Hur ska jag bli av med sammetssjuka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krokben
    • August 2012
    • 2

    Hur ska jag bli av med sammetssjuka?

    Hej Zoopet!
    Detta är mitt första inlägg på Zoopet som ny inom saltvattenshobbyn!

    Har för närvarande ett 160 liters saltvattensakvarium, innehållande sand, levande sten, en carpetanemon samt några turbosnäckor.
    Fram tills i lördags så hade jag även 6 stycken clownfiskar och en coral beauty angelfish.

    Det har nu dykt upp ett problem i mitt akvarium.
    Efter att ha sett små vita prickar på mina clownfiskars fenor och misstagit de för luftbubblor efter att ha omorganiserat akvariumet så upptäckte jag till min fasa i lördags natt att en av clownfiskarna låg och kippade efter luft.
    Vid en närmare titt så visade det sig att fisken var full av en vit beläggning och var allmänt blek till färgen. Efter några snabba googlesökningar så drog jag slutsatsen att det måste vara Oodinium, även kallat sammetssjukan då det såg ut som att hela fisken var täckt av damm, istället för stora vita prickar som vid vitapricksjukan.
    Efter att återvända till akvariumet upptäckte jag att fisken nu dött, samt att de andra clownfiskarna hade samma gråvita beläggning på sig fast de såg piggare ut.
    Tidigt dagen efter åkte jag till djurmagazinet och inhandlade Odimor. Inhandlade även ett litet 56 liters akvarium att lägga över fiskarna i under behandligen då Odimor tydligen skulle slå ut alla övriga ryggradslösa djur i mitt akvarium.
    Sagt och gjort, flyttade över vatten från mitt 160 liters akvarium till det lilla nyinköpta. Flyttade över fiskarna och började medicineringen.
    Idag (tisdag) har alla clownfiskar avlidit pågrund av sjukdomen, bara min coral beauty angelfish som lever och ser pigg ut. Sammetssjukan har inte hunnit angripa den fisken lika allvarligt som clownerna då den är rätt nyinköpt.
    Fortsätter medicineringen i mitt "karantänakvarium" och hoppas på att den ska bli bra.

    Nu till min fråga!
    Vad händer när jag sedan släpper tillbaka fisken i mitt stora akvarium?
    Eftersom parasiten fortfarande finns kvar i vattnet, kommer fisken att bli sjuk igen?
    Hur får jag bort Oodinium i ett akvarium fyllt med levande sten, sniglar och anemoner? Det verkar som att alla mediciner mot denna sjukdom slår ut alla slags lägre djur.

    Hoppas på svar här.
    Tack ska ni ha på förhand
    Mvh Emil
    Senast redigerad av Krokben; 28 August 2012, 12:39.
Arbetssätt...