sammetssjukan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    sammetssjukan

    Tror några av firrarna i karet åkt på nån typ av sjukdom. Har nystartat med 3 platy i. Först trodde jag vita prick då jag såg att en av platysarna hade fått 2 prickar på fenorna. Men den har även nån typ av "damm" på en sidan.

    Läste då att det kunde vara Sammetssjukan.

    Läste här på zoopet "Kan också behandlas genom att man mörklägger akvariet helt under några dagar.". Betyder detta att det bara är att släcka ner lampan eller skall man dra något över karet så att allt ljus uteblir?

    Mvh Emil

  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    #2
    Fiskarna lever fortfarande. Hade karet med ljuset släckt i 2 dygn. Det gråa området på ena fisken (hona nr#1) har minskat betydligt men den har kvar ena pricken på stjärtfenan. Den här fisken är otroligt stressad (den blir det varje gång hanen kommer i närheten) och blir väldigt rädd/stressad så fort jag går fram till karet.

    Fiskarna kliar sig då och då och jag såg precis ena fisken (hona nr#2) klia sig flera gånger på raken som om det kliade ordentligt. Den som kliade sig har varken prickar eller gråa områden utan ser helt frisk ut.

    Enda fisken som beter sig vettigt i karet är hanen.

    Vad kan det vara? Vad kan jag göra åt saken? Snälla hjälp

    Kommentar

    • beerzon
      • May 2008
      • 877

      #3
      Nu när jag precis vaknade och tittade in i akvariet så hade hona nr#2 fått sitt ena öga rejält uppsvullet.


      Svullna ögat:



      Andra sidan ser bra ut:


      Vad är det och vad skall jag köpa för medicin?

      Kommentar

      • Krokben
        • August 2012
        • 2

        #4
        Odimor ska hjälpa mot sammetssjukan. Jag har dock testat det utan resultat. Men det finns att köpa på djuraffärn i alla fall. Värt ett försök.

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #5
          Ursprungligen postat av beerzon
          Fiskarna lever fortfarande. Hade karet med ljuset släckt i 2 dygn. Det gråa området på ena fisken (hona nr#1) har minskat betydligt men den har kvar ena pricken på stjärtfenan. Den här fisken är otroligt stressad (den blir det varje gång hanen kommer i närheten) och blir väldigt rädd/stressad så fort jag går fram till karet.

          Fiskarna kliar sig då och då och jag såg precis ena fisken (hona nr#2) klia sig flera gånger på raken som om det kliade ordentligt. Den som kliade sig har varken prickar eller gråa områden utan ser helt frisk ut.

          Enda fisken som beter sig vettigt i karet är hanen.

          Vad kan det vara? Vad kan jag göra åt saken? Snälla hjälp
          Hur står det till med vattenvärdena? Om fiskarna kliar sig är något förmodligen i obalans. Lite vanligt salt i vattnet kanske inte skulle skada. En - två matskedar upplöst i lite vatten som du sedan häller ner i karet.
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          • beerzon
            • May 2008
            • 877

            #6
            Vanligt salt? Med eller utan jod?

            Jag avlivade fisken med det uppsvulla ögat då den sugits fast vid pumpens insug..

            Har gjort vattenbyte på 20-25% idag.

            Kommentar

            Arbetssätt...