slutet av augusti

    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
    Svar: 5 st, jag har dödat dom så fort dom visat tecken på "utslag" som på bilden

    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
    Svar: Nej, fast dom ser sjuka ut...men ändå snabba när jag skulle fånga in dom

    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
    Svar: Ja, på bilden sitter den vid ögat men de har suttit på lite olika platser på kroppen, verkar bli större ju längre tiden går

    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
    Svar: Ja, Easylife multicura, resultatet blev att jag har halva styrkan kvar, 5 st

    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
    Svar: En åt gången under denna ca månad

    22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
    Svar: ja
    Klicka på bilden för större version

Namn: Kardinal_sjukdom_mail.jpg
Visningar: 1
Storlek: 285,1 KB
ID: 2183503
    Senast redigerad av Peter79; 08 October 2012, 21:38.
  • Peter79
    • April 2012
    • 311

    #2
    Har någon av er någon aning vad detta kan vara för sjukdom?
    Ska om någon vecka skaffa ett stort stim, 30st minst, och skulle gärna vilja ha koll på vad det är ifall d skulle dyka upp igen..

    //Peter

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Är den vita "grejen" en bula, eller trådig som bomull, eller är den mer som en slemklump?

      Jag skulle inte köpa ny fisk förrän ett bra tag efter att ingen ny fisk insjuknat, och jag tror inte på att medicinera i blindo heller. Att ta ut sjuka fiskar och avliva tror jag är det bästa du kan göra.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Ser ju ut som nån form av svamp/mögel på dem. Vad det är specifikt är underordnat VARFÖR det uppstått. Ett AE fan 1 har begränsade resurser och har nog svårt att hålla vattnet på en bra nivå. Jag tror det handlar om en kombination av tvivelaktigt vatten och en liten vattenvolym och ev stress. Om du hade tänkt skaffa minst 30st kardinalteror till så ska du nog skaffa ett större kar först.

        Har du flera akvarium ex. juwel med standarfilter och svart aluminiumsilikat?
        Senast redigerad av åheim; 03 November 2012, 14:52.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Peter79
          • April 2012
          • 311

          #5
          Mer som en utväxt, bula, detta var ett tag sedan, men jag tog bort fisken direkt när jag så d, hade från början 10 st kardinaler, en efter en fick denna utväxt, men efter medicinering med Multicura så överlevde 5 st, det fick d bara en i taget. Dessa 5 har levt i ca 2 månader nu så jag tror allt är ok i lilla karet nu. Det ska snart avvecklas. Jag har ett 180 l kar där 30 st stimmet ska hålla till och eftersom de 5 som är kvar verkar må bra får d flytta med när det blir dags.

          //Peter

          Kommentar

          Arbetssätt...