Vad kan ha hänt med min platyhona?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tettelush
    • May 2012
    • 9

    Vad kan ha hänt med min platyhona?

    En av mina platyhonor har de senaste två dygnen blivit väldigt inaktiv och ibland "andas" hon häftigt med munnen. Hon ligger oftast på botten, men simmar ibland planlöst och långsamt omkring. Inte helt stilla alltså. Dock verkar hon inte intresserad av mat eller andra fiskar alls. Hon har inga andra symtom, kroppen ser ut som vanligt. Alla andra fiskar beter sig som vanligt.

    Kan ni hjälpa mig?

    1/ Hur stort är akvariet? 150 liter.

    2/ Vilken filtrering använder du? Ett filter som kom med akvariet, sitter över det med små runda pelletsliknande saker.

    3/ När startade du akvariet? Över 4 månader sedan
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de? 7 platy, 4 siamesiska algätare. Ca 3-4 cm respektive ca 5 cm.
    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? Runt 10 växter, vet ej vilka arter.
    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? Vet ej, hårt kalkrikt vatten.
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? Ca 15 liter varannan vecka
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`? Förra veckan, ca 15 liter.
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? Nej.
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge? 4 siamesiska algätare. Nej.
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? Nej.14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. Flingfoder, varannan dag.
    15/ Har du nyligen bytt foder? Nej.16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? En fisk, ca två dygn sedan. Symtom, se ovan.
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? Nej.
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc. Andas hastigt, håller sig till viss del på botten, äter inte mycket, inaktiv.
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är. Nej, inga.
    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet? Nej.
    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? Enbart en som verkar sjuk.22/ Tar du direkt bort döda fiskar? Ja, dock har ingen någonsin dött ännu.


  • Majkie88
    • August 2012
    • 215

    #2
    De första jag tänkte på var att hon är gravid, dagarna innan de föder så kan de bli väldigt stillsamma och sluta äta. Men den har inte blitt tjock om jag förstod de rätt?

    Kommentar

    • Kryckan
      • November 2011
      • 283

      #3
      Grymt bra att du fyllde i det där formuläret. Lätt att hitta konstigheter då.

      Du byter för lite vatten och för sällan. ca 40 liter per vecka hade jag kört.
      Tycker också du kan mata mer. Brukar köra 1-2 ggr per dag. Men inte för mycket mat när du matar.
      Bättre flera gånger och mindre mat per gång.
      Troligtvis är det vattnet som spökar och då blir fiskar dåliga.

      Kommentar

      • tettelush
        • May 2012
        • 9

        #4
        Majkie88: Nej, tjock är hon inte

        Kryckan: Okej, dags att ändra lite rutiner Jag byter lite vatten idag så får jag se vad som händer! Tack

        Kommentar

        • tettelush
          • May 2012
          • 9

          #5
          Uppdatering: Jag upptäckte precis att honan har dött någon gång under natten/morgonen. Kommer byta vatten ändå, tror ni dock att det kan bero på vattnet eller någon sjukdom? Eftersom att hon var den enda som uppvisade några som helst symtom?

          Kommentar

          • Kryckan
            • November 2011
            • 283

            #6
            Är det bara en fisk som va dålig skulle jag inte oroa mig så mycket för sjukdom.
            Fanns ju inga tecken på det heller.
            Slarvar man med vattenbyten brukar det kunna stryka med fisk.
            Kör ett lite större vattenbyte nu. 60-70 liter. Sen kan du köra ca 40 liter per vecka.
            Sjukdomar kan du fundera över ifall flera skulle bli drabbade av nått.

            Kommentar

            Arbetssätt...