Svamp neontetra?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Biskopen
    • September 2012
    • 5

    Svamp neontetra?!

    Hejsan! Detta är mitt första inlägg här på zoopet.

    Misstänker att jag har någon svamp eller liknande på några utav mina neontetror, men behöver råd och tips av er.

    Neonerna ser pigga och livliga ut, men det är små vita områden på någras fenor, en utav neonerna har bakfenan mer eller mindre försvunnit, se bild.
    På en annan är det vitt och "luddigt" på munnen.

    Det jag tycker är konstigt är att det bara drabbat dessa fiskarna och dessutom pågått under kanske ca 1 vecka utan några betendeförändringar.

    Bild:[img=http://forumbilder.se/thumbs/a57201242332P9cf3.jpg]

    1/ 100 l akvarium
    2/ Eheim innerfilter
    3/ Maj 2012
    4/
    5/ 10 neontetror, 3 praktbotior, 6 svärdbärare, 2 ancistrus
    6/ 4 växter ungefär, svärdsplanta mm.
    7/
    8/ Ph ca 6.8, Kh och nitrit ligger bra till.
    9/ Ca 1/3, varje vecka.
    10/ Igår, 1/3
    11/ Ingen ny inredning.
    12/ Ingen ny fisk på sistone.
    13/
    14/ Mygglarver, torrfoder samt algtabletter.

    Vad tror ni? Uppskattar svar!

    Ha en bra dag.
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    #2
    Hej du!

    Jag har också haft vitt ludd runt mina tetrors munnar. Vet ej var det kommit ifrån, eller varför eller hur bota det hela. Provade först med medicin mot Munsvamp, men det visade sig inte vara munsvamp, trots lika symptom. Har även medicinerat med Punktol för att försöka få bort bakterien/parasiten. Då försvann det i 2 månader, sedan fick en tetra det igen - avlivades, och sedan dess har det varit lugnt. Jag såg inga beteende förändringar, de åt och var pigga och glada. Jag pratade med en drös akvarister och de sa alla samma sak - avliva innan fler smittas.

    Så jag har tyvärr inget bra svar att ge, bara min erfarenhet av mun-luddet som kunde vara antingen under eller över läppen. En hade så det såg ut som 2 vita fluffiga näsborrar.

    Hoppas du lyckas få något svar på det hela!
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    Arbetssätt...