Idé om vad felet är?/ Aqua Nova Plantsoil??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JdB
    • March 2011
    • 22

    Idé om vad felet är?/ Aqua Nova Plantsoil??

    Hej!

    Någon som har erfarenhet av Aqua nova plantsoil (svart)?

    Hur man gör en kort historia lång...
    Tänkte satsa mer på växter och räkor i mitt lilla Edge kar ca20l. Städade ur karet och bytte ut mitt svarta grus mot substratet ovan innan jag skulle fylla på med räkor. I med befintliga och några nya växter, tillbaka med 10l gammal och ca 10l nytt vatten. I med 3 sniglar (2 Anentome helena, 1 Neritina sp. 'zebra ') och räkor (2 amano, 2-3 körsbär). Rörde inte filtret, kopplade även in ett litet co2 system som kördes så minimalt det gick.

    Djur
    Problemet var att både räkor och snäckor blev passiva, de brukar köra rumt i karet konstant, tänkte att ett dygn eller två kanske de vill ha för att anpassa sig till det nya substratet och omplanteringen. En snäcka (helena) gick upp och satte sig i ett hörn i taket och var kvar där i 2-3 dygn innan den ramlade ner, Zebran gick lite och stannade sedan. Snäckorna verkade inte vilja vara i närheten av substratet. Räkorna åt första dagarna men var även de passiva.

    Efter 3-4 dagar dog räkorna. Snäckorna rörde sig knappt, Zebran var stilla i substratet innan jag efter ett dygn flyttade upp den på en sten (misstänkte ganska snabbt att det inte var som det skulle), en Helena i glastaket och den andra i gruset. alla utsöndrade massa slem, på zebran blev det en bubbla utanför "dörren". Plockade ur zebran ur karet efter ca 7 dagar när jag inte såg några tecken på att den levde, men la den i en skål med vatten (luktade på den men den luktade ok, så jag misstänkte att den levde) för att slippa substratet om det var det som var problemet, två dagar senare gick den till de sälla jaktmarkerna, luktade då ruttet. Helenorna verkade det mer liv i men en av dem plockade jag ur några dagar efter Zebran var borta och den luktade också ruttet.

    Under dessa dagar gjorde jag vattenbyte varannan dag på ca 25% för att spä ut med färskt vatten (fortfarande ingen rensning av filtret förutom skumpatronen inne i karet som det fastnat skräp i). Efter allt liv förutom Helenan, småsnäckor som sakta men säkert ökade i antal efter utrensningen i samband med omplanteringen ("platta" vita, ca 1mm) och små vita maskar (tunna som sytråd och upp mot 4mm långa) som åkte omkring i vattnet eller satta på rutor/blad (inte märkt av dessa innan, men gissar att om de inte kom med de nya växterna så åt daninorna dem innan).

    Vattnet
    Efter jag fyllt på med vatten och gjort allt klart uppfattade jag karet som "stelt" och onaturligt, växterna verkade inte röra sig förutom att vattnet drog ner stora luftbubblor i karet. När vattnet innan kunde dra in luftbubblor blev de ca 1mm och hamnade på toppglaset, nu drog den ner bubblor som var ca 5-7mm i diameter. Efter ett par tre dagar och en del vatten utbytt blev karet levande igen. Märkte då att ljuset började spela i karet, ytan rörde sig mer.

    Upplevde vattnet segt, med var troligtvis en hinna som tillät större bubblor att bildas som minimerade ytrörelsen (när jag tänker efter var del lite små oljig efter påfyllnaden). kollade vattnet regelbundet och inga större fel med värdena.

    Lät karet stå och gå med större vattenbyten med några dagars mellanrum och ingen matning. Helenan kunde äta snäckor och resterande djur var inte välkomna .

    Ny population
    kollade av med min affären där jag köpt substratet och han hade aldrig hört om dessa problem innan. Efter en knapp månad släppte jag i 9st körsbärsräkor med förhoppningen att jag lakat ut det som inte var nyttigt... (beställt hem dem innan bottenbytet).

    En var död på morgonen efter men räknade som inte klarade flytten, de andra verkade ok men lugna. Stängde av co2 för att se om det var problemet, efter det fick räkorna fart (om det berodde på co2 eller bara att de behövde ett dygn att finna sig till rätt vet jag inte, men de blev lugnare någon dag senare när jag fått hävert verkan i co2 systemet och fick tömma det på vatten då körde det ut lite co2 i karet igen). Efter 4 dagar dog en räka till och de andra blev lugnare. Dag 8 dog 1st, dag 9 4st och dag 10 2 st. Nu tomt igen förutom Helenan som sporadiskt rör sig.

    Alla räkor verkar vid båda tillfällena dö ungefär samtidigt, jag gissar på förgiftning genom att något ämne anrikats till dödlig nivå ungefär samtidigt för alla.
    Vet inte om det är konstigt men huvudsköldarna på räkorna verkade väldigt mjuka och utböjda i nederkanterna.. (flera av räkorna bytte skal under tiden)


    Osäkerheter utöver substratet:

    Vissa substrat är inte räksäkra, någon som vet? (på påsen står det att det är säkert för fiskar och växter. Mailade Aqua nova för ett tag sedan men ännu inget svar
    Städade ur karet för mycket, lät knappt några alger vara kvar (bara vatten och borste vid tvätt)
    Mättat vattnet med co2, men det borde inte påverkat de nya räkorna



    Någon som har en teori på vad som kan vara felet, om det inte är substratet?

    Idé om vad jag skall göra?

    Skaffa några få men tåliga fiskar som nafsar på växterna om de blir utan mat en vecka
    Rensa ut hela karet och starta om
    Rensa karet och byta till annat säkert substrat/sand och lägga växterna i vattenbad i några dagar...
    Eller något annat......



    /Joakim
    /Joakim

    Dont take life to serious. Nobody gets out alive!
  • JdB
    • March 2011
    • 22

    #2
    hmm. Inte en enda idé om det är substratet eller hur jag bör göra!

    /Joakim
    /Joakim

    Dont take life to serious. Nobody gets out alive!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Nu har jag aldrig använt det substratet men flera av de växtsubstrat som finns på marknaden avger ju en hel del den första tiden och man bör därför vänta med levande djur några veckor och göra täta vattenbyten under denna tid.

      Hur det är med just detta substat det vet jag inte - dock så borde det ju i så fall stå angivet på förpackingen.
      Jag googlade lite och hittade detta citat

      Lowers the pH and acts as a soil for plants.
      Allow for water levels to stablise before introducing fish into the Aquarium
      Och där så låter det ju som man skall avvakta med fisk - fast som sagt, jag vet inte
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • JdB
        • March 2011
        • 22

        #4
        Ja de är ganska fåordiga det företaget och dåliga på att svara på frågor
        Hur länge brukar man vänta innan man sätter in liv i karet med sådana substrat?

        /Joakim
        /Joakim

        Dont take life to serious. Nobody gets out alive!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av JdB
          Ja de är ganska fåordiga det företaget och dåliga på att svara på frågor
          Hur länge brukar man vänta innan man sätter in liv i karet med sådana substrat?

          /Joakim
          Det brukar vara några veckor, men som sagt det förutsätter att man göra flera stora vattenbyten. Dock - jag känner inte til preparatet
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • JdB
            • March 2011
            • 22

            #6
            Får tacka för informationen

            De sista räkorna väntade jag nästan en månad och under den gjorde jag vanliga till stora vattenbyten varannan/var tredje dag, sedan tog jag det lugnare när räkorna sattes i. borde ju vara nära att uppfylla de kriterierna i vilket fall

            Att lägga ner en månad till på denna och sätta in fler djur som kanske stryker med, känns inte lockande. Lutar nog mest till att byta ut substratet. Det är ju inte mycket som går åt

            Eller överreagerar jag :S

            /Joakim
            /Joakim

            Dont take life to serious. Nobody gets out alive!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Tycker det låter märkligt att vattnet fortfarande efter en månad skulle vara dåligt. Kan inte företaget där du köpte soilen ge dig närmare info.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • JdB
                • March 2011
                • 22

                #8
                Han hade inte hört talas om detta problem innan och kollade även med en kund som använt det mycket. Han har själv inte testat substratet. Men försöker få tag på företaget, men enligt honom så är de inte så bra på att svara på frågor.

                Det kan ju även vara så enkelt att det låg något "skräp" i min påse, gissar att substraten inte tillverkas i kontamineringsfria laboratorier utan industriellt. Den lilla vattenvolym jag har i karet förbättrar ju inte saken.

                /Joakim
                Senast redigerad av JdB; 04 October 2012, 08:27.
                /Joakim

                Dont take life to serious. Nobody gets out alive!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Vad har du för Kh?
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • JdB
                    • March 2011
                    • 22

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Vad har du för Kh?
                    kh ligger mellan 3-6*
                    Kranvattnet ligger på samma nivå men är något mer basiskt (6,8) än akvarievattnet(något under 6,4)
                    /Joakim

                    Dont take life to serious. Nobody gets out alive!

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av JdB
                      kh ligger mellan 3-6*
                      Kranvattnet ligger på samma nivå men är något mer basiskt (6,8) än akvarievattnet(något under 6,4)
                      Märkligt KH - när man mäter det så man man ju alltid ett exakt värde och definitivt inte 3-6
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • JdB
                        • March 2011
                        • 22

                        #12
                        Haha ja jo, använder en "sticka" och jämför färgen, färgen är mörkare än 3 och ljusare än 6 så 4,5 låter det bättre
                        hade nog varit mer exakt med dropptest, men har inget hemma, har inte haft några planer på att mixtra med vattenkvaliteen utan köra på det jag har i kranen, stabilast på det sättet:P

                        /joakim
                        /Joakim

                        Dont take life to serious. Nobody gets out alive!

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Med mjukt vatten kan man riskera att då ett svajigt pH med sådan soil, något som jag själv råkat ut för. Det dog räkor för flera tusen kronor, dyra läropengar.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • JdB
                            • March 2011
                            • 22

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Med mjukt vatten kan man riskera att då ett svajigt pH med sådan soil, något som jag själv råkat ut för. Det dog räkor för flera tusen kronor, dyra läropengar.

                            AJ!

                            Hur löste du det?
                            /Joakim

                            Dont take life to serious. Nobody gets out alive!

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Soilen funkar numera bra i rabatten.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...