Vita pricksjukan som försvann plötsligt eller???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mick12
    • August 2011
    • 123

    Vita pricksjukan som försvann plötsligt eller???

    Köpte för 2 helger sen en massa fiskar, Tigerbarb,tetror och svärdbärare.

    Nån dag senare hade 2 svärdbärare vita prickar på sig som stod ut oxå en molly som jag haft från förut hade lite vitt på sig men jag bor inte så nära nån fiskaffär så jag handlade medicin på nätet och har först nu fått den.

    Men nu verkar det som om alla prickar försvunnit och än så länge har ingen fisk dött.Gör vita pricksjukan så här ska jag medicinera i allafall eller har den faktist försvunnit???

    Har haft ganska varmt åt dem ungefär en +28 grader.

    Nån som vet ska jag medicinera eller inte??
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ja, det är vanligt att vitaprick går över av sig själv om förhållandena i akvariet är bra.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • mick12
      • August 2011
      • 123

      #3
      Vågar jag lämna det obehandlat då? Ser att en annan svärdbärarhane har några prickar men jätte små.Ska jag behandla eller bara vänta ut den oxå? Dom är ju inte slöa och aptiten e det inget fel på.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Om jag vore i dina kläder skulle jag behandlat karet för att få bukt med problemet helt och hållet.
        Att en del fiskar blivit bättre beror troligen till stor del av temperaturen, har man högre temp är det mindre risk att fiskarna får vita prick. Sedan är det inte bara positivt med högre temp...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          #5
          En högre temp gör att "prickarna" släpper och istället finns lösa i vattnet. Har något att göra med deras levnadsstadium. Jag skulle behandlat eftersom vitaprick medicin inte skadar akvariet speciellt mycket som bakteriedödande medicin gör.

          "better safe than sorry" som det heter

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Om jag vore i dina kläder skulle jag behandlat karet för att få bukt med problemet helt och hållet.
            Det hade inte jag gjort, eftersom medicinen skadar filterbakterierna.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              Det hade inte jag gjort, eftersom medicinen skadar filterbakterierna.
              Det beror på vilken medicin du använder, tex Exit är inte bakteriedödande.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • mick12
                • August 2011
                • 123

                #8
                Ja det är Exit som jag har inhandlat.Men då kör jag en omgång

                Kommentar

                • mick12
                  • August 2011
                  • 123

                  #9
                  Förresten någon som vet hur man ska dosera?? Jag har köpt från nätet och det är bara tysk text.Jag tror att det står att jag ska dag 1 sätta 20 droppar/100 liter och jag har ju ett 250 liter så ca.45 droppar då sen dag 2 och 3 10 droppar/100 liter så 25 droppar för mej då.Är jag på rätt?

                  Kommentar

                  • mick12
                    • August 2011
                    • 123

                    #10
                    Jag körde en kur Exit på 3 dagar förra veckan sen har det gått 3 dagar nu men den svärdbärare som har prickar på sig har ännu prickar.Går de inte bort direkt eller kan det vara så att det är nån annan sjukdom han har??

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Vita prick kan vara ganska envist att bli av med, så det kan behövas både två och tre kurer ibland. Det kan även funka att byta medicinsort, om du inte ser ett 100% resultat...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • mick12
                        • August 2011
                        • 123

                        #12
                        Tack för svar påbörjade en ny kur idag.Hur länge är det meningen att det ska ta innan prickarna försvinner? Ett par dagar eller nån vecka?

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Det kan ta minst någon vecka...annars får man dra igång en ny kur.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • mick12
                            • August 2011
                            • 123

                            #14
                            Har kört en 3:e gång med medicin mot vita pricksjukan men den e envis.Börjar smått fundera om det ens är det iallafall.Det är som små vita utbuktande prickar på svärdbärare, bara de som har det.Men på hanen och ena honan står etta öga ut som ett vitt ludd kan det vara nåt annat iallafall?

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Ögat och luddet är något annat, men de vita prickarna låter som vita prick. Du kan inte ordna en bild och länka hit?
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...