Alla dör, varför och av vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annah
    • December 2006
    • 28

    Alla dör, varför och av vad?

    Har ett 150 liters sällskapsakvarium.
    Hade 6 slöjstjärtar, ca 20 kardinaltetror och ett helt gäng guppys, samt 5 platy.
    Alla har mått super och jag har varit så nöjd över att äntligen fått bukt med allt sedan jag gjorde mig av med alla ciklider som jag hade förut.

    Nu för snart 2 veckor sedan så började fiskarna dö, först mina ancistrushonor, man ser inget på fiskarna (vita prick, svamp, löss, fenröta eller dyl), utan de bara dör.

    Efter detta har allt bara gått utför, fler och fler dör, såg några av mina guppysar som hade fått "utstående" gälar eller vad jag ska beskriva det som, lite likt när man knäcker nacken på en fisk när man fiskat fast mycket mindre.

    Pratade med Djurmagazinet och han trodde det var något bakteriellt, så har kört en Myxazin-omgång som tog slut i måndags, men fiskarna fortsätter att dö för mig.
    Idag fick jag plocka bort 1 slöjstjärt och en kardinaltetra som dött under natten, sedan så har jag fått ta bort 2 slöjstjärtar som inte alls mådde bra, alla andra fiskar åt på dom, och en av dom simmade på samma ställe men gungade fram och tillbaka eller vad jag ska säga, kändes som att något gått snett i hjärnan på den stackaren.

    Kollat både PH och nitrit och där ligger värdena bra.
    Har ett Eheim-reningsverk (kommer inte ihåg vad det heter), men det är 4 olika behållare, längst ner en svamp, sedan tre fack med "keramik-kulor" eller vad jag ska säga och sedan ett litet svampfack till som sitter ihop med själva utblåset på reningsverket.

    Jag kan inte komma på vad som kan ha gått fel, de har ätit bra och varit pigga för att sedan tvärt bara börja må dåligt.

    Vet att jag skulle byta sugkoppar på reningsverket och de passade inte så tog lite sekundlim för att de skulle fästa, kan det vara orsaken, ger det ifrån sig någon syra eller något när det är under vatten?
    Jag är desperat nu, endast 1 slöjstjärt kvar nu

    Gör regelbundna vattenbyten, tillsätter även salt då och då som jag gjort i alla år, samt även ett medel från en gul flaska som gör vanligt kranvatten mera "akvarievänligt"
  • Joakim Lundgren
    • August 2006
    • 631

    #2
    Limmet kan nog vara boven i dramat, om du har det i akvariet. Annars verkar det som att du har gjort vad du kan för att förebygga sjukdomar etc.
    AKA: Lizardking

    Kommentar

    • annah
      • December 2006
      • 28

      #3
      Jo, limmet sitter på sugkopparna på själva hållaren som håller upp reningsverket, så de är ju i vattnet, men kunde aldrig för mitt liv tro att limmet kunde påverka :/

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        kan vara limmet, men kan oxå vara en stress utan guds like med den fisksoppan......




        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • annah
          • December 2006
          • 28

          #5
          Ursprungligen postat av Ken Olofsson
          kan vara limmet, men kan oxå vara en stress utan guds like med den fisksoppan......




          .

          Har haft den "fisksoppan" otroligt många år och aldrig haft några problem, när jag väl köpt fiskar för ett nytt akvarium har jag alltid köpt alla samtidigt och de har alltid levt i harmoni med varandra. Dvs haft samma "grupper" i olika akvarium under ca 15år och aldrig varit med om liknande

          Kommentar

          • Rubberman
            • March 2012
            • 101

            #6
            Är ingen kemist men sekundlims namn är cyanakrolat, och behöver fukt för at reagera. Helt klart nummer 1 på misstänkta listan !
            Kan under härdning vara cancerogent, vet också att näsblod och allergier kan vara effekter under långvarig exponering.

            Kommentar

            • annah
              • December 2006
              • 28

              #7
              Ursprungligen postat av Rubberman
              Är ingen kemist men sekundlims namn är cyanakrolat, och behöver fukt för at reagera. Helt klart nummer 1 på misstänkta listan !
              Kan under härdning vara cancerogent, vet också att näsblod och allergier kan vara effekter under långvarig exponering.


              Isch! Fasiken vilket rookie-misstake jag gjort
              Tack för infon!

              Kommentar

              • Rubberman
                • March 2012
                • 101

                #8
                Som sagt vet bara att det inte är bra under "härdningen" + att det reagerar med fukt

                Bort med skiten och på att igen ...... Lycka till !!!

                Kommentar

                • SCB
                  • November 2011
                  • 134

                  #9
                  Jag är inte så säker på att det är cyanoakrylatet som är boven, det används väl ganska frekvent inom saltvatten för att fästa koraller om jag inte har helt fel.
                  Det finns några olika sorters cyanoakrylat varav en är för medicinskt bruk, även om det är ganska vanligt att folk limmar ihop skärsår hemma med "vanligt snabblim".
                  Vatten är dessutom själva härdaren, inget vatten ingen härdning.

                  Men som sagt, det finns många olika sorters "snabblim" du kan ju ha haft oturen att få någon sort som inte är bra...
                  //Olof
                  230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

                  Kommentar

                  • Temeraire
                    • January 2008
                    • 385

                    #10
                    Jag skulle då aldrig få för mig att använda något lim i ett akvarium, bara silikon.
                    " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

                    Kommentar

                    • NiXoN
                      • December 2003
                      • 2068

                      #11
                      Om cyanoakrylat vore så giftigt så hade jag nog stora problem med mina känsliga saltvattensfiskar och koraller/musslor som är ännu värre.
                      Mitt odlingskar innehåller nämligen X antal flaskor loctite vid dethär laget

                      Det som kan påverka i dessa snabblim är om man har nån ytterligare komponent, men vanlig loctite funkar hur fint som helst.
                      Vilket märke o modell är de på limmet? Man kan ju leta fram dess SDS o kolla om det finns det data på fisk o ryggradslösa om man vet vilka komponenter som är aktuella.

                      //NiXoN

                      Kommentar

                      Arbetssätt...