Sjuka Påfågelciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • H..
    • March 2009
    • 195

    #16
    Hål i huvudet sjukan trodde jag var ngt som var just runt huvudet. Visst är det lite av en bristsjukdom- näringsfattig kost eller ngt sådant? Eller har den en parasit också som påverkar?

    Askorbinsyra säger du Erik, inte brustabletter hoppas jag, nog för att dem är glupska men ... finns det c-vitamin i flytande form? Dessutom är c-vitamin väldigt kännslig och förstörs vid tillagning blandannat, hur får du ner näringen i fisken, berätta gärna.

    Spirulina baserat koifoder har jag just börjat gett som en del i utfodringen, vad har ni för uppfattning om det?

    H.
    Blogg: http://tjockabertha.wordpress.com

    Kommentar

    • H..
      • March 2009
      • 195

      #17
      Jag hittade en artickel om Hole in the head syndrome, efter en enkel googling, google är fantastisk ibland.

      Denna webbplats är till salu! flippersandfins.net är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, flippersandfins.net har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!


      och jag måste nog medge att det rör sig om detta "syndrome", den verkar vara påtagligt ofta förekommande hos just oscarciklider om man googlar på bilder. Även papegojciklider verkar vara utsatta, och det går två sådanna i detta kar. Den ena av dem två har "varit inne" för behandling två ggr för nära på liknande åkomma. Den klarade upp sig med lite karantän mm och mår nu bra igen.

      Det verkar ha samband med just näring, vitaminer och mineraler.

      Och jag skall se om det finns ett multivitamin i mataffären/hälsokost som kan användas, detta multivitamin skulle droppas på pelletsen just innan matningen så den sugs upp i fodret vid varje enskild matning för god effekt.

      Så om det är några som har ett tips på ett bra multivitamin så tar jag gärna emot tips i ämnet, då jag nu inriktar mig på att ge dem vitamin och mineraler istället för kem.

      H.
      Blogg: http://tjockabertha.wordpress.com

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #18
        jag är tveksam till att det är lämpligt att använda multivitamin som är anpassat för människor och våran upptagningsförmåga. Det känns mer lämpligt att köra anpassade preparat ex. http://www.guldfisken.se/beta/catalo...2358ff6d548108
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #19
          Askorbinsyra finns i kryddhyllan. Pulver i påse.

          Askorbinsyra kan man överdosera. A, D, E får man ta det mera försiktigt med.

          Kommentar

          • Yokas
            • August 2011
            • 136

            #20
            Ursprungligen postat av H..
            Hål i huvudet sjukan trodde jag var ngt som var just runt huvudet. Visst är det lite av en bristsjukdom- näringsfattig kost eller ngt sådant? Eller har den en parasit också som påverkar?

            Askorbinsyra säger du Erik, inte brustabletter hoppas jag, nog för att dem är glupska men ... finns det c-vitamin i flytande form? Dessutom är c-vitamin väldigt kännslig och förstörs vid tillagning blandannat, hur får du ner näringen i fisken, berätta gärna.

            Spirulina baserat koifoder har jag just börjat gett som en del i utfodringen, vad har ni för uppfattning om det?

            H.
            Jag har heller aldrig sett hål så långt ut på kroppen på smittade fiskar men det ser exakt ut som HITH-hål så jag vågar nästan lova att det är det som det handlar om. Sjukdomen beror på en parasit (sägs det..)
            Vitaminer är bra för återhämtningen så det bör du ge dom men dom måste ju botas först förstås. Som sagt, JBL Spirohexol är bra mot denna sjukdomen.

            Koi är ju en kallvattenfisk och ciklider är tropiska så jag skulle inte ha gett dom den maten då jag tror matsmältningen påverkas men jag är inte så extremt insatt i ämnet. Någon mer kunnig i ämnet får gärna flika in med utförligare svar.
            Senast redigerad av Yokas; 14 September 2012, 23:49.
            shoop da whoop...

            Kommentar

            • H..
              • March 2009
              • 195

              #21
              Den artikel som jag länkade var inte så inne på att det var en parasit. Den var nästan helt inne på att det var näringsbrist.

              Koifodret jag blandar in är ett spirulina baserat foder och den täcker kanske 1/3 av torrfoder intaget som jag ger, resten är fryst foder av olika slag.

              Kryddhyllan skall jag ta en titt på snarast, och fiskvitamin. vad är det som gör hälsokost för människor olämplig för fisken?

              H.
              Blogg: http://tjockabertha.wordpress.com

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #22
                Jag vet att en del akvarister, speciellt vissa som håller på med diskus (som då tillhör riskgruppen) blandar lite vitlök i maten till sina fiskar. Jag har ingen aning om det finns någon som har testat effekten vetenskapligt, men det skulle ju inte vara en stor överraskning om det motverkar den här typen av sjukdomar som verkar vara nån form av brist. Däremot är det alltid svårare att bota än att motverka. Men påfåglar är sega djur - får dom bara rätt förutsättningar tror jag att de skall vara i väldigt dålig kondition för att man inte skall kunna rädda dem.

                Kommentar

                • H..
                  • March 2009
                  • 195

                  #23
                  jo jag har också testat med att blanda vitlök i räkmixen, med den effekten att det luktar lite väl häftigt vid matningen , så jag slutade med det. Men det finns ju folk som hävdar starkt effetken av just denna mirakel lök.

                  Tål att överväga igen.

                  Dock tycker jag att mix i alla varianter till just oscar är mer till onytta än till nytta då det grumlar vattnet aldeles förbaskat.

                  H.
                  Blogg: http://tjockabertha.wordpress.com

                  Kommentar

                  Arbetssätt...