Fråga: vad händer med olagd rom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roffen2
    • August 2012
    • 197

    Fråga: vad händer med olagd rom?

    Om en hona är uppenbart proppfull med rom, men sen inte "får till det", vad händer då? Tar kroppen upp rommen igen? Är det skadligt för fisken?

    Jag kan förklara bakgrunden till min fråga om nån är intresserad:
    Fixat en trädgårdsdamm på 2000 liter och där för en månad sen stoppat i sex st 10 cm guldfiskar. (Guldfiskarna ska bo i ett akvarium på vintern, därför hänger jag här och inte på DAMMNÖRDAR.SE...) Efter att ha levt i en blå plastback på plantskolan, tror jag fiskarna upplevde en stor förbättring i sin livkvalitet. Några av dem uppvisar nu tecken på intresse för fortplantning. En hane har tydliga prickar på gällocken, en hona är väldigt tjock. Men... enligt expertisen ska de ha 22 grader för att sätta igång. Och om jag då tar en titt ut genom fönstret och en titt i almanackan så tror jag inte det blir så mycket romantik i år.

    /Roffe

    PS
    "Vinterakvariet" är beställt men har inte anlänt ännu, annars kunde man ju skojat till det där. Räkor och vitt vin? Hur ordnar man levande ljus under vattnet? Äsch, dom är ändå av två olika odlingsformer.
  • roffen2
    • August 2012
    • 197

    #2
    Lagd rom ligger...

    Jag hittade svaret själv, de leker ändå. Mina guldfiskar leker i dag trots att det bara är 15 grader i vattnet....



    /Roffe

    Kommentar

    Arbetssätt...