Svullet och blåvitt öga på Alunocara+Tips om karantäntank

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JP!
    • March 2012
    • 61

    #16
    Ursprungligen postat av malawijanne
    Har inte Arnold på Åled oktocin, men det är rätt flagyl går lika bra, metrodinisol heter det verksamma ämnet i oktocin, det tar flagelater ursäkta min felstavning av metrot. Tack för att du skrev inlägget på ciklider.se, det är ungefär likadant som jag ser det, skoj att du vågade skriva det.Janne
    Jag ringde Janne på Åleds, Dom hade ingen octozin för tillfället men han rekommenderade samma samma behandling som du gjorde och han var väldigt hjälpsam och ville jag skulle ta med fisken till Åled så han kunde se den själv. Tyvärr stänger dom kl 14.00 så jag hade inte möjlighet att ta mig dit. Men jag åkte förbi Akvarieshopen 7 min över kl 14 och sprang ner och han var kvar i butiken, Sist jag var där hade han ingen octozin men jag chansade och tro fan att han råkade ha 4 st tabletter Hade inga kontanter på mig och han hade stängt av "babsen" så jag fick dom på krita Vad kul det är när folk tar sig tid och verkligen vill hjälpa en. Tror det är en ganska viktig del av akvariehobbyn och utan alla ni som hjälpt mig med tips råd och engagemang hade jag nog lagt ner det efter några månader.

    Nu har jag ju haft i aquafuran för några timmar sedan. Ska jag ha i octozin direkt eller ska man vänta?

    Ps: Janne, det jag skrev på ciklider står jag för och tänkte inte ens tanken på att "våga" när jag skrev det. Jag tycker du tillför är aktiv och dina trådar är skitroliga och lärorika (även fighterna är roliga att läsa ). Jag tar in det jag läser och försöker bilda mig en egen uppfattning, Jag lyssnar inte blint på någon utan hävdar X att så är det och Y säger tvärtemot, Så försöker jag ta in bådas åsikter och behöver jag använda det i praktiken så ligger det i hjärnan att antingen kan jag prova det X sa eller så kanske jag använder lite av det Y hävdar och lite av det X påstår, Beroende på situationen. Även forskare och vetenskapsmän bråkar skriker och hatar varandra pga av olika åsikter. Ändå är dom experter och kan otroligt mycket inom sitt område.
    Senast redigerad av JP!; 29 September 2012, 14:16.

    Kommentar

    • malawijanne
      • October 2006
      • 504

      #17
      Du kan blanda dessa båda, men överdosera inte, då dör honan av medicinen.Janne

      Kommentar

      • malawijanne
        • October 2006
        • 504

        #18
        Ta bort fitret i 100litersbaljan och använd bara pumpen för syresättning, syresätt så mycket du kan.Janne

        Kommentar

        • JP!
          • March 2012
          • 61

          #19
          Ok Ska göra det!

          Ha en trevlig kväll! Kommer uppdatera sedan hur det går

          Kommentar

          • malawijanne
            • October 2006
            • 504

            #20
            Ja gör gärna det.Janne

            Kommentar

            • JP!
              • March 2012
              • 61

              #21
              Fan, Stoppade i ett powerhead som pumpar 1100L/H Har bara ca 60 liter vatten i karet, Känns lite overkill, Det blev en jädrans fart på vattnet. Tänker att hon kanske får kämpa för mkt med att simma mot strömmen? Eller?

              Edit: Stoppade i lite filtervadd i "botten" på powerheaden så den lugnade ner sig en del.

              Kommentar

              • JP!
                • March 2012
                • 61

                #22
                Lever fortfarande men jag kan inte se någon förbättring, Fisken hade en lång sytråds bajs, Så den har väl råkat dra på sig både buken, hål i huvet, bakterie infektion och alla sjukdomar en fisk kan få

                Tycker det är lite fiskar som ser misstänkta ut i stora karet, Om jag ser att någon börjar få klara symptom då är det väl bara att ta över fisken i karantänen och fortsätta medicineringen hoppas på det bästa?

                Vad ska man göra mer än att byta vatten och salta, Kan man förebygga så att dom andra fiskarna inte åker på skiten med? Kramade ur förfiltret på ytterpumpen och bytte det vita finfiltret som sitter i 2080, Det var riktigt igensatt och grymt mycket grums, Kanske haft dålig vattenkvalitet ett tag, Plus att det åkte ju i 9 nya fiskar för 3-4 veckor sen. Så det har väl med det att göra? Kommer från och med nu låta nya fiskar gå i karantänkaret i en månad innan dom åker i det stora.

                Ett litet golden yngel simmade runt i förfiltret på eheim 2080, Undrar hur länge den har bott där
                Senast redigerad av JP!; 30 September 2012, 20:11.

                Kommentar

                • malawijanne
                  • October 2006
                  • 504

                  #23
                  Det verkar som att du har hittat vad som var orsaken att problemen började.
                  Det är inte så mycket du kan göra åt den stora baljan, mata mindre är aldrig fel kanske lite mera vattenbyten, om du tycker att du har dåligt vatten,men det viktigaste det är att hålla koll på fiskarna framförallt aulonocarerna, äter dom spottar dom ut maten, är det någon som andas häftigare, du kan jämföra deras andetag, andas någon snabbare är den sjuk.Janne

                  Kommentar

                  • JP!
                    • March 2012
                    • 61

                    #24
                    Ursprungligen postat av malawijanne
                    Det verkar som att du har hittat vad som var orsaken att problemen började.
                    Det är inte så mycket du kan göra åt den stora baljan, mata mindre är aldrig fel kanske lite mera vattenbyten, om du tycker att du har dåligt vatten,men det viktigaste det är att hålla koll på fiskarna framförallt aulonocarerna, äter dom spottar dom ut maten, är det någon som andas häftigare, du kan jämföra deras andetag, andas någon snabbare är den sjuk.Janne
                    Har gjort det nu och det är inte samma go i fiskarna, Men dom äter och är hungriga, Spottar inte ut maten men däremot såg jag sytrådskit på en liten Fryerihona igår, Gjorde mig riktigt orolig men den åt utan att spotta och var riktigt hungrig. Sist jag såg fiskar med sytrådsskit hängandes efter sig slutade det illa, Idag ser jag inget konstigt och alla äter som dom ska. Har ju saltat och imorgon blir det 50% VB i det stora karet.

                    Stuartgranti honan lever och är pigg i sin karantän Ögat ser mkt bättre ut svullnaden har gått ner och hon åt lite flingor idag, Men hon är ju blind på ena ögat så den har lite svårt att hitta maten. Har haft i fyra st octozin tabletter, Vet inte styrkan men två tabletter på 50 liter vatten, Den sista stoppade jag i idag, Hade bara i en påse aquafuran på 500 mg dag ett, Inte gjort något VB ännu och vet inte om jag ska ha i mera aquafuran?

                    Finns det möjlighet att fisken kan få synen tillbaka? Hur fungerar halvblinda fiskar i akvarium? Har hon chans att klara sig om hon blir permanent blind? Hurdant synfält har fisken?

                    Tack för alla råd, Känns helt otroligt att fisken blir bättre och bättre, Så äcklig och förstörd som den såg ut för några dagar sedan. Tackar Mathias för sina snabba klara svar som fick mig att agera snabbt med att starta upp karantänkaret och moraliskt stöd Tackar Janne för all hjälp med medicineringen och all annan kunskap och tid som du delat med dig Båda två har hjälpt mig enormt mycket och nu vet jag hur jag ska göra nästa gång något liknande händer.

                    Ha en bra kväll!

                    Mvh JP

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #25
                      Ursprungligen postat av JP!
                      Har gjort det nu och det är inte samma go i fiskarna, Men dom äter och är hungriga, Spottar inte ut maten men däremot såg jag sytrådskit på en liten Fryerihona igår, Gjorde mig riktigt orolig men den åt utan att spotta och var riktigt hungrig. Sist jag såg fiskar med sytrådsskit hängandes efter sig slutade det illa, Idag ser jag inget konstigt och alla äter som dom ska. Har ju saltat och imorgon blir det 50% VB i det stora karet.

                      Stuartgranti honan lever och är pigg i sin karantän Ögat ser mkt bättre ut svullnaden har gått ner och hon åt lite flingor idag, Men hon är ju blind på ena ögat så den har lite svårt att hitta maten. Har haft i fyra st octozin tabletter, Vet inte styrkan men två tabletter på 50 liter vatten, Den sista stoppade jag i idag, Hade bara i en påse aquafuran på 500 mg dag ett, Inte gjort något VB ännu och vet inte om jag ska ha i mera aquafuran?

                      Finns det möjlighet att fisken kan få synen tillbaka? Hur fungerar halvblinda fiskar i akvarium? Har hon chans att klara sig om hon blir permanent blind? Hurdant synfält har fisken?

                      Tack för alla råd, Känns helt otroligt att fisken blir bättre och bättre, Så äcklig och förstörd som den såg ut för några dagar sedan. Tackar Mathias för sina snabba klara svar som fick mig att agera snabbt med att starta upp karantänkaret och moraliskt stöd Tackar Janne för all hjälp med medicineringen och all annan kunskap och tid som du delat med dig Båda två har hjälpt mig enormt mycket och nu vet jag hur jag ska göra nästa gång något liknande händer.

                      Ha en bra kväll!

                      Mvh JP
                      Jag har haft enögd fisk ett par gånger, när skadan väl har läkt så har det fungerat rätt bra, jag har inte sett någon direkt skillnad. Lite försiktigare kanske de varit men de har levt vidare och kommit i form. Fortsätt på den invanda vägen så klara hon sig säkert bra.
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • JP!
                        • March 2012
                        • 61

                        #26
                        Gott o höra Mathias

                        Ser bara bättre o bättre ut med ögat, Men efter ett 50% VB i stora karet så fick fryerihannen ett kåtryck och dom lekte i flera timmar, Har bara sett det en gång förut och han blir väldigt aggresiv när han vill leka, Jagar bort alla fiskar så han håller ca 50% av karet för sig själv.

                        Nu har en Alunocara hanne ett "skrubbsår" i pannan som är rött och tycker att pannan ser större ut än normalt
                        . Antar att han kört in i en sten eller kan det ha något samband med med den dåliga honan? Öste i lite extra salt idag. Vilken temperatur ökar aggresiviteten? Har för mig att för kallt eller varmt kan göra fiskarna mer aggresiva. Har 24 grader nu, Ska jag höja till 25-26? Tycker att det är aggresiv stämning i karet idag, Till och med mina golden jagar runt varandra och är sura.

                        Dessutom är dom ganska skygga av sig när jag kommer in i rummet, fryerihannen brukar simma in i sin grotta och ofta så sticker dom iväg i panik om jag gör en yvig rörelse. Fruktansvärt rädda blir dom även när jag plockar fram dammsugaren. Då simmar alla iväg och gömmer sig.

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          • October 2006
                          • 504

                          #27
                          Det funkar bra med den tempen, bara håll koll på att alla äter och titta extra noga på aulonocaran, dom andra sakerna har inte med sjukdom att göra.Janne
                          Ursprungligen postat av JP!
                          Gott o höra Mathias

                          Ser bara bättre o bättre ut med ögat, Men efter ett 50% VB i stora karet så fick fryerihannen ett kåtryck och dom lekte i flera timmar, Har bara sett det en gång förut och han blir väldigt aggresiv när han vill leka, Jagar bort alla fiskar så han håller ca 50% av karet för sig själv.

                          Nu har en Alunocara hanne ett "skrubbsår" i pannan som är rött och tycker att pannan ser större ut än normalt
                          . Antar att han kört in i en sten eller kan det ha något samband med med den dåliga honan? Öste i lite extra salt idag. Vilken temperatur ökar aggresiviteten? Har för mig att för kallt eller varmt kan göra fiskarna mer aggresiva. Har 24 grader nu, Ska jag höja till 25-26? Tycker att det är aggresiv stämning i karet idag, Till och med mina golden jagar runt varandra och är sura.

                          Dessutom är dom ganska skygga av sig när jag kommer in i rummet, fryerihannen brukar simma in i sin grotta och ofta så sticker dom iväg i panik om jag gör en yvig rörelse. Fruktansvärt rädda blir dom även när jag plockar fram dammsugaren. Då simmar alla iväg och gömmer sig.

                          Kommentar

                          • JP!
                            • March 2012
                            • 61

                            #28
                            Så nu har det gått snart 2 veckor och ögat ser jättefint ut Hon äter och är pigg, När kan jag släppa tillbaka henne tycker ni? Dom andra ser ok ut med!

                            Kommentar

                            • Kirre1
                              • February 2012
                              • 126

                              #29
                              Lånar din tråd lite...

                              Har en kakaduahane som också fått ett utstående öga men frisk å kry förövrigt
                              äter och ser fin ut.
                              ingen av dom andra fiskarna har fått någon tendens..
                              Ska jag köra med salt eller finns det någon medicin för jag har pansarmalar och jag har hört att dom
                              inte tål salt så bra..

                              Tacksam för tips...

                              Kommentar

                              • JP!
                                • March 2012
                                • 61

                                #30
                                Ursprungligen postat av Kirre1
                                Har en kakaduahane som också fått ett utstående öga men frisk å kry förövrigt
                                äter och ser fin ut.
                                ingen av dom andra fiskarna har fått någon tendens..
                                Ska jag köra med salt eller finns det någon medicin för jag har pansarmalar och jag har hört att dom
                                inte tål salt så bra..

                                Tacksam för tips...
                                Släng upp en bild på ögat så kanske någon kan avgöra om det är skada och/eller sjuka, Läs igenom denna tråden, Massa bra tips här

                                Kommentar

                                Arbetssätt...