Platy med resta fjäll

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • shpend
    svarade
    hej
    ja skulle mer tro att den har förstoppning...
    men ja skulle inte tro att de skulle gå att rädda den...
    mata dom andra fiskarna me mer varierad kost mata me tex ärtor ibland.

    Lämna en kommentar:


  • swetrot
    svarade
    Du kan i alla fall decinficera din håv genom att ha den i kokande vatten i en kastrull på spisen. Det räcker med en minut i kokande vatten så har garanterat allting som kan vara skadligt dött.

    Du kan medicinera om det är nödvändigt är min åsikt.

    Swetrot

    Lämna en kommentar:


  • Elin_F
    svarade
    Jag har en platy numera i en separat skål. Den har bukvattensot, det är jag helt säker på, men jag undrar nu med mina andra fiskar. Hon hade inte haft resta fjäl mer än max 24 timmar innan jag plockade upp henne ur akvariumet, en anna hona hade fött dagarna innan i karet, och troligtvis så har mina palys kalasat på alla utom de fem ynglerna som jag han fiska upp innan jag var tvungen att gå hemifrån. Ynglena befinner sig nu i en yngelkasse i akvariumet. Jag har hållit noga koll på alla andra fiskar sedan i söndags när jag upptäckte den första, och problemet är nu som följer.
    En av mina andra platysar har just dragit sig undan och gömmer sig i en kruka, men hon åt nyss, när jag matade fiskarna. Hom har inte några resta fjäll. Magen är normalrund för att vara nymatad. Hon simmar om man lyser på henne med ficklampa. Jag vågar inte fånga upp henne med min hov då jag för någon timme sedan använde den till min sjuka fisk. har visserligen spolat den i jättevarmt vatten, men räcker det, är hon inte sjuk vill jag ju inte riskera att få ner smittan i akvariumet.
    Vad ska jag göra, är hon sjuk?
    Kan jag behandla alla fiskarna i förebyggande syfte trots att jag har yngel i akvariumet, kommer dessa att dö, hellre att de dör än att alla andra gör det faktiskt...

    Snälla svara snabbt! Jag är desperat.

    //Elin

    Lämna en kommentar:


  • Azur
    svarade
    Ursprungligen skickat av Tixe
    Jag har en platy som inte alls måt bra. Hon är hängig, ställer sig gärna själv i ett hörn. Fenorna är lite trasiga, fransiga i ändarna, och hennes fjäll har rest sig så hon ser taggig ut. Det här är den fjärde platyn som råkat ut för detta och jag kan inte begripa vad det är för fel.
    Den har bukvattensot ("dropsy" på engelska). Bukvattensot hos fiskar som platy är inte en sjukdom i sig, utan ett symptom; det är samma sak med de fransiga fenorna. Det är olika invärtes bakteriesjukdomar som ger såna här symptom, och det är väldigt svårt att säga vilken.
    Om jag skulle ta en vild gissning... skulle jag tro att dina fiskar har fisktuberkulos. Dels för att det är en väldigt vanlig sjukdom, dels för att den yttrar sig så att sjukdomen ligger vilande, och bryter ut när smittade fiskar utsätts för stress (t.ex. efter lek, eller efter flytt till nytt akvarium), vilket innebär just att dödsfallen sker ofta med månaders mellanrum, och att vanliga symptom på fisktuberkulos är just bukvattensot, fenröta, och svulster på kroppen.

    För att säkert avgöra om det är fisktuberkulos måste fisken dissekeras och en bit av levern undersökas under mikroskop. Det finns ingen bra behandling mot fisktuberkulos - enda hyfsat säkra botemedlet är injektioner med bredspektrum-antibiotika effektiv mot gramnegativa bakterier. Fisktuberkulos kan smitta människor (om man har sår på händerna när man stoppar ned dem i akvariet) och yttrar sig då som inflammerade utslag som läker ut av sig själv efter cirka två månader.

    Oavsett om det är fisktuberkulos eller inte är det ute med din fisk - att en fisk fått bukvattensot tyder på att hela tarmsystemet är svårt inflammerat, och jag rekommenderar att du avlivar den på nåt skonsamt och stänk-säkert sätt. Större fiskar klarar sig lite längre, små fiskar kortare tid, men slutet är detsamma.

    Min rekommendation är också att du omedelbart avlivar alla fiskar som utvecklar liknande symptom, alternativt att du omedelbart för över dem till ett separat akvarium och där försöker behandla med nån form av antibakteriell medicin. Det finns ju en hyfsad chans att det inte är fisktuberkulos utan nån annan invärtes bakteriesjukdom, och då kan medicin bita.

    Lämna en kommentar:


  • Tixe
    startade ett ämne Platy med resta fjäll

    Platy med resta fjäll

    Jag har en platy som inte alls måt bra. Hon är hängig, ställer sig gärna själv i ett hörn. Fenorna är lite trasiga, fransiga i ändarna, och hennes fjäll har rest sig så hon ser taggig ut. Det här är den fjärde platyn som råkat ut för detta och jag kan inte begripa vad det är för fel.

    Det har varit ett par månader mellan varje fall, så särskilt smittsamt verkar det inte vara. Två av de övriga försökte vi behandla med saltbad, men det hjälpte inte.

    Det har gått ganska fort med den här, jag upptäckte att hon var sjuk först igår och då var redan fjällen resta. På de andra gick det lite långsammare, och fjällen reste sig inte förrän precis i slutet.

    Hoppas nån kan hjälpa mig och min fisk...
Arbetssätt...