Svullet och blåvitt öga på Alunocara+Tips om karantäntank

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JP!
    • March 2012
    • 61

    Svullet och blåvitt öga på Alunocara+Tips om karantäntank

    Jag kom hem precis från jobbet och såg att en av mina stuartgranti honors öga är helt pajat, Svullet och blåvitt med en hinna som håller på att lossna, Hänger som en hudflik. Ser obehagligt ut. Provmatade fiskarna och hon åt inte så jag har fångat upp fisken och hon simmar i en 10 liters spann med en "syremus" som jag kopplade en slang till så det blir lite ytcirkulation. Har även saltat litegrann.

    Vet någon hur länge hon en fisk klarar sig i en hink? Bör jag starta igång mitt 100 liters som står i källaren istället? Tog ca 60% akvarievatten och resten färskvatten. Vad kan ha hänt med Ögat? Vill inte förlora den honan. Det är en Hansbaenchi och hanen är sjukt vackert lilablårödturkos någonting.

    Glad för alla svar och

    tacksam för alla synpunkter!
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Du kan kurera henne i ett eget akvarium, kör vatten från huvudkaret rakt av till en början, litet gruslager på botten och någon sten, mata försiktigt.

    Det fina i kråksången är ju att de klarar av saltet bra, där är du rätt ute. Fortsätt så i hundralitarn. Du kan ha det kvar i närheten när behandlingen är klar, Malawi har en tendens att skrota varandra i tid och otid.

    En bra regel till...

    Pilla så lite som möjligt med fisk som inte mår bra, stressen gör inte hela grejen bättre.
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • JP!
      • March 2012
      • 61

      #3
      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
      Du kan kurera henne i ett eget akvarium, kör vatten från huvudkaret rakt av till en början, litet gruslager på botten och någon sten, mata försiktigt.

      Det fina i kråksången är ju att de klarar av saltet bra, där är du rätt ute. Fortsätt så i hundralitarn. Du kan ha det kvar i närheten när behandlingen är klar, Malawi har en tendens att skrota varandra i tid och otid.

      En bra regel till...

      Pilla så lite som möjligt med fisk som inte mår bra, stressen gör inte hela grejen bättre.
      Älskar snabba svar, Tack Mathias

      Då plockar jag upp det karet, Tvättar ur det och tar vattnet från 540l liters karet, Ca 70%? Hur mycket salt vågar jag pytsa i? Har en helt ny aquaelpump, Ska jag stoppa i lite filtergojs i det eller räcker det att jag tar någon sten från och lite sand från fet stora akvariet? Oj såg att du redan svarat på det, Tack! Kommer du eller någon annan på något mer så skriv gärna, Är det stridsskada eller parasit/bakterier tro?

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        Ursprungligen postat av JP!
        Älskar snabba svar, Tack Mathias

        Då plockar jag upp det karet, Tvättar ur det och tar vattnet från 540l liters karet, Ca 70%? Hur mycket salt vågar jag pytsa i? Har en helt ny aquaelpump, Ska jag stoppa i lite filtergojs i det eller räcker det att jag tar någon sten från och lite sand från fet stora akvariet? Oj såg att du redan svarat på det, Tack! Kommer du eller någon annan på något mer så skriv gärna, Är det stridsskada eller parasit/bakterier tro?
        Kör 100% vatten du, efter hand kan du ju köra normala byten. Kan du ta filtergojs så gör det, det smartaste är om du kör ner det i en hink och kör filtret i hinken, då slipper du få allt bös i karet + att vattnet redan är inkört.

        Problemet med Malawi (främst i mina ögon) är att de slåss och sen så artar sig skadorna ofta olika. Därför är det rätt svårt att säga vad det beror på.

        Jag hade nog kört på 1/2 dl salt i karet, det är en rätt säker halt. Malawi i allmänhet gillar att det är salt i vattnet då konduktiviteten påverkas, då tar det mindre energi att bibehålla salthalten i kroppen för dem.

        Prova att arbeta lugnt och metodiskt, när hon skall i karet igen kan du flytta runt lite sten och övrig inredning så att det blir lite förvirring i gruppen, hon kan bli jäkligt jagad annars.

        Lycka till
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • JP!
          • March 2012
          • 61

          #5
          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
          Kör 100% vatten du, efter hand kan du ju köra normala byten. Kan du ta filtergojs så gör det, det smartaste är om du kör ner det i en hink och kör filtret i hinken, då slipper du få allt bös i karet + att vattnet redan är inkört.

          Problemet med Malawi (främst i mina ögon) är att de slåss och sen så artar sig skadorna ofta olika. Därför är det rätt svårt att säga vad det beror på.

          Jag hade nog kört på 1/2 dl salt i karet, det är en rätt säker halt. Malawi i allmänhet gillar att det är salt i vattnet då konduktiviteten påverkas, då tar det mindre energi att bibehålla salthalten i kroppen för dem.

          Prova att arbeta lugnt och metodiskt, när hon skall i karet igen kan du flytta runt lite sten och övrig inredning så att det blir lite förvirring i gruppen, hon kan bli jäkligt jagad annars.

          Lycka till
          Okok!

          Har ett innerfilter i det stora karet, Tog en hink med akvarievatten och kramade ut filtergojs, Det är helt brunt. Nu ligger den nya lilla pumpen och pumpar i sig gojs. Blir tyvärr inget bottenmaterial men har stoppat i lite stenar, Kommer nog mörklägga det med en filt eftersom jag inte har någon bakgrund? Vad tror du om det eller ska jag köra med lampa? Snart åker fisken i! Menar du en halv dl salt per 100 L?

          Tusen tack

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            Bakgrunden spelar inte så stor roll om det står mot en vägg, annars kan man tejpa fast en matkasse på bakrutan.

            1/2 dl /100 liter var det jag menade ja
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • JP!
              • March 2012
              • 61

              #7
              Så nu är fisken i, Den ser riktigt illa ut :/ Har inte tänt akvariet utan täckt över hela med en svart filt. Tror nog inte den firren kommer repa sig. Vad snabbt det kan gå från att man är nöjd o glad över sina fiskar och akvariet till att man blir helt hyperstressad när det inte råder harmoni i karet. Fast jag börjar iofs bli ganska luttrad. Mist en del fiskar under min 8 månaders karriär :P

              Fan visste att det skulle skita sig med dom nya fiskarna efter 3-4 veckor. Hoppas bara det inte är någon parasit som härjar. Jag har sera bactopur direct hemma. Är det något som kan hjälpa om det är tex bakterier?

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                Svullet och blåvitt öga på Alunocara+Tips om karantäntank

                Salta huvudkaret också om du ser att det blir lite rörigt.

                Det skadar inte
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • JP!
                  • March 2012
                  • 61

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                  Salta huvudkaret också om du ser att det blir lite rörigt.

                  Det skadar inte
                  Ska jag göra

                  Tack igen, Även om det nu inte löser sig så är det här guld värt att veta vid liknande tillfällen, Dessutom kan ju även andra läsa och lära om det händer något liknande!

                  Ha en bra kväll o trevlig helg!

                  Kommentar

                  • JP!
                    • March 2012
                    • 61

                    #10
                    Trasigt öga på en Alunocara Stuartgranti "hansbaenschi" hona. Ser riktigt illa ut och ögat står ut ca 3-4 mm med en hudflik som hänger löst. Simmar ensam i k...


                    Riktigt dålig bild, Men man får en uppfattning om hur illa det är, Ögat sticker ut flera mm och det ser ut som det håller på att hoppa ut, Det är även rött runt ögat och ser infekterat ut. Jag har aquafuran och sera bactopur direct hemma, Snart så kommer jag prova med någon utav medicinerna för det ser ut som att det är angripet av bakterier, Det blir väl inte mkt värre än vad det är om jag behandlar med antibiotika? Tankar om det? Kommer ju bara behandla en fisk i karantän. Eller finns det någon annan medicin jag kan prova? Har inga problem med att lägga nån hundring, Även om jag vet att medicinering oftast inte fungerar.
                    Senast redigerad av JP!; 29 September 2012, 11:50.

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      • October 2006
                      • 504

                      #11
                      Det är ingen skada som hon har fått, det är en sjukdom, jag hade avlivat den, men det finns andra som medicinerar, väljer du det, så ta oktocin blandat med aquamoore i din hundra liters balja, aquamoor i första hand eller ett annat bakteridödande medel, för jag tror att det är bakteriellt.Sedan håll järnkoll på dina andra aulonocaror i den stora baljan, för att det är aulonocarorna som kommer att bli drabbade i första hand, om det smittar och smittar gör det om fiskarna går tillsammans tillräckligt länge.Janne

                      Kommentar

                      • JP!
                        • March 2012
                        • 61

                        #12
                        Det var ju tråkiga nyheter

                        Vad kan jag göra för att undvika att fler blir sjuka i det stora karet? Vattenbyte självklart? Eller kan man göra något mera? Har ju aquafuran hemma, Det är väl samma som aquamoor? Shit nu blir jag riktigt orolig. Det började ju precis kännas stabilt och lugnt i karet.

                        Kul o se dig här igen Janne

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          • October 2006
                          • 504

                          #13
                          Tackar JP! är du samma person som JP på ciklider.se.
                          Byt vatten minst 50 % om du har bra vatten i kranen, salta du kan öka dosen till 2 dl per 100 liter vatten.[
                          När du matar, titta jättenoga att alla äter framförallt aulonocaran eller om du har någon annan känslig haplis typ copadichromis.
                          Ja aquafuran har samma verksamma substans som aquamoor, det dödar bakterier, men aquafuran är dyrare.JanneQUOTE=JP!;1612365]Det var ju tråkiga nyheter

                          Vad kan jag göra för att undvika att fler blir sjuka i det stora karet? Vattenbyte självklart? Eller kan man göra något mera? Har ju aquafuran hemma, Det är väl samma som aquamoor? Shit nu blir jag riktigt orolig. Det började ju precis kännas stabilt och lugnt i karet.

                          Kul o se dig här igen Janne [/QUOTE]

                          Kommentar

                          • JP!
                            • March 2012
                            • 61

                            #14
                            Japp det är jag

                            Ok ska göra det på studs, Har hällt i aquafuran nu i karantän karet, Har ju några sera bactopur direct hemma med, Kan man kombinera det eller blir det kaka på kaka? Försöker hitta info på google men får ingen riktig klarhet i om det är samma grejer i, Nifurpirinol är det ju i aquafuran men kan inte se vad bactopuren innehåller. Har fått för mig att bactopur är samma som octozin? Men det var en säljare i en stor kedja som sa det när jag hade buken för några månader sen, Så jag litar inte riktigt på det. För om jag fattat rätt så ska man kunna kombinera furan med octozin vid tex buksot? Rätta mig om jag har fel.

                            Tack för hjälpen, Mycket uppskattat!

                            Edit: Verkar som att bactopur direkt oxå innehåller Nifurpirinol, Fan! Octozin finns ju inte här i Halmstad. Finns det något annat märke som har samma verksamma ämne? Det är väl flagyl octozin innehåller?

                            Drar iväg snabbt innan dom stänger.
                            Senast redigerad av JP!; 29 September 2012, 13:12.

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              • October 2006
                              • 504

                              #15
                              Har inte Arnold på Åled oktocin, men det är rätt flagyl går lika bra, metrodinisol heter det verksamma ämnet i oktocin, det tar flagelater ursäkta min felstavning av metrot. Tack för att du skrev inlägget på ciklider.se, det är ungefär likadant som jag ser det, skoj att du vågade skriva det.Janne

                              Kommentar

                              Arbetssätt...