sjuk skalar och regnbågsciklid. hjälp tack.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    sjuk skalar och regnbågsciklid. hjälp tack.

    jahapp, för första gången har ja upptäckt sjukdom i mitt akvarium så nu behöver ja tips å råd.


    nr1. en av dom nya skalarerna ser ut att ha fått svamp på en av fenorna. åtgärd?


    nr2. fjärilsciklidhanen har nå trådliknande hängandes ur tarmen, symptom på bukvattenssot? åtgärd?

    vattentemp, 24-25c
    övriga invånare är vinkeltetra, ancistrus, fjärilscklidhonor och diverse snäckor. inga symptom på dom djuren, endast fjärilshanen och en skalar.


    väldigt tacksam för hjälp.
    Senast redigerad av MrH; 26 August 2012, 15:35.
    MrH ---> 175L SA kub
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    #2
    ingen som har nån ide?

    tänkte pröva en saltkur men hur ska man dosera och hur ska man gå tillväga? vattenbyte först? ska man dosera flera dagar?

    väldigt tacksam för hjälp här.
    MrH ---> 175L SA kub

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      sjuk skalar och regnbågsciklid. hjälp tack.

      När jag haft fiskar med svamp har jag tidigare alltid kört med Ektozonsalt, den starkare dosen i egen burk. Men även prövat olika mediciner som alla funkat faktiskt.
      Men har bara fått det på fisk som är i dålig form i övrigt också. Så svampen har inte varit huvudproblemet.
      Men hur ser det ut på hud och annat kring svampangreppet?

      Det andra har jag tyvärr inte mött tidigare.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • MrH
        • October 2010
        • 2825

        #4
        problem nr 2 var bort nu på kvällen, han kanske bara va dålig i magen eller nått. men ska hålla koll ifall ja ser något mer.

        angående svampen så kom den troligen pga stress från när ja hämta den i affären, paret gick i ett alldeles för litet akvarium just då tillfälligt medans deras nya var på väg att bli klart.
        så trängseln där plus flytten hit satte säkert igång sjukdomen.

        det enda ja kan se är just den lilla svampbollen eller va man ska kalla det. förutom den lilla tussen så är det inga synliga fel.
        ska kika efter mediciner i morron, ska ju inte vara svårt att bota vad jag förstått, men vill gärna veta hur ja ska gå tillväga då ja inte direkt litar på dom i djuraffären.
        MrH ---> 175L SA kub

        Kommentar

        Arbetssätt...