Hjälp! Sjuk mosquitorasbora (boraras brigittae)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Salmiakki
    • June 2012
    • 9

    Hjälp! Sjuk mosquitorasbora (boraras brigittae)

    Jag behöver hjälp att ta reda på vad det är för fel på mina boraras brigittae och om jag kan behandla dem. Jag trodde imorse att det var bukvattensot, men eftersom de äter antar jag att det inte kan vara det. Ska försöka ge så mycket info som möjligt:

    Invånare:
    Jag har 6 st mosquitorasboror, de flyttade in i april och har inte råkat ut för dödsfall eller andra problem. De har hela tiden bott med 1 kampfiskhane och 2 äppelsnäckor. För ca 3 månader sedan flyttade 2 st pitbullplecos in, den ena hade ett sår under ena bröstfenan och lite missbildad stjärtfena, jag såg inte det utan satte dem direkt i karet utan karantän eftersom jag litade på personen jag fick dem av. För ca 6 veckor sedan började de bli nästan klotrunda för att efter några dagar smalna av igen, jag såg en bajsa mycket och antog att de varit förstoppade. Sedan har det varit lugnt med dem, men för en vecka sedan dog den ena, den med missbildad stjärt, utan förvarning. För ca 2 månader sen flyttade 2 metallpansarmalar in tillfälligt (de ska flytta vidare till någon med fler). De har vid ett par tillfällen senaste veckorna legat på botten och "flåsat", samt tagit luft ofta från ytan, därför har jag tagit bort strilröret från pumpen så att det blivit lite mer fart på ytan och problemet har inte återkommit. Detta kan kanske ha utlöst problemen med mosquitorasbororna, då de vill ha stilla vatten. Det ska dock sägas att det verkligen inte är någon stark ström i karet. 3 amanoräkor flyttade också in i förrgår. De har gått i ett annat kar i några veckor, 1 har dött där och 1 till dog dagen efter flytten. Vet ej om de kan bära något som fiskarna kan bli sjuka av?

    Storlek: 54 l
    pH: 7-7,5
    Temp: 24-25 grader
    Byter 30-40% vatten varje vecka och doserar normaldos PMDD, samt slamsuger botten.
    Matar 1 gång om dagen, 6-7 dagar i veckan. Räkmix till pansarmalarna och kampfisken, frysta artemianauplier eller frysta vita mygg till rasbororna samt algtablett till övriga (varannan till var tredje dag).
    Testar då och då nitritnivån för säkerhets skull, har aldrig haft någon nitrit.
    Karet är mycket tättplanterat, med mycket flytväxter och inrett med fin sand och några rötter.
    Karet har varit igång sen i mars.

    Problemet:
    Idag är en rasbora tjock, med utstående fjäll, tuggar oavbrutet i snabb följd.

    Historia:
    Den aktuella fisken + en till har sakta men säkert lagt på sig litegrann sedan inflytt. Jag har antagit att de är honor med rom då de är lite oansenligare än de övriga, starkt röda rasbororna och till och från lite extra föremål för de sistnämndas intresse. Den aktuella fisken är dock den tjockaste, och då den blivit ännu lite rundare det senaste gjorde jag i ordning ett lekkar häromdan. När jag skulle sätta henne däri imorse hade hon dock plötsligt utstående fjäll och tuggade oavbrutet. Jag testade att mata och hon åt precis som vanligt. Hon har inte varit tillbakadragen, varken idag eller tidigare. Hon har dock tuggat litegrann (inte så mycket som idag) de senaste dagarna, men jag har inte förstått att det kanske var ett problem.

    Åtgärd:
    Jag flyttade henne och en till mosquito som även den tuggade litegrann (inga andra symtom) till lekkaret och där är de nu. Har haft koll på övriga rasboror idag och även de har börjat tugga tomt ganska ofta.

    Lösning?
    Ja vad gör jag nu? Vet någon vad det kan vara och hur/om jag isåfall kan lösa det? Vore jättetacksam för hjälp då jag inte har någon större erfarenhet av sjuka fiskar och gärna vill försöka få ordning på det här.

    Tack!
  • Salmiakki
    • June 2012
    • 9

    #2
    Har forskat lite och funderar på om pitbullplecon hade torpedsjukan. Även om den hade det redan när den flyttade in så verkar det som att jag har flera olika problem i mitt akvarium och måste försöka hitta den utlösande orsaken. Ska jag prova att behandla med salt så länge kanske? Använder man då vanligt jodfritt salt eller ektozon? Känns inte rätt att stå handfallen och se på, något borde jag väl kunna göra?

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Någon torpedsjuka på din mal är det inte, utan det är ungfödare som får detta.
      Svårt att råda och ens gissa vad det kan vara som gör dina invånare sjuka och att de dör. Att pansarmalar går upp till ytan är helt normalt, då de tar in luft som hjälper till att sköta tarmarna. Det låter dels som dålig vattenkvalité, men hur du sköter karet motsäger detta. Jag undrar om det inte kan vara ett par olika problem som tillsammans gör saken än värre. Dels bukvattensot, det som gör att de blir väldigt tjocka och sedan syrebrist, som gör att fiskarna andas fort.
      Kanske du kan prova att sätta lite fart på ytvattnet, som gör att karet syresätter sig lite bättre. Mycket foder och växtdelar som förmultnar tillsammans med invånarna kräver en hel del syre,

      Jag undrar om du inte matar lite väl mycket, med de olika matsorterna till de olika fiskarna gör tillsammans att det kanske blir väl mycket.
      När du testat mot nitrit, använder du dropptest eller stickor?
      Ser du inte att fiskarna blir bättre (som jag personligen är tveksam till) är det lindrigaste du kan göra att ta bort dem. Att medicinera mot något man inte vet vad det är känns inte som en bra lösning, så hoppa över det. Du kan prova att tillsätta en matsked salt i karet, och det spelar ingen roll vilket salt du använder oavsett det är jodfritt eller inte, vanligt bordssalt går bra.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Hjälp! Sjuk mosquitorasbora (boraras brigittae)

        En fundering jag får är att ibland kan ju en hona få sk. romförhårdnad. Dvs. att rommen klumpar ihop sig i kroppen så att hon inte kan bli av med den. Har hänt några gånger genom åren för mig och de honorna har oftast inte gått att rädda. Ett tips jag fick då var karantänakvarium, högre temp och saltlösning i akvariet. Men det slutade illa ändå.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Salmiakki
          • June 2012
          • 9

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Någon torpedsjuka på din mal är det inte, utan det är ungfödare som får detta.
          Ok tack, då slipper jag fundera mer på det!

          Det låter dels som dålig vattenkvalité, men hur du sköter karet motsäger detta.
          Kan det bero på filtreringen kanske? Det är ett Juwelkar och har kvar originalfilterhörnan. Jag har två block blå filtervadd däri, det är den finaste av de två blå färdigförpackade varianterna som finns att välja på till Juwelkar. Det är dock inte jättefint, hade lite av deras finaste vita ludd på tidigare men tyckte det stoppade upp flödet väl mycket. Har kramat ur vadden endast ett par gånger sen start, så det borde finnas ordentligt med bakterier däri. Tog vid uppstart grums från ett väl inkört kar och hällde i filtret. Har dock en liten flaska uppstartsbakterier som jag fick på köpet nånstans, kan det skada att droppa i lite sådana för säkerhets skull?

          Kanske ska jag också byta mer vatten? Bytte 50% i veckan tidigare.

          Jag undrar om det inte kan vara ett par olika problem som tillsammans gör saken än värre. Dels bukvattensot, det som gör att de blir väldigt tjocka och sedan syrebrist, som gör att fiskarna andas fort.
          Kanske du kan prova att sätta lite fart på ytvattnet, som gör att karet syresätter sig lite bättre. Mycket foder och växtdelar som förmultnar tillsammans med invånarna kräver en hel del syre,
          Jag kan prova att ta bort lite mer flytväxter så att det blir ännu mer spinn på ytan. Vill inte ha alltför mycket fart dock, har sett att rasbororna blir bleka och stressade då.

          Slamsuger också ordentligt vid VB, för mycket för växterna egentligen men eftersom sanden är fin lägger sig grumset ovanpå.

          Jag undrar om du inte matar lite väl mycket, med de olika matsorterna till de olika fiskarna gör tillsammans att det kanske blir väl mycket.
          Ska prova att dra ner på matningen lite.

          När du testat mot nitrit, använder du dropptest eller stickor?
          Dropptest

          Ser du inte att fiskarna blir bättre (som jag personligen är tveksam till) är det lindrigaste du kan göra att ta bort dem. Att medicinera mot något man inte vet vad det är känns inte som en bra lösning, så hoppa över det. Du kan prova att tillsätta en matsked salt i karet, och det spelar ingen roll vilket salt du använder oavsett det är jodfritt eller inte, vanligt bordssalt går bra.
          Ja finns ingen annan utväg så ska de såklart inte lida i onödan. Tittade på den sjukaste imorse och hon ser faktiskt bättre ut på så vis att fjällen inte står över hela kroppen längre. Ska prova med lite salt.

          Kommentar

          • Salmiakki
            • June 2012
            • 9

            #6
            Ursprungligen postat av Bluewing
            En fundering jag får är att ibland kan ju en hona få sk. romförhårdnad. Dvs. att rommen klumpar ihop sig i kroppen så att hon inte kan bli av med den. Har hänt några gånger genom åren för mig och de honorna har oftast inte gått att rädda. Ett tips jag fick då var karantänakvarium, högre temp och saltlösning i akvariet. Men det slutade illa ändå.
            Det är ju en möjlig förklaring. Ska testa med lite salt nu, kanske kan det lösa sig. Vet du om det finns något man kan göra för att förebygga romförhårdnad?

            Kommentar

            • Salmiakki
              • June 2012
              • 9

              #7
              Tack så hemskt mycket för att ni tagit er tid att läsa och svara! Jag förstår att det är jättesvårt att försöka ställa en diagnos, men det är väldigt värdefullt för mig att få bolla lite med någon.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Hjälp! Sjuk mosquitorasbora (boraras brigittae)

                Ursprungligen postat av Salmiakki
                Det är ju en möjlig förklaring. Ska testa med lite salt nu, kanske kan det lösa sig. Vet du om det finns något man kan göra för att förebygga romförhårdnad?
                Tyvärr inte. Det bara blir så ibland tror jag. Har själv en Piranga-hona som ligger i riskzonen nu.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                Arbetssätt...