Camallanus Cotti-behandling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tazzrat

    • July 2012
    • 211

    Camallanus Cotti-behandling

    Så... Jag har precis haft i de droppar som enligt uppgift skall bota mina älsklingar. Novis som jag är och i tidigare akvariehållande välsignad från sjukdomar så är jag lite rådvill. Så från Er som har haft äran att gå igenom det här - eller liknande - skulle jag uppskatta lite tips. Rätt många frågor har uppkommit, så jag öser ur dem här under:

    -Skall jag justera temperaturen något? Jag har relativt hög temperatur nu (26-28) för att detta tycktes ha positiv påverkan på deras allmänna mående. (Detta innan jag hittade orsaken till deras hängighet, men jag har behållit det så.)

    -Mina skyddslingar går på svältdiet pga min tidigare troliga övermatning; skall jag fortfarande ge dem mat imorgon som planerat enligt min mat-var-tredje-dag-diet?

    -Det står att man skall röra om med något och att det skall vara god cirkulation under behandlingen, men hur vet jag att de futtiga droppar som skickats i faktiskt når någonstans? Att de inte bara fastnar på växter e d?

    -Efter två dagar - eller tidigare vid grumlighet - skall man byta 80% av vattnet. Skall jag då köra hårt med häverten för att få bort eventuella nedgrävda maskar eller ska jag skumma lite lätt över grusytan för att fånga upp eventuella nedfallna as?

    -Det är en stor mängd vatten som skall bytas och trots att alla tecken tyder på att jag har goda värden i vattnet så kan det antagligen vara smart att köra lite Nitrivec/Aquatan, om inget annat så för att ge fiskarna en större chans att hålla immunförsvaret stärkt i dessa hårda tider. ...ELLER tror ni att det kan vara negativt för behandlingen?

    -Jag hade tänkt gå över till flingfodret Tetra Guppy (jag har hittills kört Sera Vipagran granulat och Sera Vipan flingfoder) då detta bl a innehåller Spirulina som jag förstått skall vara bra för fiskens immunförsvar; är det dumt att byta foder mitt i en behandling? (Algtabletterna till Ancistrusarna kan jag nog inte påverka så mycket antar jag...)

    Ursäkta mitt hav av frågor; jag misstänker att det kommer uppkomma mer, men om NÅGON har svar eller idéer om något av det jag skriver skulle jag vara ypperligt tacksam! <3
  • tazzrat

    • July 2012
    • 211

    #2
    Uppdatering- om någon mot förmodan skulle råka undra hur det gått med Nematolbehandlingen av eländet i mitt vattenrike:

    Fiskarna fick sin mat enligt schemat igår. Under förmiddagen idag gjordes vattenbyte, några timmar tidigare än de två dygnen som uppges i medicinens bipacksedel. Jag lät häverten gå över grusytan för att suga upp eventuella maskäckel och lyfte så försiktigt som möjligt ut stocken för att se till att ingen jäkel hittat något hål att gömma sig i där. §:ob

    Vattnet ser klarare ut än någonsin och jag hoppas att jag inte tagit bort för mycket av det gottiga från gruset. Aquatan och Nitrivec tillsatt som vanligt. (Gjorde även rent pumpen lite då den tycktes ha mycket dålig effekt, och mycket riktigt var den relativt igenkloggad. Filtret blev dock knappt rört.) Jag ser inga spår av varken maskar eller nysmittade, dock fann jag under morgonen - innan vattenbytet - andra dödsfallet sedan medicinen tillsattes.

    Temperaturen ligger relativt högt, men det är varmt i luften så det är inte helt chockerande. Termostaten på doppvärmaren sänkte jag ett- eller två snäpp. Jag tycker att fiskarnas färger har börjat återkomma och någon har en tunn, vit tråd hängandes från rumpan, lite som att en död mask bara inte riktigt ramlat ur än.

    Fiskarna ser dock inte helt lyckliga ut. Än. Två yngel ser ut att vara på väg att trilla av pinn dessutom. De fyra Ancistrusarna tycks dock varken ha påverkats av smittan, medicineringen eller vattenbytet. Bara en snäcka av fem har jag sett röken av på flera dagar. ...Men vi låter det gå några dagar så får vi se.

    Kommentar

    • tazzrat

      • July 2012
      • 211

      #3
      För att avsluta tråden: Alla behandlingar avklarade och det tuffar på. Alla vuxna guppyn är borta sedan ett tag tillbaka (vet inte om det var sviterna av masken eller om behandlingen var för påfrestande), men förutom något ansträngt yngel så ser resten nöjda ut. (Vid återbesök i butiken mina guppy inhandlades konstaterade jag att deras fiskbestånd tycks hålla allmänt låg kvalitet, så där har jag lärt mig en läxa...)

      Nytt foder testas och jag tror det har gjort sitt också. Kan bara hoppas att behandlingen har fungerat. Som bonus har jag sett att mina snäckor inte bara överlevt; de har förökat sig också. Bra nu när jag matar lite mer frekvent igen pga längre frånvaroperioder och rent yngelbestånd. §xo| Ancistrusarna tycks hålla samma mående som från start. Alla värden i akvariet är bra. (Jag har kört utan Aquatan i tre byten och testat att vid senaste bytet inte tillsätta Nitrivec.) Vi håller tummarna för att maskarna är försvunna för gott och att mitt ynkliga guppybestånd får må bra.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Verkar ju ha gått bra i alla fall.
        Ett allmänt tips efter all medicinering är ju att vänta en bra tid med att tillsätta nya fiskar i akvariet.

        Att du inte fått några svar beror nog främst på att det är en ovanlig sjukdom - jag har ju hållit på med akvarier i snart 40 år och vad jag minns aldrig råkar ut för detta.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • tazzrat

          • July 2012
          • 211

          #5
          Jao- tänkte vänta ett bra tag nu innan jag utökar beståndet. Synd att bara ha knoddar i karet men hellre det tills jag är säker på att det är okej nu. §:o) ...Och nu har jag övat lite på att kolla på allmänt mående på fiskarna i butiken innan jag rusar in för att shoppa. §;o)

          Ja- det verkar ju vara tämligen ovanligt vilket delvis var lite anledningen till att jag tänkte berätta hur det gått. §:o) Håller tummarna att det är bra nu!

          Kommentar

          Arbetssätt...