Kardinalfisk med konstigt svullen mage

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • .L.
    • September 2012
    • 25

    Kardinalfisk med konstigt svullen mage

    Har ett nystartat akvarium och införskaffade för 3 dagar sedan 3 körsbärsräkor och 4 kardinalfiskar (de hade ej fler i affären), allt verkade gå bra tills idag då jag först upptäcker att räkan som bar på rom redan när jag fick den inte längre har rom kvar, bara en enda, vilket kanske inte är så konstigt då en flytt självklart är stressande. Men sedan vid lunchtid ser jag att min ena kardinalfisk har fått en jättekonstig form på magen, den är inte rund som när de precis ätit utan den sticker ut lite för mycket, nästan V-formad. Vad kan detta bero på och borde jag göra något?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hej o välkommen

    hur stort är ditt kar?
    hur sköter du det med vattenbyten etc?

    det kan vara bukvattensot. står fjällen ut på magen? tycker du ska avakta o se vad som händer.

    Kommentar

    • .L.
      • September 2012
      • 25

      #3
      Hej, det är ett 35 liters eheim med innerfilter och helt nystartat, så än sålänge har jag inte gjort något vattenbyte. Joo, jag googlade lite och det lät som att det kunde stämma men fjällen ser helt normala ut än och den håller på och spänner upp fenorna och simmar runt med de andra så den verkar ju inte sjuk i övrigt kan det vara smittsamt så att jag borde ta bort den från de andra fiskarna?

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        ja det är smittsamt. ta bort den isåfall.

        Kommentar

        • Faltaren
          • July 2005
          • 1453

          #5
          Sv: Kardinalfisk med konstigt svullen mage

          Jag hade plockat den direkt.

          Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13123

            #6
            Ursprungligen postat av .L.
            Har ett nystartat akvarium och införskaffade för 3 dagar sedan 3 körsbärsräkor och 4 kardinalfiskar (de hade ej fler i affären), allt verkade gå bra tills idag då jag först upptäcker att räkan som bar på rom redan när jag fick den inte längre har rom kvar, bara en enda, vilket kanske inte är så konstigt då en flytt självklart är stressande. Men sedan vid lunchtid ser jag att min ena kardinalfisk har fått en jättekonstig form på magen, den är inte rund som när de precis ätit utan den sticker ut lite för mycket, nästan V-formad. Vad kan detta bero på och borde jag göra något?
            Mina kardinalteror får en lite v formad mage etfter ett skrovmål, det kan ju vara så att din kardinalfisk fick tag i räkäggen.Efter några timmar är magen borta så det är lätt att faställa om det var ett skrovmål eller är en sjukdom...
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • .L.
              • September 2012
              • 25

              #7
              Joo nu ser den normal ut, den hade nog ätit alla äggen... skönt att det inte var nått värre, även om jag gärna hade fått lite räklingar

              Kommentar

              • KristianE
                • April 2012
                • 1443

                #8
                Kardinalfisk eller kardinaltetra? Ganska stor skillnad och framförallt är det väldigt trångt för kardinalfisk.
                //Kristian
                Följ mitt 1440l SA projekt på
                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                Kommentar

                • .L.
                  • September 2012
                  • 25

                  #9
                  Kardinalfisk (Tanichthys albonubes), men den är ju lika stor som kardinaltetran så utrymmet borde väl inte vara nått problem?

                  Kommentar

                  • KristianE
                    • April 2012
                    • 1443

                    #10
                    Jag måste ha blandat ihop den med någon annan fisk, hade för mig att dom var bortåt 10 cm...
                    //Kristian
                    Följ mitt 1440l SA projekt på
                    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                    Kommentar

                    • .L.
                      • September 2012
                      • 25

                      #11
                      Jaha, ja man kan få upp ganska många olika fiskar om man söker på kardinalfisk så det är inte svårt att blanda ihop dom Jag var noga att välja små fiskar, man vill ju inte slänga i en stor fisk i ett för litet akvarium, och det känns som ett kardinalstim bored funka bra

                      Kommentar

                      Arbetssätt...