Guldfiskarna i min damm lever och har hälsan men guldfiskar i akvarium dör! Varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kent001
    • April 2008
    • 58

    Guldfiskarna i min damm lever och har hälsan men guldfiskar i akvarium dör! Varför?

    Suck! Under många år har jag haft en trädgårdsdamm på 200 kvm med flera hundra guldfiskar. Dom trivs som fisken i vattnet! Inga sjukdomar, ingen massdöd numera trots en dryg meter snö vissa vintrar (luftar vattnet).
    Tar jag in några av fiskarna och placerar dom i ett 450-liters akvarium så dör dom efter ett par månader. Alltid! Fiskarna slutar äta, blir hängiga och får en slemliknande beläggning på kroppen. Jag har självklart läst allt om sjukdomar, använt div mediciner, frågat om råd här på forumet. Dessutom har jag gjort rent akvariet minutiöst. Kokat sand och stenar. Rengjort akvariet med olika bakteridödande medel etc. En operationssal kunde inte vara mer steril! Ändå dör fiskarna. Vad gör jag? Något råd? Kolla www.bystan.se/damm.htm och www.bystan.se/notdamm.htm
    Senast redigerad av kent001; 23 September 2012, 12:53.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ursprungligen postat av kent001
    använt div mediciner, frågat om råd här på forumet. Dessutom har jag gjort rent akvariet minutiöst. Kokat sand och stenar. Rengjort akvariet med olika bakteridödande medel etc. En operationssal kunde inte vara mer steril!
    Jag tippar du har problemet där. Slembildningen kan vara frätskador av ammoniak, får de röda strimmor i fenorna också? Du kan också prova att lukta på vattnet, om vattnet har en vass, "giftig" lukt så har du problem med ammoniak/nitrit, vilket i sin tur tyder på att filtret inte fungerar som det ska.

    Guldfiskar är otroligt hårdföra fiskar, men ammoniak tål de inte.

    Starta akvariet nån månad innan du tar in fisken, så filtret är ordentligt inkört (eller kör det i dammen om det går), !tillsätt INTE mediciner!, men ha gärna lite växter och deciliter bordssalt (med eller utan jod, spelar ingen roll) i vattnet. Mecka i övrigt INTE med vattenkvaliteten, kör med kranvatten rakt av. Mata mycket försiktigt de första veckorna.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • kent001
      • April 2008
      • 58

      #3
      Tack för rådet. Jag lät akvariet stå som det var efter den senaste massdöden. Det var ett år sedan. Släckte endast lyset.Om jag byter ut en tredjedel av vattnet, kör filtret i dammen ett tag och sedan släpper i några guldfiskar i akvariet som test, kan det vara en framkomlig väg?
      OM det är en smittsam sjukdom, så kan det väl å andra sidan inte vara en så bra idé att köra filtret i dammen?

      Kommentar

      • Neptun
        • March 2004
        • 719

        #4
        Sv: Guldfiskarna i min damm...

        Oavsett om filtret har varit igång hela tiden sen du släckte lampan förra året så hade jag ändå gjort rent det ordentligt och sedan kört det i dammen. Att köra det i ett akvarium utan fiskar i gör ingen nytta. Bakterierna som man vill få igång i filtret kräver föda, och detta i form av fiskskit. Så om du skall köra igång filtret i akvariet så släpp i ett par småfiskar.

        Guldfiskar är ena skitiga rackare, men med regelbundna vattenbyten och ett ordentligt filter så skall de inte ha några bekymmer att övervintra i ett akvarium.
        "Failure does not require planning"

        Kommentar

        • kent001
          • April 2008
          • 58

          #5
          Jag har ett bra filter (1.350 l/h) som gör vattnet kristallklart. Jo, nog ska jag göra rent filtret ordentligt. Att köra filtret i dammen låter som en god ide men då får jag in de alger som finns i dammen . Ingen god idé, tro mig. Jag har testat. Kolla http://www.bystan.se/damm.htm. under rubriken "Världens grönaste akvarium?" Jag byter nog ut en del av akvariets vatten, rengör filtret och släpper i några 2-åringar som test. Kan de va nåt? Kolla mina bemödande på min blogg! Jag har också skrivit till Naturhistoriska Riksmuseet ang grumlig damm och fått svaret. DU HAR PÅ TOK FÖR MÅNGA FISKAR I DAMMEN. TA BORT, TA BORT! (Kort sammanfattning). Lätt att säga... Ha!http://www.bystan.se/notdamm.htm 7 april 2009.

          Kommentar

          Arbetssätt...